Tappat en klo kapsel

hastflicka

Trådstartare
Skitungen Diva har slitit av en klo kapsel. Jag har ingen aning om hur det gick till. Jag ar ute och reser och jag rastade henne i koppel pa gras bakom husvagnen i 5 minuter, sedan gick hon pa asfalt till trappan och nar hon kom in blodde hon rejalt och hela klo kapseln ar avriven. :(

Vi ar nu pa spar aventyr och hon hade inga problem i borjan av dagen, men nu ar hon helt klart paverkad.:arghh: Hon har ingen valdsam smarta och gar som vanligt, men pa en tjock madrass (dar hela foten insluts i mjukt fluff nar hon star eller sitter) lyfter hon pa den tassen nu och da. Forsta sparet i dag gick som en dans ... i det andra sparet haltade hon lite pa slutet. Nu ligger hon pa golvet och kyler magen.:grin:
Jag ar mitt i urskogen ... Det har ar hunden som ater allt. Jag kan inte linda in hennes tass i nagot, men hon ar ganska bra pa att inte slicka sa jag gissar att det laker fortare om det far luft i alla fall.

Finns det nagot jag kan gora for att gora det lattare for henne? I sa fall vad?
 
Skitungen Diva har slitit av en klo kapsel. Jag har ingen aning om hur det gick till. Jag ar ute och reser och jag rastade henne i koppel pa gras bakom husvagnen i 5 minuter, sedan gick hon pa asfalt till trappan och nar hon kom in blodde hon rejalt och hela klo kapseln ar avriven. :(

Vi ar nu pa spar aventyr och hon hade inga problem i borjan av dagen, men nu ar hon helt klart paverkad.:arghh: Hon har ingen valdsam smarta och gar som vanligt, men pa en tjock madrass (dar hela foten insluts i mjukt fluff nar hon star eller sitter) lyfter hon pa den tassen nu och da. Forsta sparet i dag gick som en dans ... i det andra sparet haltade hon lite pa slutet. Nu ligger hon pa golvet och kyler magen.:grin:
Jag ar mitt i urskogen ... Det har ar hunden som ater allt. Jag kan inte linda in hennes tass i nagot, men hon ar ganska bra pa att inte slicka sa jag gissar att det laker fortare om det far luft i alla fall.

Finns det nagot jag kan gora for att gora det lattare for henne? I sa fall vad?

Ixi slet av en klokapsel när hon var valp och det veterinären var mest orolig för när jag kontaktade dom, var ifall det satt rester kvar. Dels kunde det bli infekterat och dels pga nåt annat som jag inte kommer ihåg. Det tar ett tag för klokapseln att växa ut, och risken att de slår i pulpan och att det börjar blöda igen var rätt stor om man inte lindade in tassen. Iaf i början. Tror jag fick nåt tips om att man kunde pensla på genomskinligt/ofärgat nagellack för att skydda lite mer. Testade aldrig det dock
 
Min kompis (polis hund tranare men stor erfarenhet av det mesta hundar rakar ut for) och jag har fingranskat klon. Lucy, just for att kolla att inga rester satt kvar. Enligt Lucy ser det fint ut ... sa jag litar pa henne ... atminstone tills jag kommer till bebodda trakter igen. :p
 
Sitter det inga rester så är det ingen fara. Håll koll på klon bara. Normalt så blir det inga problem utan klon växer ut snabbt.
 
Tack! Lucy hittade en "sko" jag fick lana ocksa, sa i dag gar allt battre. Trots att "skitungen" fick ett totalt sammanbrott nar jag tog pa skon. lol
 
Min kompis (polis hund tranare men stor erfarenhet av det mesta hundar rakar ut for) och jag har fingranskat klon. Lucy, just for att kolla att inga rester satt kvar. Enligt Lucy ser det fint ut ... sa jag litar pa henne ... atminstone tills jag kommer till bebodda trakter igen. :p
Mina skadar klor titt som tätt och min erfarenhet är att så länge det inte är skit i frakturen så löser det sig bra. Jag spolar rent med koksalt och lindar med vetflex eller sätter på en draghundssocka för att skydda från smuts och onödig kontaktsmärta.
 
Tack @Migo Jag kan tyvarr inte satta pa nagot ... min lilla 'skit' ater det om jag inte sitter bredvid henne. Jag tvattar och fick en sko for "ute bruk".:p Vi hade ett litet 'breakdown' pa vag till Florida i gar, men i dag hoppas jag komma fram sa jag kan torka golv och fixa sa skon sitter kvar battre.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: niardasp
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 989
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
1 881
Senast: Ravishing
·
Hästvård Hur noggrant foljer ni vets order och vad kravs for att ni ska franga dessa? En av vara femarshingstar brot kaken haromdagen. Han...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 949
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp