tappat en lagning

_FiA_

Trådstartare
Mitt i semestertider så har jag tappat vad jag förmodar är en lagning (vet inte säkert) på den 5e tanden framifrån i överkäken. Biten har lossnat på sidan av tanden som ligger mot tanden bredvid. Det är väl ingen jättebit, men det är svårt att veta när det är mellan två tänder, jag såg på biten som lossnat att den var delvis vit men även brun på den delen som är inne i i tanden, vet inte vad det innebär och om en lagning ser ut så. .Jag har inte ont och det hände igår kväll.

Min tandläkare har stängt, åter 31 juli. 2 veckor till alltså. Kan jag vänta om jag tuggar på andra sidan eller är det stor risk att detta blir värre? Om jag skall söka akut så blir det mycket dyrare och jag har riktigt skralt i kassan just nu..

jag tuggar på andra sidan
 
Du har troligen fått karies under lagningen och därför den lossnat. Dvs har karies där den satt.

Om du vill chansa och vänta kan ju bara du avgöra men ja det kan bli värre. Been there.

En tandläkare kan borra och lägga i en temporär lagning sålänge. Men gratis är det ju tyvärr inte ändå.
 
@_FiA_
Gå till ett apotek och prata med personalen om att få köpa cavit alt. beställ från apotea. Det är ett temporärt fyllningsmaterial du kan lägga i hålet tills din tandläkare är tillbaka.
 
tack för tips! det skall jag göra, då kanske jag klarar mig två veckor
Det kan säkert gå bra. Jag har några lagningar som börjar vittra sönder, och har haft ca 3 omgångar av lagningar/bitar av tänder som har trillat bort de senaste 2 åren. Ingen av gångerna har jag haft ont, och jag har väntat i över en vecka på att få tid hos min tandläkare. Det har gått bra för mig i alla fall. Självklart kan ingen förutspå vad som kan hända med din tand, men det finns god chans att det går bra att du väntar... :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 404
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag slog ut en framtand för 2 år sedan, och fick en högst tillfällig sak på plats "jag garanterar inte ens att den håller en dag" sa...
Svar
12
· Visningar
1 681
Senast: ptr
·
Kropp & Själ jag har en tand som lagades för lite över ett år sen. Den behövdes enligt dåvarande tandläkare verkligen lagas. Jag hade inte ont alls...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 648
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Man får lov att skratta. Det gör jag egentligen. Det här är riktigt löjligt egentligen! Jag skäms! Jag tappade taget om hörlurarna på...
Svar
15
· Visningar
2 126
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp