Tappat en sko...

Septicemia

Trådstartare
Visste inte riktigt i vilket forum detta skulle placeras...
Min häst tappade sin sko på hf igår och hovslagaren kan komma tidigast onsdag nästa vecka :( .
Det är bara det att hon blir tokig av att stå still de här dagarna, och nästa ridtur kommer minst sagt gå i hundranittio :eek:
Kan ju tillägga att hon numera går ute dygnet runt och går i en STOR hage med plats för henn att springa av sig själv, emn det verkar inte damen vilja... :angel:

Av vad jag har hört och lärt mig ska aman absolut inte rida en häst som tappat sin sko, men hur är det med annan motion?
Finns det någonting man kan hitta på de här dagarna för att hon inte ska samla på sig en massa extra energi? :bump: :bump:
 
Sv: Tappat en sko...

ja detta är ett dilemma... min häst har så dåliga hovar att hovis MÅSTE komma ut samma dag MAX dagen efter men då får hästen stå inne!

Det säger jag till min hovslagare och det får kosta vad det kosta vill har jag sagt.
Men nu har jag tappskolicens och slänger oftast på tappskor själv så slipper amn betala massa extra pengar och hästen får skon på sig på en gång!
 
Sv: Tappat en sko...

Men det beror väll på va hovarna tål? Man kan ju rida en häst som är barfota, men endast på mjukt underlag. Men om man tappat en framsko så är det väll inte bra att rida för att de inte blir samma vikt på bägge fram? Rätta mig ifall jag har fel, jag tror bara att de är så.. travaren jag ridit länge har bra kapacitet att tappa sina skor men hovslagaren bor vid det stallet så de är lungt. Men vi har ridit han baarfotad fast de va i paddocken..
 
Sv: Tappat en sko...

Jag sätter på min häst en easy-boot när jag rider när hon har tappsko. Så behöver det inte bli avbrott ;)
 
Sv: Tappat en sko...

Om du har en häst med fina hovar och så är det inget problem att rida eller jobba en häst med en tappsko.

Annars om du har skon kvar kan du ju alltid tejpa på skorn mha silvertejp under ridturen... :idea:
 
Sv: Tappat en sko...

Du kan annars ta av den andra skon också, och sedan ta o raspa kanterna på hovarna för då raspar dom inte upp sig så.
 
Sv: Tappat en sko...

du kan inte ringa en annan hovslagare som kan lägga på den gamla skon bara?
 
Sv: Tappat en sko...

Jag måste bara få säga att jag tycker det är rent uselt av hovslagaren att låta dig vänta så länge om det är hyfsat nyligen hon skoddes... Har hon däremot gått länge och skon är sliten är det ju en annan sak...

//C
 
Sv: Tappat en sko...

pallas_athena skrev:
tänk på att minska fodret så du inte får en häst med korsförlamning

???????????????????????????????????????????????? Nåt du "hört" eller fakta? Hur skulle den uppstå?????????????????????????????????????
 
Sv: Tappat en sko...

Vi Brukar virra in hoven med silverteip och släppa ut hästen i hagen.. går bra så länge det inte är snö/is.. för då blir det ju lite halt.. Men annars går det bra! och om hästen inte är ömfotad borde du väll kunna rida på det..
 
Sv: Tappat en sko...

Bill skrev:
???????????????????????????????????????????????? Nåt du "hört" eller fakta? Hur skulle den uppstå?????????????????????????????????????




sjukdomen kan drabba hästar som tränas efter att de vilat några dagar, utan att man dragit ner på kraftfodret..
 
Sv: Tappat en sko...

Har du ingen annan som kan slå på skon?
Jag inser att jag har en väldig tur som har en pappa som kan slå på tappskor. :love:
 
Sv: Tappat en sko...

Har du aldrig hört talas om korsförlamning?
Som någon annan skrev,det kan bla drabba hästar som blir stillastående med full krafftfodergiva. Har man en häst som en gång haft korsförlamning så har dom sedan lättare för att få det igen, tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
1 869
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: Ramona
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 112
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp