Tappat hull och muskler

Maria_81

Trådstartare
Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra.
Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket resulterade i att han tappade hull och muskler. :( Han är nu avmaskad, likaså stallkompisens häst som också tappade vikt. Hennes häst(varmblod) har tagit sig tillbaka jättefint i hull men inte min gamling. :(
Han är en 24 årig kallblodstravare med myyycket egen energi. Rids cirkus 4-5 ggr i veckan blandade aktiviteter(tömkörning/longering/skogsrundor/nåt pass dressyr) Så nu behöver jag tips på hur jag får upp honom i både hull och muskler igen.
Han har fri tillgång till grovfoder,analysen visar:
Torrsubstans 83%
Energi 7,9MJ
Smrp 27g
Det är dom siffrorna som jag kommer ihåg i huvudet just nu(sitter på jobbet o skriver)
Vad skulle ni rekommendera för kraftfoder till min gamling? Vill helst inte ge dessa mängder som jag gör nu(o ser ändå ingen skillnad)
Nu äter han förutom fritt på hö:
1kg lucernpellets(torrt uppmätt)
1/2 kg kornkross
5 dl betfor(torrt uppmätt)
Mineraler och B-vitaminer också på det, allt är uppdelat på 3ggr omdagen.
Hjälp mig och min gamling med tips på bra kraft och bra tränings schema så vi kan komma igång igen. :)
 
Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra.
Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket resulterade i att han tappade hull och muskler. :( Han är nu avmaskad, likaså stallkompisens häst som också tappade vikt. Hennes häst(varmblod) har tagit sig tillbaka jättefint i hull men inte min gamling. :(
Han är en 24 årig kallblodstravare med myyycket egen energi. Rids cirkus 4-5 ggr i veckan blandade aktiviteter(tömkörning/longering/skogsrundor/nåt pass dressyr) Så nu behöver jag tips på hur jag får upp honom i både hull och muskler igen.
Han har fri tillgång till grovfoder,analysen visar:
Torrsubstans 83%
Energi 7,9MJ
Smrp 27g
Det är dom siffrorna som jag kommer ihåg i huvudet just nu(sitter på jobbet o skriver)
Vad skulle ni rekommendera för kraftfoder till min gamling? Vill helst inte ge dessa mängder som jag gör nu(o ser ändå ingen skillnad)
Nu äter han förutom fritt på hö:
1kg lucernpellets(torrt uppmätt)
1/2 kg kornkross
5 dl betfor(torrt uppmätt)
Mineraler och B-vitaminer också på det, allt är uppdelat på 3ggr omdagen.
Hjälp mig och min gamling med tips på bra kraft och bra tränings schema så vi kan komma igång igen. :)
Köp ett bättre grovfoder med bättre värden, du har dålig kvot. Och kolla tänderna så det inte gör saken värre! Öka på med lusernhack tills du fixar bättre Hö skulle jag gjort. Och lägga till kraft vid behov efter det.
 
Köp ett bättre grovfoder med bättre värden, du har dålig kvot. Och kolla tänderna så det inte gör saken värre! Öka på med lusernhack tills du fixar bättre Hö skulle jag gjort. Och lägga till kraft vid behov efter det.
Höet kommer att få va då vi har ett stort parti tyvärr som dom måste äta upp, jag vill komplettera upp det som jag har så det blir bra. Han åt ju samma hö innan parasit ingreppet o då såg han jättefin ut på end lite kraft o mineraler. Tänderna är kollade och inte ett fel på dom, han äter glatt allt man ger honom, så ätandet är inget problem :)
 
Det är normalt bandmasken som ger avmagring så är det den som påverkat din häst har du inte fått bort den med Noromectin. Jag skulle be veterinären om Droncit för behandling på symptom.
Det står på vidilabs hemsida att detta avmaskningsmedel ska ta alla parasiterO_o
 
Snälla ge en länk där du läser det!
Nej jag kanske har drömt det då, men det stod iaf att om man har gett Noromectin så skulle det inte behövas maskas en gång till, dock kommer jag ändå att göra ett träckprov för att se så allt är borta. Men enligt provet så hade han bara lilla blodmasken.
 
Nej jag kanske har drömt det då, men det stod iaf att om man har gett Noromectin så skulle det inte behövas maskas en gång till, dock kommer jag ändå att göra ett träckprov för att se så allt är borta. Men enligt provet så hade han bara lilla blodmasken.
Gjorde du utökad bandmaskanalys? Bandmasken är lite lurig, såhär dags på våren har den ofta hunnit dö bort sedan förra säsongen och de som är kvar har redan släppt sina ägg och håller på att växa till sig igen. Därför kan veterinären skriva ut medel mot bandmask vid symptom även om provet visar negativt. Den som togs sig är det ju lugnt på men din som inte hämtat sig med Noromectin-avmaskningen skulle jag ge Droncit också.
 
Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra.
Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket resulterade i att han tappade hull och muskler. :( Han är nu avmaskad, likaså stallkompisens häst som också tappade vikt. Hennes häst(varmblod) har tagit sig tillbaka jättefint i hull men inte min gamling. :(
Han är en 24 årig kallblodstravare med myyycket egen energi. Rids cirkus 4-5 ggr i veckan blandade aktiviteter(tömkörning/longering/skogsrundor/nåt pass dressyr) Så nu behöver jag tips på hur jag får upp honom i både hull och muskler igen.
Han har fri tillgång till grovfoder,analysen visar:
Torrsubstans 83%
Energi 7,9MJ
Smrp 27g
Det är dom siffrorna som jag kommer ihåg i huvudet just nu(sitter på jobbet o skriver)
Vad skulle ni rekommendera för kraftfoder till min gamling? Vill helst inte ge dessa mängder som jag gör nu(o ser ändå ingen skillnad)
Nu äter han förutom fritt på hö:
1kg lucernpellets(torrt uppmätt)
1/2 kg kornkross
5 dl betfor(torrt uppmätt)
Mineraler och B-vitaminer också på det, allt är uppdelat på 3ggr omdagen.
Hjälp mig och min gamling med tips på bra kraft och bra tränings schema så vi kan komma igång igen. :)
Eftersom du har relativt låga värden på både energi och protein i ditt grovfoder, är mitt råd att du (MINST! Kanske till och med tre-) dubblar mängden lusern, kornkross och betfor. Har hästen tappat hull och muskler behöver den ha MER mat än den fått i sig hittills. Det innebär att det ska vara "mycket näring på lite tuggande", så kan du sen fortsätta med fri tillgång till hö också.
 
Ge linfröolja, riskli(equi jewel) och mer lusernpellets.
kolla tänderna.
Tänderna är kollade och inget fel på, han äter upp allt man ger honom så frågan är bara vad man ska ge honom som har bäst effekt, vill ju helst inte trycka i honom så hemskt mycket kraftfoder om dagen. :meh:
 
Höet kommer att få va då vi har ett stort parti tyvärr som dom måste äta upp, jag vill komplettera upp det som jag har så det blir bra. Han åt ju samma hö innan parasit ingreppet o då såg han jättefin ut på end lite kraft o mineraler. Tänderna är kollade och inte ett fel på dom, han äter glatt allt man ger honom, så ätandet är inget problem :)

Din hästs problem var nog inte bara mask. Däremot en så ordentlig proteinbrist som det höet medför för en stor häst borde visa sig här på senvinter/vår. Det måste repareras via fodret. Annars kommer han vara för smal och omusklad tills gräset kommer.
 
Tänderna är kollade och inget fel på, han äter upp allt man ger honom så frågan är bara vad man ska ge honom som har bäst effekt, vill ju helst inte trycka i honom så hemskt mycket kraftfoder om dagen. :meh:
Du MÅSTE det med det höet. Det är väldigt dåligt protein i det.
Precis som Alexandra skrev, så måste du ge annat än bara hö. Som jag skrev tidigare - ge 2-3 kg lusernpellets (vilket INTE är kraftfoder, utan bara i princip "finfördelat grovfoder, sammanpressat till pellets"), öka korngivan (upp till 2 kg/måltid är okej att ge!) och dubbla eller tredubbla betforgivan (betfor är inte heller kraftfoder, utan ligger närmare grovfoder tack vare sitt höga fiberinnehåll).

För att få upp hullet på din häst, med det grovfoder du har, MÅSTE du ge en hel del tillskott av lätt-tuggat, näringstätt foder. Dvs sånt man ger i krubban, som går fortare att äta upp (tuggtid/kg foder) än grovfoder. Mer näring på mindre tuggande, helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 205
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 580
Senast: axel
·
Hästvård Mitt sto har under ca. 3 veckor plötsligt tappat en massa muskler och hull... Hon var ganska tunn redan då vi fick henne, men med mycket...
Svar
15
· Visningar
1 993
Senast: noble art
·
Hästvård Vi har en valack på 14 år i stallet, en basjkir som tappa muskler och hull i slutet på sommaren, trots bete och ströfodring med hö. Han...
2
Svar
35
· Visningar
10 392
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp