Tappat motivation till ridning... Hjälp!

Klotterplnk

Trådstartare
Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är något som har hänt med min motivation till just ridning och motion av hästen.

Det är mao inga problem med att ta sig till stallet. Jag längtar ofta efter att få fara dit och gosa med honom och är ofta väldigt ridsugen! jag drar på mig ridbyxor och allt, far till stallet och mockar, packar hö och gör allt som behövs liksom. Jag har all motivation i världen till hästen ända till sekunden jag ska sopa av stallgången efter allt fixande. Då är det som att allt smäller av och jag orkar knappt ens ta in honom för en borstning... När jag kommer hem får jag alltid jättedåligt samvete och ångrar mig att jag inte motionerat honom något eller med en promenad, men min motivation försvinner helt och jag blir helt slut i hjärnan efter stallfixet så jag bara pallar inte. Det är verkligen så illa att jag inte ens kan förmå mig att se förbi omotivationen och göra något, utan jag tappar totalt lusten, det är som att jag skulle hata ridningen, fast jag ju inte gör det, det är ju det bästa jag vet!!

Jag skulle kunna ta ut honom före stallfixet, enda problemet är att han kräver så himla mycket vid ridning, promenad och hantering så gör jag det först kommer stallet bli en riktigt jobbig utmaning efteråt då det tar ca 45 min-1h att fixa allt åt honom, och jag vet att all min motivation till stallet skulle rasa då, jag har testat under den tid jag hade motivation till ridning.

De få gånger jag känt att jag verkligen är på humör och vill trotsa bristen på motivation har väglaget eller vädret varit så dåligt att en promenad skulle vara förenat med livsfara för oss båda,haha. Jag kan ju tillägga att detta inte är en dimp pga vinterkyla och tråkigt väder, utan det har varit såhär sen i somras princip. tror jag suttit på honom typ tre gånger sen i somras, max.det har delvis berott på skada hos honom, men också på min motivationsbrist.

Och nu har tiden kommit då jag ska sköta honom ensam i 2,5 vecka då hans ägare far på resa, och jag vette gudarna hur jag ska ha ork att hålla igång den lilla kondition han har kvar och ork att sätta igång honom mer så man eventuellt kan åka på träningar närmare våren...
Har ni snälla något tips att komma med så jag ska börja uppskatta ridningen igen och vilja göra det, inte bara mocka skit och laga mat åt honom? Någon rolig ridövning? det finns en rundbana vid stallet där travhästarna brukar springa, där brukar vi motions rida och det är väldigt kul, dock kan man ju inte göra samma sak 6 dagar i veckan...
 
Funkar det att rida/motionera först? Det brukar gå enklare för mig att få det gjort så, då min energi inte heller är oändlig. Det andra kan få gå lite långsammare, det gör inte lika mkt.
 
Testa att ta den tyngsta/jobbigaste biten i stallet först. Sedan in med hästen och rida. När du är klar har du det lätta av stalljobbet kvar så då går det fort och blir inte lika jobbigt att ta tag i. Hästen bör ju komma i första rummet. Hade som hästägare hellre sett att du borstat och tagit dig tid till hästen, än att lägga allt krut på stallsysslorna :)
Tappa motivationen kan alla göra!
-Försök att se fram emot de veckor du ska ha pållen, mer frihet (med viss modifikation) och du kan lägga upp det som du vill. Det blir ofta roligare när man kan jobba med hästen under en sammanhängande period än strödagar.
-Finns det någon i stallet som du skulle kunna samarbeta med? Tänker exempelvis att du erbjuder dig att mocka åt någon annan en dag och så får din häst vila, så tar du två boxar med stallsysslor. Dagen du rider så tar hästägaren vars box du mockade åt - din mockning, och du kan fokusera på att bara rida och ev göra mindre sysslor.
-Kan du göra dubbeljobb med stallet varannan dag? exempelvis väga upp höpåsar så det räcker för två dagar, matburkar för två dagar, ströa så det räcker för två dagar etc? Så kan hästen vila den dagen och så blir det snabbjobbat dagen efter så kan du lägga krut på hästen :)

Det finns alltid lösningar, gäller bara att hitta dem!
 
Jag hade också börjat med hästen, och sett till att ha haft en plan för ridningen/hästen varje dag. Det kan vara en lättare dressyrövning man vill prova, en stig man inte provat gå förut, eller varför inte en NH-övning från marken?

45-1h känns mycket för "normalt" stalljobb - vad är det för jobb du gör innan ridningen? Att mocka en box, göra 4 påsar, fylla vattenhink och gör 4 burkar tar mig max 30 min och då är jag noggrann.

Och vad har ni för träningsmöjligheter? Ridbana? Ridhus? Ridvägar?
Många (inklusive mig själv) tappar motivationen när man inte har möjlighet att utvecklas. Samma sak gäller ju på t.ex. arbetsplatser. Det är absolut inget konstigt att man tappar suget om man känner att man inte kan göra det man egentligen är sugen på eller hade velat prova.

Nästa sak är väl precis samma råd vi ger till dem som ställer frågor om hästens motivation - nämligen hälsan.
Din hälsa kommer före hästens. Hur mår du?
 
Tack för era svar hittils! @carlssonpataket idé var väldigt bra och kanske något jag skulle kunna testa, typ att mocka och packa hö före jag tar ut honom! och sen blanda mat och fylla vatten.tack! :)

Angående det med att rida före stallskötsel så är det lite si och så... Hästen kräver väldigt mycket då man ska rida, minst 20 min framskritt, helst på väg/i skog för att han ska få upp energin lite och komma igång i kroppen, sen 20-30 min uppvärmning på banan innan man kan börja jobba.. och då har det liksom gått 45 min redan och man är helt slut för han är så tungriden... därför vill jag helst ha stallet klart först..

Jag kan tänka mig att min brist på motivation kan bero på att vi aldrig utvecklas. Stallet har en liten ridbana men många skogsvägar i närheten som är fina att rida på. Dock är det inte så ofta man far ut i skogen med honom, då han i princip exploderar under en av lycka.. och det är inte så lätt att hålla sig kvar på en pansarvagn med 180 cm manken:D Dock är det ju kul för båda så det händer då och då att vi far ut. Den lilla ridbanan vi har är just nu frusen och går inte att rida på trots att dom harvar den.. Man kan inte hoppa med pållen utan en tränare som guidar på marken, knappt ens cavaletti då han aldrig lärt sig hoppa på rätt sätt, han är väldigt ängslig pga det och är väldigt svår att få över på rätt sätt med språngavstånd, galoppsprång mm.. Så det är i princip dressyr på banan, konditionsträning på rundbana eller longering/promenad som är alternativen året runt med hästen:meh:
Det finns ridhus i närheten men dels är hyrorna så höga så det gäller att verkligen ha honom så pass igång att man får ut ett bra träningspass under den timmen, dels har jag själv inte körkort för transporten så måste ha ägaren med om vi ska kunna åka..

I övrigt är jag väldigt fri med hästen och är tacksam för det,och de veckor jag ska ha honom nu ser jag fram emot och jag vill vill vill rida!!!

Mera tips tas dock tacksamt emot!:)
 
Jag hade också börjat med hästen, och sett till att ha haft en plan för ridningen/hästen varje dag. Det kan vara en lättare dressyrövning man vill prova, en stig man inte provat gå förut, eller varför inte en NH-övning från marken?

45-1h känns mycket för "normalt" stalljobb - vad är det för jobb du gör innan ridningen? Att mocka en box, göra 4 påsar, fylla vattenhink och gör 4 burkar tar mig max 30 min och då är jag noggrann.

Och vad har ni för träningsmöjligheter? Ridbana? Ridhus? Ridvägar?
Många (inklusive mig själv) tappar motivationen när man inte har möjlighet att utvecklas. Samma sak gäller ju på t.ex. arbetsplatser. Det är absolut inget konstigt att man tappar suget om man känner att man inte kan göra det man egentligen är sugen på eller hade velat prova.

Nästa sak är väl precis samma råd vi ger till dem som ställer frågor om hästens motivation - nämligen hälsan.
Din hälsa kommer före hästens. Hur mår du?

För det första är stallet uppdelat i två stallbyggnader.Bara den ena delen har varmvatten, mat, hö och gödselstack så jag som står i det andra stallet måste springa fram och tillbaka hela tiden.
Det tar typ 20 min att mocka hans box, 15 min om någon har kvällsmockat. Det beror på att han skitar ner heeela boxen så man måste gå igenom varenda cm,och han behöver extra mycket spån i sin box(gör ju att det tar extra länge) då han är stor och tung och inte ska skada benen,vilket han lätt gör med för lite spån... Sen ska man till andra stallet och tömma och fylla spån. Packa hö tar ju inte så länge, utom om man måste öppna en ny bal. Hans mat tar en stund då man måste koka 4 kannor vatten till hans mat för att den ska svälla ordentligt till kväll och morgon.. Han behöver också en hink i boxen med ljummet vatten då han vägrar dricka kallt vatten ur koppen, och då måste man gå 2-3 gånger till stora stallet med hinkar och fylla på eftersom att ta allt vatten en gång blir jättetungt och jag vill helst inte bryta ryggen av mig. Totalen av det blir ca 45 min :)
 
Vi har köpt en "vattensäck" att köra på skottkärran. Den är suverän då det går 80 liter i den! Köpte den för att kunna fylla på vatten i betet, som inte har ditdraget vatten. Det är ju så mycket smidigare än att fara fram och tillbaka med 25 liters dunkar, som vi har gjort innan! Så mitt tips är 25 liters dunk på säckkärran eller 80 liters vattensäck på skottkärran!
 
Jag hade också tappat motivationen om jag hade en häst som behövde 45 min uppvärmning och så tungriden så man blir helt slut av bara uppvärmningen.
Det kanske är något att träna och utveklas på, att få honom mer lättriden?
Även att rida ut, om du rider ut mer kanske han inte tycker det är lika spännande? :) Är det läskigt hade jag gått massa promenader så han vänjer sig så först :)
 
Går det inte att värma upp i galopp och sedan börja jobba? Att värma upp i skritt i 20 minuter hade fått mig att somna.
 
Vi håller på med honom i skogen, men som vissa hästar är så blir han en helt annan häst på ryggen än han är vid promenad. Promenader går oftast hur bra som helst. Dock är varken jag eller ägaren rädda av oss när det kommer till bockningar och sånt, så han kanske lär sig snart att hålla sig sansad fast man är i skogen.:) Det är ju lite som en röd tråd, mer uteritter ger mer bjudning och lättriden häst. De tycker inte heller det är kul att springa på en fyrkantig bana varje dag, då tappar de ju också motivationen.
@em-pirre , tyvärr måste han skrittas fram så länge.. Han är en stor häst med mycket kropp och han behöver bli varm och komma igång lite innan man börjar trava igång honom, dels för att minska skaderisken och dels för att han får mycket mer framåtbjudning av att ha varit på promenad runt fårhagen och kollat på läskiga vita bollar:D

Sen blir han skadad lite nu och då för att han inte riktigt har koll på sig själv och har insett hur stor han faktiskt är... Han var faktiskt riktigt fin för ett år sen ungefär och det var faktiskt skitkul att rida honom. Men sen trampade han snett i hagen och fick lösa benbitar och en ligamentskada i kotan.. därmed oridbar på ett halvår:grin::banghead:Sen var det bara att börja om från 0 igen..
 
Jag prövade @carlssonpataket s tips igår om att ta det tyngsta först. Det gick faktiskt bra och jag tog ut pållen på en promenad. Trots att han var på riktigt bråkhumör och var mer i luften än på marken kändes det riktigt kul att fara ut, och sen bara ha mat och vatten kvar att fixa åt honom! Ska testa systemet idag igen och se hur det känns:)
 
Ja, det låter som ett tungjobbat stall...Går det att förenkla på något sätt? Tex det där med att stå och koka vatten; kan du istället ta med varmvatten i en liten dunk hemifrån? Eller ta med nästa dags (torra) matranson hem, blötlägga hemma innan du åker till stallet och ta med de färdiga burkarna? Då är ju maten klar redan innan du åker till stallet, en sak mindre att göra på plats.

Och så sådant som andra redan föreslagit; göra iordning flera dagars höpåsar den dagen hästen ändå ska vila, mocka åt både "din" häst och någon annans häst den dagen, mot att den hästägaren mockar åt dig nästa dag. Vem är det som ibland kvällsmockar? Går det att göra någon deal så att det alltid blir gjort? På ett ställe där jag hade min häst så kvällsmockade stallägaren alla boxar (5 st), varje kväll vid 22-tiden, mot att vi andra turades om att mocka hennes box på em (och alla mockade förstås sin egen box på em, så det inte var så mycket för henne att ta vid den sena mockningen). Det var otroligt lättmockat i det stallet eftersom hästarna inte hann röra omkring så mycket mellan mockningarna.

Är det mycket som ska mätas upp och blandas ihop av kraftfodret, så kan man göra iordning flera sådana blandningar i små plastpåsar (fryspåsar), så är det enkelt att bara hälla över i en hink/burk och hälla i vatten sedan. Mocka supernoga och fyll på ordentligt med spån de dagar man har gott om tid/ork, så kanske man inte behöver fylla nytt spån en-två dagar efteråt och man kanske kan mocka lite mindre noggrant någon dag när man känner att man inte riktigt orkar. Man kanske kan köra in extra spån och lägga i en hög under krubban? Det brukar få ligga hyfsat ifred där och så slipper du gå till andra stallet och hämta spån några dagar, kan bara kratta fram så mycket som behövs.

Att dela upp jobbet och göra lite före ridning och lite efter ridning tycker jag också funkar bra, då är det ju bara mockning först, känns ju inte så jobbigt och sedan är det bara fixa mat och vatten efteråt, känns ju inte heller så jobbigt. Det känns mycket jobbigare om man tänker på att man ska mocka, fylla spån, fixa mat, bära vatten, borsta häst och sedan rida efter det...

Annars är det bra att få in en rutin, där man bara gör det och inte tänker så mycket/känner efter så mycket.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 661
Ridning Jag har som gått som ridit i hela mitt liv, men har på den senaste tiden inte alls känt för hästar & ridning. Det känns som att allt...
Svar
2
· Visningar
1 647
Senast: Marlin
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 752
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har så länge jag kunnat minnas älskat hästar. Har sen sju års ålder (är idag 18) alltid hållit på med hästar privat, samtidigt som...
Svar
4
· Visningar
1 165
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp