Tappat släpvagnen... igen

anhe

Trådstartare
För andra gången har vi tappat vår släpvagn :crazy:. Eller vi och vi, första gången var det vi, andra gången svärföräldrarna. Vagnen har alltså lossat från dragkroken två gånger, på två olika bilar. Jag blir nu lite orolig att det är något fel på draget, eller kan det här vara en slump och vi är otroligt klantiga förare allihop? Men om vi nu spekulerar i att vi inte är riktiga klantskallar, vad kan det vara för fel på draget i så fall? :confused:

Bägge gångerna har släpet tappats i låg fart, olastat, där det varit lite småknöligt (nu senast i ett fartgupp) och där det redan använts ett längre tag innan (typ användes fullastat igår, satt kvar på bilen över natten och tappades under körning idag).

När man känner på draget när det hänger på dragkroken känns det som konstruktionen är riktig, spärren fungerar osv. Men vad vet jag vad som kan hända i rörelse?

Har aldrig hört talas om ett felaktigt drag, men det måste ju kunna förekomma. Någon som har någon input?
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

vi är otroligt klantiga förare allihop?
Japp :crazy:. Tänk om det nästa gång blir så att släpet ränner rakt in i ett annat fordon eller rammar en gående med barnvagn eller en cyklist...:eek:

Grejerna måste ju skötas om. Det är ju liksom inte bara o köra o köra. Det krävs ju service som allt annat maskinellt
 
Senast ändrad:
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Är det något som är fel så tycker jag att det låter som att det borde det vara handsken och den går att byta.

/Lady_S
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Japp :crazy:. Tänk om det nästa gång blir så att släpet ränner rakt in i ett annat fordon eller rammar en gående med barnvagn eller en cyklist...:eek:

Grejerna måste ju skötas om. Det är ju liksom inte bara o köra o köra. Det krävs ju service som allt annat maskinellt

Nu är jag ju inte helt dum i huvudet som du tycks tro. Jag fattar också att det liksom inte är bra att tappa släpet. Vi tycker att vi kontrollerat släpet, men kanske har misstag begåtts ändå? En gång kunde varit ett misstag, men två gånger inom relativt kort tid? Ingen av oss är nybörjare när det handlar om att köra med släp... Släpvagnen är inte mer än ett år gammal och dragkrokarna den suttit på verkar till synes ok, besiktade och underhållna.
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Är det något som är fel så tycker jag att det låter som att det borde det vara handsken och den går att byta.

/Lady_S

Ja det borde absolut vara handsken om nu något är fel, och jag tycker det är läskigt att inte kunna lita på den. Jag var mest ute efter att höra om någon haft erfarenhet av fabrikationsfel på handsken. Sugen på att byta den oavsett, det är INTE kul att tappa släpet. Tänk om något är fel och händer i full fart nästa gång?
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Vi tappade hästsläpet en gång men den handsken hade blivit påbackad så man fick verkligen se till så den låste
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Det kan ju faktiskt vara ett konstruktionsfel på handsken? Byt handske, dom är inte speciellt dyra.
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Vist kan det vara fel på kulhansken. Men en del kan var svårt att se på om de är rätt kopplade.
När man kopplat i hop bil o släp kan man testa med att veva ner stödhjulet så ser du om bilen o släpet "lyfter" när du vevar ner hjulet. Är det inte rätt kopplat så lossnar kulhansken.
Glöm inte att veva upp hjulet innan ni åker.
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Varför måste det alltid vara en barnvagn inblandat när något hemskt hade kunnat hända? Barn har väl inte högre värde än en vuxen människa?

TS: jag har tappat släp två gånger och då var det slarv från min sida. OBS! inga djur eller barnvagnar var inblandat! Endast tomma släp som skulle flyttas över gårdsplanen.
Båda gångerna kom jag inte längre än nån meter så att ditt släp skulle hoppa av efter en längre sträcka verkar mer vara något tekniskt fel.
Byt handske och var extra uppmärksam när du hänger på det, det är jag nuförtiden, här ska inte tappas några fler släp.
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Men oj så obehagligt! I dina kläder hade jag bytt kulhandske på studs för att undvika fler missöden.
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Varför måste det alltid vara en barnvagn inblandat när något hemskt hade kunnat hända? Barn har väl inte högre värde än en vuxen människa?

Det är en uppfattning som får stå för dig.

Ang dragkrok,så hör man oftast om den låst,det blir ett distinkt klick,och lyfthandtaget slår ner.
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Vist kan det vara fel på kulhansken. Men en del kan var svårt att se på om de är rätt kopplade.
När man kopplat i hop bil o släp kan man testa med att veva ner stödhjulet så ser du om bilen o släpet "lyfter" när du vevar ner hjulet. Är det inte rätt kopplat så lossnar kulhansken.
Glöm inte att veva upp hjulet innan ni åker.

Eller så kan man bara ta tag i släpet ungefär vid stödhjulet och lyfta med handkraft ordentligt. Om bilen följer med upp så sitter det fast.

För övrigt så är det inte så konstigt att det hoppat av just när det olastat och guppigt, det är oftast lägre vikt på kulan när släpet är olastat och ett gupp gör att det lättar från kulan.
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Varför måste det alltid vara en barnvagn inblandat när något hemskt hade kunnat hända? Barn har väl inte högre värde än en vuxen människa?

Barnvagnar kanske är mer olycksbenägna ? Jag menar de framförs ju av föräldrar som kan glömma sina barn lite varstanns... (pga stress och andra oförutsedda anledningar)
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Varför måste det alltid vara en barnvagn inblandat när något hemskt hade kunnat hända? Barn har väl inte högre värde än en vuxen människa?

Men vilken löjlig kommentar. Det handlar väl om att barn behöver någon som skyddar dem, ett barn i en barnvagn kan inte göra något för egen maskin när en fara uppstår.

Dessutom var ju barnvagnen ett av flera exempel. Cyklisten och personen i det andra fordonet kan väl säkert ha varit vuxna.
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Barnvagnar kanske är mer olycksbenägna ? Jag menar de framförs ju av föräldrar som kan glömma sina barn lite varstanns... (pga stress och andra oförutsedda anledningar)

Var tvungen att dubbelkolla, så jag inte var på Flashback istället för buke.. :confused:

Nog för att stockholm är en stor stad, jag har bott där, men det var ju ett tag sen, men har inget minne av att det står borglömda barnvagnar lite här och där?
Menar du att det är vanligt förekommande? Vart då? Eller var du ironisk? :nailbiting:
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Var tvungen att dubbelkolla, så jag inte var på Flashback istället för buke.. :confused:

Nog för att stockholm är en stor stad, jag har bott där, men det var ju ett tag sen, men har inget minne av att det står borglömda barnvagnar lite här och där?
Menar du att det är vanligt förekommande? Vart då? Eller var du ironisk? :nailbiting:

Jag ironisk ? :sneaky:
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Vist kan det vara fel på kulhansken. Men en del kan var svårt att se på om de är rätt kopplade.
När man kopplat i hop bil o släp kan man testa med att veva ner stödhjulet så ser du om bilen o släpet "lyfter" när du vevar ner hjulet. Är det inte rätt kopplat så lossnar kulhansken.
Glöm inte att veva upp hjulet innan ni åker.

Brukar ju räcka annars med att försöka lyfta draget av kroken, speciellt en släpkärra är ju så lätt så att man orkar lyfta själv och känna om draget sitter på ordentligt.
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Ang dragkrok,så hör man oftast om den låst,det blir ett distinkt klick,och lyfthandtaget slår ner.

Handsken har både en knapp som indikerar om den är på (röd knapp som höjs, du vet säkert vad jag menar) samt en spärr som automatiskt klickar i för att spärra handtaget när draget gått på. Borde alltså vara rätt så svårt att inte sätta på draget rätt.

Har dock gjort en iakttagelse, handsken sitter inte lika hårt på alla krokar, på vissa krokar så glappar den lite, inte så den känns som den ska lossna egentligen, men tillräckligt för att man ska märka en viss skillnad. På vår nya bil sitter den helt stumt utan minsta glapp. Fortfarande sugen på att byta ut den.
 
Sv: Tappat släpvagnen... igen

Svar till Susanne #12 och Ahne
Ja man kan lyfta i släpet om man orkar.

Mitt boggisläp är tungt och det är lättare för mig att veva ner stödhjulet och kolla så det lyfter i bil o släp än att lyfta för hand. Så man kan göra som man vill.

Att du märkt att det glappar lite i kulhansken när du kopplat släpet till olika bilar kan var att dragen på bilarna kan vara slitna. Mins inte hur mycket glapp som det får vara innan man behöver byta drag.


Med vänlig hälsning Pudlan
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 422
Senast: cirkus
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 302
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp