Bukefalos 28 år!

Tappat telefon i vatten...

Magnum

Trådstartare
Tappade telefonen i vatten förut...:cry:
Torkade av den snabbt, blåste försiktigt med (kallluft) hårtork. Hittade lite rått ris sen som jag lagt telefonen i. Den blev svart efter kanske en halvtimme..
Är den körd? Iphone.
När vågar man prova starta den?

En blir ju så jäkla låst när allt är på mobilt bank-id och mailen inte går att öppna utan kontonyckel via telefonen...:meh:
 
Finn en plastburk med lock som den passar i, lägg i okokt ris och stäng locket, låt ligga över natten, minst.

Funkar det inte så får du nog åka in till en såndär affär som fixar till. Klarar inte de så är nog hoppet ute.
 
Stängde du av den direkt det hände?
Det hjälper ju inte nu men stänga av så fort som möjligt är att rekommendera.
Jag hade nog väntat ett par dagar med att slå på.
Kan du inte ladda ned ett bank id till i en platta, dator eller dylikt? Så kommer du åt det du ska ;)
 
Tappade telefonen i vatten förut...:cry:
Torkade av den snabbt, blåste försiktigt med (kallluft) hårtork. Hittade lite rått ris sen som jag lagt telefonen i. Den blev svart efter kanske en halvtimme..
Är den körd? Iphone.
När vågar man prova starta den?

En blir ju så jäkla låst när allt är på mobilt bank-id och mailen inte går att öppna utan kontonyckel via telefonen...:meh:

Vilken modell är det? Dottern slängde min iphone 7 i toaletten (två gånger) varav den senaste gången fastnade den och satt fast i typ 30 minuter. Den överlevde. Dessutom när jag tog upp den så spolade jag den läääänge under kranen (fortfarande på) sen torkade jag den och använde som vanligt.

Den klarade sig, sen gick den sönder av andra skäl i typ augusti i år men köpte en 7+ då som jag ändå egentligen hellre ville ha. Sen fick jag en ny 7a av Telia på försäkringen så helt plötsligt hade jag två nya iphones :p visste inte ens att jag hade försäkring på den gamla haha.
 
Tappade telefonen i vatten förut...:cry:
Torkade av den snabbt, blåste försiktigt med (kallluft) hårtork. Hittade lite rått ris sen som jag lagt telefonen i. Den blev svart efter kanske en halvtimme..
Är den körd? Iphone.
När vågar man prova starta den?

En blir ju så jäkla låst när allt är på mobilt bank-id och mailen inte går att öppna utan kontonyckel via telefonen...:meh:


Om du är osäker så kan du ju låta den ligga i ris över natten. Men om du bara tappade den snabbt fick upp den ur vattnert direkt så hade jag startat den och testat.

Om den är fortsatt död så åk och lämna in den på reparation.
 
Om du är osäker så kan du ju låta den ligga i ris över natten. Men om du bara tappade den snabbt fick upp den ur vattnert direkt så hade jag startat den och testat.

Om den är fortsatt död så åk och lämna in den på reparation.
Den ligger i ris och får göra ett par dagar tänkte jag.
Läste mej till att inte försöka starta för tidigt pga kortslutningsrisk. Så avvaktar lite till.

Vilken modell är det? Dottern slängde min iphone 7 i toaletten (två gånger) varav den senaste gången fastnade den och satt fast i typ 30 minuter. Den överlevde. Dessutom när jag tog upp den så spolade jag den läääänge under kranen (fortfarande på) sen torkade jag den och använde som vanligt.

Den klarade sig, sen gick den sönder av andra skäl i typ augusti i år men köpte en 7+ då som jag ändå egentligen hellre ville ha. Sen fick jag en ny 7a av Telia på försäkringen så helt plötsligt hade jag två nya iphones :p visste inte ens att jag hade försäkring på den gamla haha.

6s har jag.
Men 7 har en ip-klassning (67 tror jag) och ska klara lite vatten, vilket min inte har :( Härligt att få en ny på försäkringen! :up:
Min är försäkrad men jag tror attiskt inte det gäller vatten.. kommer inte åt att kolla på minasidor på halebop heller eftersom jag måste åt mailen/bank-id för att logga in vilket jag måste ha mobilen till...
Ska ringa istället imorgon får vi se om de kan hjälpa mej.

Stängde du av den direkt det hände?
Det hjälper ju inte nu men stänga av så fort som möjligt är att rekommendera.
Jag hade nog väntat ett par dagar med att slå på.
Kan du inte ladda ned ett bank id till i en platta, dator eller dylikt? Så kommer du åt det du ska ;)
Nej jag gjorde ju inte det utan den stängde av sej själv sen.
Ska försöka fixa en tillfällig telefon, dator eller annat så jag kommer åt mina grejor :angel:
Finn en plastburk med lock som den passar i, lägg i okokt ris och stäng locket, låt ligga över natten, minst.

Funkar det inte så får du nog åka in till en såndär affär som fixar till. Klarar inte de så är nog hoppet ute.

Ligger i ris nu och får göra ett tag till. Vaknar den inte ska jag kolla med telefonförsäkringen om det går att göra nåt, lämna in och försöka få start på den och kunna hämta hem viktiga saker iaf, typ bilder :angel:
Risken är väl att den kan sluta fungera när som även om den startar igen..
 
Tappade telefonen i vatten förut...:cry:
Torkade av den snabbt, blåste försiktigt med (kallluft) hårtork. Hittade lite rått ris sen som jag lagt telefonen i. Den blev svart efter kanske en halvtimme..
Är den körd? Iphone.
När vågar man prova starta den?

En blir ju så jäkla låst när allt är på mobilt bank-id och mailen inte går att öppna utan kontonyckel via telefonen...:meh:
Jag hade lämnat in den hos någon på service så fort som möjligt, hade en telefon som skulle tåla vatten som la av efter ett tag. La den också i ris och provade andra "huskurer" men det hjälpte inte. Lämnade då in den efter ett par tre dagar och sa hur jag hade försökt återuppliva den, bland annat med riset. Han undrade om jag var riktigt klok;) men kunde relativt enkelt göra en vattensanering. Blev inte så farligt dyrt.
 
Vilken modell är det? Dottern slängde min iphone 7 i toaletten (två gånger) varav den senaste gången fastnade den och satt fast i typ 30 minuter. Den överlevde. Dessutom när jag tog upp den så spolade jag den läääänge under kranen (fortfarande på) sen torkade jag den och använde som vanligt.

Den klarade sig, sen gick den sönder av andra skäl i typ augusti i år men köpte en 7+ då som jag ändå egentligen hellre ville ha. Sen fick jag en ny 7a av Telia på försäkringen så helt plötsligt hade jag två nya iphones :p visste inte ens att jag hade försäkring på den gamla haha.
Sjuan är vattentät så det där ska den nog klara.
 
Den ligger i ris och får göra ett par dagar tänkte jag.
Läste mej till att inte försöka starta för tidigt pga kortslutningsrisk. Så avvaktar lite till.



6s har jag.
Men 7 har en ip-klassning (67 tror jag) och ska klara lite vatten, vilket min inte har :( Härligt att få en ny på försäkringen! :up:
Min är försäkrad men jag tror attiskt inte det gäller vatten.. kommer inte åt att kolla på minasidor på halebop heller eftersom jag måste åt mailen/bank-id för att logga in vilket jag måste ha mobilen till...
Ska ringa istället imorgon får vi se om de kan hjälpa mej.


Nej jag gjorde ju inte det utan den stängde av sej själv sen.
Ska försöka fixa en tillfällig telefon, dator eller annat så jag kommer åt mina grejor :angel:


Ligger i ris nu och får göra ett tag till. Vaknar den inte ska jag kolla med telefonförsäkringen om det går att göra nåt, lämna in och försöka få start på den och kunna hämta hem viktiga saker iaf, typ bilder :angel:
Risken är väl att den kan sluta fungera när som även om den startar igen..

Har du drulle/el försäkring på hemförsäkring en kan denna täcka med. Halebop har ingen telefonsupport så ska du prata med dom gäller deras chat eller mejl :)
Min Samsung s6 fick ett dopp i toan, plockades upp direkt. Lades i ris i en vecka men var stendöd. Eller lampan lös som den laddades men ingen bild, skickades då in till Halebop för att lagas (ingen försäkring) över 7000 skulle de ha för byte av skärm, bakstycke och batteri. Köpa en helt ny då kostade mindre, så den fick gå till skrot
 
Nu är det ju lite för sent, men ett gott råd till nästa gång . tappar man en mobil i vatten så skall man så fort man bara kan stänga av telefonen och ta ur batteri osv om det går. sedan skall den ligga och torka sakta gärna på ett ljummet element eller i ris i flera dygn innan du provar att starta den igen. Då har man störst chans att den fungerar felfritt.
Absolut inte prova att starta mobilen innan dessa dagar passerat.
 
Jag hade ju försäkrat så jag fick en ny utan knot. Jag tror inte ens de funderade på reperation.

Jag slog ju aldrig av telefonen direkt utan försökte rädda bilderna först, vilket jag inte lyckades med innan den stängde av sej..

Vad jag förstått ska den slås av annars är risk för kortslutning, att vatten leder elen för snabbt i telefonen så att säga.
Meeen det kanske räddar någon annan krake som klantar sej som mej :angel:
 
Jag hade ju försäkrat så jag fick en ny utan knot. Jag tror inte ens de funderade på reperation.

Jag slog ju aldrig av telefonen direkt utan försökte rädda bilderna först, vilket jag inte lyckades med innan den stängde av sej..

Vad jag förstått ska den slås av annars är risk för kortslutning, att vatten leder elen för snabbt i telefonen så att säga.
Meeen det kanske räddar någon annan krake som klantar sej som mej :angel:
Tips är även göra så bilder och annat sparas på någon molntjänst automatiskt så behöver man inte få panik för bilder etc.
 
Alltså, jag har tappat min Iphone i toaletten oräkneliga gånger. Har aldrig stängt av den. Utan har sköljt och spritat och sedan lagt ovanpå ett grytunderlägg i trä i ugnen (blir för varmt om ligger direkt på plåten). Lägger den med skärmen neråt. Ugnen på lägsta (50 gr). Där har den fått ligga tills den klagar på att vara för varm (vänder och kollar då och då). Ibland har den fått åka in igen efter att ha svalnat lite. Fungerar varenda gång!
 
Jag har badat min 5S flera gånger. Bara torkat av och hållit andan. Haft den påslagen. Jag skriver från den nu så den överlever.

Den 4s jag hade som överlevt snödriva över natten och dopp i vattenhinkar dog när den blev liggande i hundens vattenskål (ansluten till laddning) dock. Så får man bara upp den direkt så brukar det gå.

iPhone lagas inte så man får tillbaka sin gamla. De byts ut, man får en reparerad ersättningstelefon. Iaf om man går via Apple. Lärde mig använda iCloud efter den som badade i vattenskålen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp