Tappsko igen... *gråtfärdig*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Grimhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 4 400
Sv: Tappsko igen... *gråtfärdig*

Enligt Hööks själva och Boa boots tillverkaren får hovarna såpass lite syre att hästarna max får gå med dom 24 h i sträck och de ska helst bara användas vid ridning.

Flapskor? Vet inte vad du menar?
Vet inte så mkt om aanhcp metoden; berätta vad som är skillnaden?

Inte sa jag att de blev blockhalta!
Men så pass ÖMA i fötterna att de inte går att rida.
Och jo de har väldigt BRA hovar!

jag vill väldigt gärna ha källa på de uttalandena. Bristen på syre känns som lite konstigt, och boa bootsen har ju ett neopren skydd oftast mellan, inte är väl det en syrespärr?

Och 24 timmar är det väl ingen som har på? 12 timmar i hagen, eller 1 timmes ridtur är väl max vad vi hobbyryttare har på?

Flapskor är halva järnskor, och resten är en tjock gummisula. Då kan hästen trampa sig utan att skon rör sig. Och det blir ändå tillåtelse till hovmekanism pga den hårda sulan mot trakterna.
Bild:
flapsko.jpg

Hittade sen det här på hööks sida:

" Rekommenderad brukstid är max 24 timmar/gång och häst. "
På bilden ser man oxå att det är hål vid ballarna.

På Boa Bootsens hemsida berättar man att de har tre dräneringshål i botten för att vatten ska kunna rinna ut lätt. om vatten kommer in, är inte bootsen syretäta, eller hur?
Du får nog omvärdera dina hovslagare lite, så kunniga va de!

Senast ändrad:

De ska vara såpass syretäta att det inte är bra för hoven.
Visst, du kan få numret till min hovslagare om du vill det så kan du prata med honom själv.

gärna till de andra 14 oxå.

De tre hästarna jag varit med om att sko av så har ingen ömmat i hagen, knappt vid ridninge heller, så att din häst skulle ömma av att gå utan järnskor är väl inte säkert?? Visserligen har de mer eller mindre blivit verkade av en vildhästverkare eller mig själv. enda gången hästen blev öm var när hovslagaren verkat som en vanlig bete
sverkning..

Jag tror du ändå (du borde) är överbevisad om att det inte är syre som det blir brist på när man har på boots.. eller du litar fortfarande på din hovslagare som inte lyckas knäcka nöten din häst har odlat åt honom?

Jag vet vad hovslagarna har berättat för mig och de är riktigt duktiga, så jag tror snarare på dom än dig.

Ska se vilka jag har kvar numret av, är ganska många iaf. Pmar dig.

Min häst ömmar om han går utan skor, jag testade det då jag skulle testa Old Macs. (skulle använda dom vid ridning, inte annars) Men de var ju aaaaallldeles för små i den största storleken. Dessutom så slets hans hovar ner ngt så fruktansvärt bara på n¨gra dagar. Han har riktigt bra hovar (växer hur snabbt som helst bra kvalitet på hovarna med) För att hästen inte ska ömma tar det oftast ett år, och jag har inte tid att lägga ett år på att inte rida honom (glöm galopper i skogen eller dressyrträning...)

Hej igen... :)

Hästen har inte så bra kvalitet om de slits snabbt, senare, när hoven vant sig vid att den slits, då börjar den växa igen. Detta tar några veckor om hoven är frisk i övrigt. Att det finns sömhål i en hov gör ju även det att den bryts och slits.
När ni tog av skorna innan, verkade din hovslagare ner hörnstöd något?
Min erfarenhet säger mig att det är där hovisarna missar, och därför haltar hästen även på ett mjukt underlag.
Läs gärna mer på barfotasidor. Här!

http://www.barfotahast.has.it/

http://web.telia.com/~u34503729/index.htm

Din häst har säkert stora hovar för att de flyter ut. Hade 2.or i skor på "min" första barfotahäst, på vintern hade hon nollor!

Tänkte oxå på att om din hästs hovar växer jättemycket, då kanske du tillhör de som måste sko om var 4-5:e vecka istället för 6-8:de? Din häst kanske bara berättar det på ett oekonomiskt sätt?
Har du inga bilder på din hästs hovar förresten?

mvh jenny

Problemet ligger troligen i att din hovslagare är för dålig smed. Skänklarna på skorna skall smidas in så att de ligger under hovens bärrand och inte sticker ut bakom hoven + att skänkeländarna skall fasas av. Byt hovslagare !

Diabolical_Kitten skrev:
Hoven behöver syre, precis som den behöver fukt, i boots blir det instängt.

Ja tihi så kul det var... *himlar med ögonen*.. Min häst råkar ju behöva sömmar för att kunna ha skor.

ALLA hovslagare jag har pratat med (kan ge dig namn och nr till alla, ca 15 st) och har skott min häst och bekantas hästar säger samma sak.

Menar du på allvar att du pratat med 15 av alla de 19 hovlagare som är som är medlemmar i SHF från ditt län? :eek:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 399
Senast: Marvin
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i... 2
Svar
33
· Visningar
5 550
Senast: Soffan74
·
Utrustning Pålle har fått kassa hovar i år igen såhär till sommaren, bättre än föregående år men ändock... Man trodde att det inte skulle vara...
Svar
16
· Visningar
3 951
Senast: ch791022
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 987
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka