Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Grimhild skrev:Efter dagens, för övrigt aldelles underbara skogsritt med pållen, har jag åter igen en lös sko... Den tredje sen sista skoningen (vilken var i början av december). Har funderat över det här med boots... då min häst trampar av skon, finns det inte risk att han trampar sönder bootsen också? Kan man rida i all slags terräng med dom? Tycker om att trampa omkring i skog & mark, bland nedfallna träd och annat, kan inte det få bootsen att lossna?
Och samtidigt blir jag fruktansvärt ilsken, kan absolut inget om hovslageri, men något måste det väl finnas att göra?![]()
Min hovis har kommit, gång på gång för att slå dit tappskon, på samma vis som vanligt, bara för att åter behöva komma tillbaks igen någon/några veckor senare...
Någon som har ERFARENHET av tappskor och boots? Dela med dig av dina upplevelser... Ge gärna tips och råd!
Ska iallafall imorgon, ringa runt till lite anda hovslagare. Och höra vad dom tycker... Diskuterade med min vanliga hovis förra veckan, och han rekommenderade boots, och kanske är det vad som är bäst för pållen? Snart finns det väl ingen hov kvar att att färsta skon i..
Grimhild skrev:Ja, jag har funderat över det. Men hovis skor ju alltid alla andra hästar gå gården, och dom har aldrig någon tappsko...*suck* men som sagt, att prova med någon annan kanske inte vore helt fel.
Diabolical_Kitten skrev:Hoven behöver syre, precis som den behöver fukt, i boots blir det instängt.
Ja tihi så kul det var... *himlar med ögonen*.. Min häst råkar ju behöva sömmar för att kunna ha skor.
ALLA hovslagare jag har pratat med (kan ge dig namn och nr till alla, ca 15 st) och har skott min häst och bekantas hästar säger samma sak.
Grimhild skrev:Det enda av skon som är utanför är det som "står ut" baktill, det är den _lilla_ biten han alltid lyckas ställa sig på.
Diabolical_Kitten skrev:Det beror 1. Dålig hovslagare och för stora skor.
2. För lerig hage så skorna 'sugs' av.
3. Han trampar av sig skorna med bakbenen.
Och satt på åtta söm, gubbsöm till skillnad från k-söm....olgaklara skrev:Då hade jag satt på kortare skor