Tappsko på tävling

Decibel

Trådstartare
Funderar lite på det här med tappskor. Jag tänkte väl börja ta med mig riktade skor snart i fall oturen skull vara framme. Men fram tills dess att jag skaffat dem undrar jag: har hovslagaren skor på plats på tävlingsplatsen?

Eller det är helt och hållet medtagna skor från oss som tävlar som gäller? Brukar läsa att man ska ta med egna riktade skor men om man inte gjort det och man skulle tappa en sko, finns det inga skor alls då?

Sen en sak till. Om min häst har sulor på alla 4 och jag har med skor som kan slås på, måste dem ha sula då också eller det går bra att slå på enbart en sko?

Och om man har en häst med bra hovar och man tappar en baksko, får man lov att dra av den andra bakskon och rida med bara framskor den sträckan som är kvar om man känner att det är underlag som funkar för det och att det funkar för hästen? Eller måste det vara som när man startade, alltså skor på alla 4 om den hade det först?
 
Sv: Tappsko på tävling

De flesta hovslagare har ju lite olika skor i sin jobb-bil. Men den största anledningen till att du ska ha med egna riktade skor är ju att det går mycket snabbare att spika på en färdigriktad sko. Om du behöver slå på en tappsko innan veterinärbesiktning är det ju din tävlingstid det handlar om och det är väl inte säkert det hinns med att hitta passande sko och sedan ska hovis rikta den innan han spikar på..

Du får rida utan skor om du vill. Du måste inte avsluta ritten med fyra skor om du började med det.
 
Sv: Tappsko på tävling

Enklast är att du ber hovslagaren att plana till hästens gamla skor vid omskoning och behåll dem som reservskor. Spara t ex alltid senaste omgången skor och märk dem så man snabbt ser vilken sko som tillhör vilken hov. Bind ihop skorna och se till att de alltid finns i packningen inför tävling.

Du behöver inte ha sula på alla fyra hovarna, men om hästen är skodd med sula så be om en extra sula att ha med i reserv. Finns tiden att klippa till sulan på plats, så är det ju alltid bäst att hästen står så jämnt som möjligt på benen.
 
Sv: Tappsko på tävling

Tack för svaren Magdalena och Marina! :) Ja precis så hade jag tänkt göra, spara gamla skor och binda ihop med en lapp på varje så jag vet vilken som är till vilken hov. Men än så länge har det inte blivit av, ska försöka göra det när jag inte slitit upp dem för mycket någon gång, de slits ju upp så snabbt! Mest så man vet vad som gäller om man skulle ha oturen med en tappsko innan detta är ordnat. :)
 
Sv: Tappsko på tävling

Det stämmer inte med att du måste ha samma som du starta med. Får besikta med vad du vill på fötterna, skor, boots eller barfota.
 
Sv: Tappsko på tävling

Däremot är ju risken att hästen visar orenhet/hälta om den har tappat en sko. Var med om det förra sommaren; en tävlande tappade en sko, besiktigade utan och hästen blev utesluten pga hälta. När skon var på igen, var hästen ren.
 
Sv: Tappsko på tävling

Det stämmer inte med att du måste ha samma som du starta med. Får besikta med vad du vill på fötterna, skor, boots eller barfota.

Det har ju ingen sagt heller? så länge hästen går rent kvittar det vad hästen har på fötterna
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
929
Senast: EmmaN
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 200
Senast: Nevermind
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp