Användare86

Trådstartare
Ny användare som läst en del men aldrig skrivit.
Jag har stött på ett problem som jag inte haft tidigare.
Har en ponny som vi köpte i höstas, då barfota och väldigt ömhovad. Då han var överviktig och otränad satt vi igån med skritträning och hovboots. Sedan kom vintern och perfekt underlag att rida barfota.
Nu är det bara is och ponnyn har trampat av sig 4 framskor på 3 ridturer och igår for barfotabootsen av 5 ggr innan vi gav upp.
Han är precis genomgången u.a av vetrinär och börjar bli fint musklad.
Det han gör att att trampa av sig skorna med den andra framhoven.
Och när man stannar kan han gärna stå med den ena framhoven på den andra. Han har ingen avvikande exteriör men är av grövre snitt dock ej framtung.
Har väldigt runda hovar.

Någon som haft samma problem med att de trampar av sig framskorna med hjälp av den andra framhoven?
Hur löste ni det?
Har provat med boots och kontring men inte hjälpt.
 
Oftast så får hovslagaren sko sådana hästar tight, runda av alla skokanter mm. Helt enkelt så att det finns vldigt lite att kliva på. Sedan spelar ju till exempel hovkvalitet in också.
Det kanske också behöver ändras något i verkningen. Val av sko kan också påverka.
Olika hovslagare är bra på olika typer av hovar och problem.
Jag hade nog provat konsultera en annan hovslagare.
Godkänd av jordbruksverket (men det kanske din också är såklart) och med några år i branschen och vana av olika typer av hästar.
 
Som tur är har han superkvalitet på hovarna. Vi ska prova att sko han tajtare denna gång å ger inte det effekt så får jag prova en annan hovslagare. Hon jag har är utbildad och godkänd och funkar super på andra hästen så vore tråkigt att byta men behöver få skorna att sitta.
 
Jag skulle nog också testa en annan hovslagare och se om det blir bättre. Kanske kan du också testa boots? Om det framförallt sker under ridning kan ju strykkappor också funka (svårare att trampa sig då tänker jag)
 
Strykkappor och /eller senskydd går han redan med nu när han har brodd på fötterna. Har provat gummiboots men tänkte köpa tjockare boots å se om det ger någon skillnad.
 
Kan ibland vara lite av en ond cirkel när de väl börjat få tappskor sen finns det knappt något att sömma i och hästen ”tappar” skon igen.
Kan vara bra att registrera hur hästen rör sig. Detta för att se om man kan verka och/eller sko på annat sätt för att förhindra att hästen kliver på sig själv. Ibland får man gå ifrån en ”optimal skoning” för just den individen för att det helt enkelt inte funkar och bara fokusera på att det blir en ok skoning och så tajt som möjligt. Och då menar jag inte att man ska ta en för liten sko utan den måste fortfarande fylla sin funktion med att ge stöd åt hela trakten och bärranden. Men att man undviker att skon så att säga har något som helst utlägg. Framförallt på insidan där de ofta är större risk att de får av sig skon på det viset.
 
hästens rörelsemönster å kroppshållning Kan göra att de lättare trampar av skor både :)
min ponny drog oftq av sig skor ett period, visade sig att han va sne i kroppen. efter lite jobb hos både häst å ryttare, så lyckades han bli mer rakriktad å slutade tappa skor. 😁.

sen å sko tajtare skulle ja undvika 🙈 häaten kanske kmr sluta trampa av sig skorna men hovarna kan bli påverkade negativt. trånga hovar, små strålar, strålröta, långa hovar. sämre balans i hovarna mm.

kanske limskor (inga sömmar) skulle va ett alternativ? där kan man tajta till rejält utan att de påverkar hoven negativt. :)

hoppas det löser sig 😁
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 762
Senast: Marvin
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 792
Senast: kryddan
·
  • Låst
Hästvård Är det fler som har mycket tappskor på sommaren? Normalt sett är många tjuriga på höstens lera som suger loss den ena skon efter den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 825
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp