Tappskokompetens?

Bri

Trådstartare
Ni som har tappskokompetens, hur och vart har ni skaffat den? Jag tycker att det verkar väldigt smidigt med en helgkurs, men vet inte vart man hittar dem? Hur gjorde ni?

Ämnet känns aktuellt såhär i lertider...
 
Jag gick på en kurs som en ridklubb anordnade och det var klubbens hovslagare som hade kursen.
Det var inte min ridklubb, men en ridklubb jag var på genom skolan och de hade anslag uppe.

Är ni flera som vill gå kan ni väl kontakta en hovslagare och fråga om han kan ställa upp som kursledare?
 
jag gick på naturbruks gymnasium med inriktning hästhålning, tapsko kursen var obligatorisk :)
 
Jag har min tappskokompetens genom min 10 v. hästskötarkurs. Vet inte om jag har sådan nytta av den då jag inte slagit på någon tappsko sedan dess... (7 år sedan). Jag har den dock! Kan nog om det kniper...
 
jag fick den genom att först "öva" på en av mina hästar som drog av sig skor stup i kvarten och sen när jag kunde det lätt som en plätt fick jag rikta och slå på en sko när en hovis tittade på och sen skrev han ett intyg. Det godkändes av provfolket när jag gjorde hästskötarexamensprovet.

Med bara en helgkurs skulle jag inte känna att jag verkligen har kompetens nog.
 
Jag gick den genom ett Naturbruksgymnasium som anordnade en helgkurs. Vi började fredag kväll och var klar söndag.
Vi gick igenom hovens anatomi och funktion, verkade hovar, riktade skor och slog på dom m m.

En av dom bästa kurser jag någonsin gått, läraren var suverän!
Min dåvarande hovslagare var dock deppad när jag gått kursen - då kunde han ju inte fuska längre :D :D
 
Har fått "privatlektioner" av min hovslagare. Det kostade, men har betalat sig många gånger om nu.
 
Går kurs just nu som ridklubben anordnade.
En hovslagare håller i kursen.

Övade på en "riktig" häst i veckan, och den överlevde ;) och hoven sitter kvar.
 
Ja jag var ju tvungen att få på skon, jag visste vilket håll svicken skulle vändas åt och jag var noga med att sikta in i de gamla hålen. Och söm hade jag fått en nästan tom ask av hovslagaren långt tidigare. (Måste också tillägga att jag i mitt jobb är van att hantera många olika verktyg och att jobba i många olika material)

Första gången stod jag med en vanlig tung hammare, en hovtång och en kombitång, nu har jag hela kittet :banana:
men jösses vad trött jag var efter första gången, benen skakade och svetten rann!
Jag tycker det är roligt att slå på skor, skulle nog passat bra i yrket :angel:
 
Vi fick det genom skolan.. Först en massa lektioner där vi fick ta/på av skor, sen en "slutprov" ungefär.
 
vi hade en kurs i skolan med våran hovlagare, vi fick lära oss massvis teoretiskt men på kort tid tyvärr.
Sen fick vi först ta på å av skor på döhovar sen på levande hästar och vi fick även rikta snea skor och se när våran hovslagare gjorde en sko av en rak järnbit...
 
Happ, jag tycker ändå det är rätt underligt att du säger att du inte skulle anse dig kvalificerad efter en helgs utbildning och samtidigt har du slagit på skor "stup i kvarten" på din egen häst utan nån utbildning öht.
 
Vad du var sur då - varför hoppar du på mig om det här?????????????????
 
Säger emot mig själv??
Jag säger att jag inte skulle känna mig klar för ett tappskokompetensintyg efter en helgkurs ingenting annat. Jag slog på och riktade skor många fler ggr än vad jag skulle hinna under en helgkurs,innan jag fick mitt intyg.

Du gör nog egna tolkningar av vad jag skrivit.
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
366
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 567
Senast: CaisaCax
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: BernT
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 379
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp