Bukefalos 28 år!

Tappskor.....

M

Marshal

Nu blir jag snart tokig!!!
Har ett travsto som skorna sitter 3-7 dagar på....
Hon tappar dem både bak o fram trots att hon även har boots på sig i hagen.
Har prövat: halvrunda fram+guldskor bak.
Cabato runt om.
PG.
Flap skor runt om.

Har en mkt duktig hovslagare som snart oxå börjar ifråga sätta sin kompetens :o.

När han slår i sömmarna så använder han E3 slim, och nitar av dem ganska långt.
Men de sitter inte i varje fall, så nu börjar tom hovväggarna trasas sönder :cry:.

Nån med erfarenhet av detta el. som har tips?

Vänliga Hälsningar
/Cecilia
 
Han får helt enkelt sätta på en storlek mindre skor, och "dra in" dom i trakterna...
knepigt att det är runt om, annars brukar ju en del hästar ha förkärlek till en viss hov :D :D...att trampa av sig...det är ju inte det bästa att göra, men istället för trasiga hovar så har jag fått gjort så på en del....
 
Usch så jobbigt det är när det blir så där. Har själv nästan varit tvungen att plasta hovarna på en kuse som inte kunde behålla skorna på, så det skulle finnas nåt att spika i. Lösningen där blev till slut flap i alla fall, både för att förbättra hovkvaliteten och för att dom är lite svårare att trampa av sig. Nu kan man ju inte skylla på någon lera heller som kan förstöra hovarna. Men, du vet att hästen är någorlunda fräsch i sina ben? Vissa ofräscha hästar är helt hopplösa med skorna.
 
Jag säger som jag gjort förut, ta ut en equiterapeut eller kiropraktor. Jag hade samma problem med mitt varmblod, men sen han vart genomgången några gånger så har han inte klivit av sej en enda sko på flera år!

Jenny
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 742
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 985
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 004
Senast: kryddan
·
Hästvård Min häst har som årets nöje haft att förstöra sina hovar. Just nu har han 2 plastade hovar (VF o HB, HB endast lite), skos var 5:e vecka...
Svar
11
· Visningar
1 831
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp