Tapter till torp - inspiration!

Chili

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om inte frågar bukeexpertisen! ;) Det är 1800-tal eller äldre och kommer få en tillbyggnad för badrum/tvättstuga. Renoveringen går i lantlig, gammaldags stil och blandas med lite mer modernt och retro, speciellt i köket då. Att visa bilder av rummen är nästan onödigt då det är så mycket prylar och renoveringskaos men jag bjuder på två ändå. :p

Vardagsrummet har fönster i tre väderstreck, på väggen utan fönster är det en dörr till köket samt en öppen spis. Fotot är taget för dörren till köket.
img_7541_5277dca1e087c3156a8a8372.jpg

Köket är ganska stort men jag har bara bra bild på själva köksdelen. Det ska vara kvar men jag tänkte måla om till vitt och byta knoppar/handtag. Kyl/frys har jag fått nyligen, helt vanliga moderna, men drömmen är att ha en Smeg eller Gorenje i amerikansk 50-tals stil. :love: Ny spis ska också in och det finns en vedspis. Två fönster så det är ganska ljust. Tapeten idag syns till vänster, det vill säga lika gul som luckorna. ;) Funderar på att ha bröstpanel i vit pärlspont och det kommer finnas en del pärlspont i huset.
img_7548_5277dd64e087c35f41d2df6f.jpg

Har ni några roliga tips? :) Känns som om jag tittat på det mesta men kommer ändå inte fram till något, och tapeten som jag skulle vilja ha till köket är det absolut ingen annan som tycker om. De flesta tycker snarare att den är jättehemsk och det är ju inte känslan jag vill framkalla när jag får besök... :p
 
Vi gjorde om vårt kök i januari/februari i år, vårt hus är från senare delen av 1700 och jag hittade tapeter från lim och handtryck som vi är väldigt nöjda med.

Vitlaserad pärlspont och tapetförlaga från 1830.

bild2_zpsd41c0b94.jpg


Halvfärdigt:

bild4_zpsee4f69f3.jpg
 
Vi gjorde om vårt kök i januari/februari i år, vårt hus är från senare delen av 1700 och jag hittade tapeter från lim och handtryck som vi är väldigt nöjda med.

Vitlaserad pärlspont och tapetförlaga från 1830.

bild2_zpsd41c0b94.jpg


Halvfärdigt:

bild4_zpsee4f69f3.jpg

Fin tapet! Priserna därifrån är ju dock verkligen i saftigaste laget...
 
T489-11.jpg


Denna tapet som heter Elin från Sandberg tycker jag är perfekt i köket på ett torp. Saftig prislapp dock, 960 kr per rulle. Men med högre bröstpanel går det ju åt färre rullar ;)
 
Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om inte frågar bukeexpertisen! ;) Det är 1800-tal eller äldre och kommer få en tillbyggnad för badrum/tvättstuga. Renoveringen går i lantlig, gammaldags stil och blandas med lite mer modernt och retro, speciellt i köket då. Att visa bilder av rummen är nästan onödigt då det är så mycket prylar och renoveringskaos men jag bjuder på två ändå. :p

Vardagsrummet har fönster i tre väderstreck, på väggen utan fönster är det en dörr till köket samt en öppen spis. Fotot är taget för dörren till köket.
img_7541_5277dca1e087c3156a8a8372.jpg

Köket är ganska stort men jag har bara bra bild på själva köksdelen. Det ska vara kvar men jag tänkte måla om till vitt och byta knoppar/handtag. Kyl/frys har jag fått nyligen, helt vanliga moderna, men drömmen är att ha en Smeg eller Gorenje i amerikansk 50-tals stil. :love: Ny spis ska också in och det finns en vedspis. Två fönster så det är ganska ljust. Tapeten idag syns till vänster, det vill säga lika gul som luckorna. ;) Funderar på att ha bröstpanel i vit pärlspont och det kommer finnas en del pärlspont i huset.
img_7548_5277dd64e087c35f41d2df6f.jpg

Har ni några roliga tips? :) Känns som om jag tittat på det mesta men kommer ändå inte fram till något, och tapeten som jag skulle vilja ha till köket är det absolut ingen annan som tycker om. De flesta tycker snarare att den är jättehemsk och det är ju inte känslan jag vill framkalla när jag får besök... :p
Har du kollat Duros gammelsvenska tapeter?
 

Ja, jag tycker bara det är väldigt svårt att hitta rätt... så lite inspiration är därför önskvärt. :) Speciellt till vardagsrummet velar jag jättemycket mellan något rejält med färg och mönster t.ex. mustigt mörkrött med medaljonger, eller mer sedesamt ljust med enkelt mönster. På en herrgård är det ju jätteläckert med vågade färgglada (fast dova) tapeter. I ett torp kanske det ljusa och strama är bättre?

Min favorit till köket är därifrån men som sagt, ingen annan gillar den. Sambon tycker den ser ut som arga flugögon. :p
durocollage.jpg

Och denna har jag så gott som bestämt till hallen/farstun, men jag har redan ändrat mig cirka tusen gånger i de flesta rummen...
10618693-origpic-d0d501.png
 
Hm jag får inte till något bild... men gammelsvenska på durotapeter 012-01 har jag lite förkärlek för eftersom vi hade den i köket i mitt barndomshem. :D
 
Ja, jag tycker bara det är väldigt svårt att hitta rätt... så lite inspiration är därför önskvärt. :) Speciellt till vardagsrummet velar jag jättemycket mellan något rejält med färg och mönster t.ex. mustigt mörkrött med medaljonger, eller mer sedesamt ljust med enkelt mönster. På en herrgård är det ju jätteläckert med vågade färgglada (fast dova) tapeter. I ett torp kanske det ljusa och strama är bättre?

Min favorit till köket är därifrån men som sagt, ingen annan gillar den. Sambon tycker den ser ut som arga flugögon. :p
durocollage.jpg

Och denna har jag så gott som bestämt till hallen/farstun, men jag har redan ändrat mig cirka tusen gånger i de flesta rummen...
10618693-origpic-d0d501.png

Jag älskar båda dessa två tapeter. Speciellt den första :love:, blir riktigt sugen på att tapetsera om i stugan med denna!
 
Jag älskar båda dessa två tapeter. Speciellt den första :love:, blir riktigt sugen på att tapetsera om i stugan med denna!

Tjoho, det är inte bara jag som gillar den alltså! :D Förstår inte hur man kan tycka den är ful. Den är ju så fin!
 
T489-11.jpg


Denna tapet som heter Elin från Sandberg tycker jag är perfekt i köket på ett torp. Saftig prislapp dock, 960 kr per rulle. Men med högre bröstpanel går det ju åt färre rullar ;)

Tycker motivet känns lite mer modernt? Jag hade en annan med blommor tidigare som jag gillade men enades med mig själv om att den var för modern, om än fin:
3463_garden_party.jpg
 
Tycker motivet känns lite mer modernt? Jag hade en annan med blommor tidigare som jag gillade men enades med mig själv om att den var för modern, om än fin:
3463_garden_party.jpg

Jo, den är åt det moderna hållet. Men det beror ju på vad man vill ha i tapetväg. Om man vill ha mer tidstypiskt eller åt det modernare lantliga hållet.
 
Ja, jag tycker bara det är väldigt svårt att hitta rätt... så lite inspiration är därför önskvärt. :) Speciellt till vardagsrummet velar jag jättemycket mellan något rejält med färg och mönster t.ex. mustigt mörkrött med medaljonger, eller mer sedesamt ljust med enkelt mönster. På en herrgård är det ju jätteläckert med vågade färgglada (fast dova) tapeter. I ett torp kanske det ljusa och strama är bättre?

Min favorit till köket är därifrån men som sagt, ingen annan gillar den. Sambon tycker den ser ut som arga flugögon. :p
durocollage.jpg

Och denna har jag så gott som bestämt till hallen/farstun, men jag har redan ändrat mig cirka tusen gånger i de flesta rummen...
10618693-origpic-d0d501.png
Jag fick inte välja de tapeterna när jag hade sambo, men eftersom han är ett ex numera så gör jag ju vad jag vill och det ska bli omtapetsering nästa år, troligen. ;)
 
Min favorit till köket är därifrån men som sagt, ingen annan gillar den. Sambon tycker den ser ut som arga flugögon. :p
durocollage.jpg

Och denna har jag så gott som bestämt till hallen/farstun, men jag har redan ändrat mig cirka tusen gånger i de flesta rummen...
10618693-origpic-d0d501.png
Du skulle inte skrivit det där om arga flugögon. Nu är det allt jag ser när jag tittar på tapeten... ;) Annars hade jag nog tyckt att den var rätt fin...
 
Du skulle inte skrivit det där om arga flugögon. Nu är det allt jag ser när jag tittar på tapeten... ;) Annars hade jag nog tyckt att den var rätt fin...

Haha ja, efter att han påpekade detta måste jag erkänna att jag också ser dem. Men jag tycker den är fin ändå!

Men jag vill ju inte att folk ska få akut huvudvärk eller nåt annat dumt på grund av mina kökstapeter. Det massiva motståndet de mött får mig att ana att så kanske skulle vara fallet. :p
 
Jag fick inte välja de tapeterna när jag hade sambo, men eftersom han är ett ex numera så gör jag ju vad jag vill och det ska bli omtapetsering nästa år, troligen. ;)

Jag gör egentligen också som jag vill eftersom det är mitt och inte vårt. :p Men som sagt ovan, jag vill ju inte skrämma bort folk med anskrämliga tapeter heller...

Tillägg: Det är alltså inte permanent boende utan "sommastuga". :)
 
Senast ändrad:
Köket är ganska stort men jag har bara bra bild på själva köksdelen. Det ska vara kvar men jag tänkte måla om till vitt och byta knoppar/handtag. Kyl/frys har jag fått nyligen, helt vanliga moderna, men drömmen är att ha en Smeg eller Gorenje i amerikansk 50-tals stil. :love: Ny spis ska också in och det finns en vedspis. Två fönster så det är ganska ljust. Tapeten idag syns till vänster, det vill säga lika gul som luckorna. ;) Funderar på att ha bröstpanel i vit pärlspont och det kommer finnas en del pärlspont i huset.
img_7548_5277dd64e087c35f41d2df6f.jpg

Har ni några roliga tips? :) Känns som om jag tittat på det mesta men kommer ändå inte fram till något, och tapeten som jag skulle vilja ha till köket är det absolut ingen annan som tycker om. De flesta tycker snarare att den är jättehemsk och det är ju inte känslan jag vill framkalla när jag får besök... :p
Åhhh, älskar dessa kök :love:.
Är du säker på att du ska måla vitt? Ska du inte tona ner till blek-gul som dom är/var från början? Det skulle jag ha gjort!
Och så välja en ljusare tapet med gula och en eller två andra färger i istället, vit bröstpanel ska det väl inte vara i ett 50-talskök - men det är snyggt :idea:.
Du har varit in på www.tapetorama.se och gått vilse bland alla fina tapeter va?! :p:D
 
Tycker motivet känns lite mer modernt? Jag hade en annan med blommor tidigare som jag gillade men enades med mig själv om att den var för modern, om än fin:
3463_garden_party.jpg

I köket tycker jag definitivt att du inte ska välja "gammelsvenska" tapeter om du ska ha kvar snedskåpen och sätta in ett retrokylskåp från Smeg. Tapeten ovan med blommor kan passa toppen i ditt kök, men än hellre 40-50-talstapeter. Jag tycker att du kan låta köket ha sitt tema och gå all-in där.
 
@Scata @McFlurry @Philosophia

Intressanta tillskott i köksfunderingarna! Har faktiskt inte funderat på att måla i nån annan färg än vitt. Tanken var från början att byta till ett nytt vitt kök i lantstil men rent realistiskt är det ju mer ekonomiskt att behålla det gamla. Därför har tanken hela tiden legat kvar att det ska vara vitt. Men sen har jag fått upp ögonen för retrokylskåp och retrostrilen har så smått smugit på mig, fast den typen av inredning aldrig tilltalat mig förut. Kanske för att huset fullt av gamla möbler från 50-60-tal men också mycket äldre möbler som ärvts i släkten och jag vill kunna bevara så många möbler som möjligt. :)

Att behålla det gula kanske inte är så tokigt ändå! En fin ljus nyans men matchande tapeter. En av väggarna har ändå ett rejält blommönster i gult som kanske går att bevara beroende på vad vi måste göra med själva väggen.

Så, tack för toppeninspo!
 

Liknande trådar

Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 537
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp