Tar folk fantasipriser för huskatter eller är jag dåligt uppdaterad?

Bexzor

Trådstartare
Vill inleda med att säga att jag bara kikar runt för att se lite vad en huskatt kostar. Ifall vi skaffar katt beror på minste sonen.

Om vi skaffar katt så vill vi ha en katt som är avmaskad, vaccinerad och veterinärbesiktigad. Att det blir huskatt beror på att katten ska vara frigående på tomten och jaga gnagare. Sen är frågan iofs om katten har samma planer som vi :p

Men jag börjar inse att jag är nog kräsen?
För en katt där föräldrarna är av olika registrerade raser eller bara en föräldern är renrasig tar jag för en huskatt. Jag vill inte ge halva priset av en raskatt för att få en blandras, då kan jag lika gärna lägga mer pengar och få en renrasig katt med stamtavla om det nu är rasen jag är ute efter. Mellan 2000 till 3500kr för en huskatt som beräknas bli semilånghår eller långhår?

Men i de annonsen jag läst så är det sällan som det står att de är avmaskade eller vaccinerade. Veterinärbesiktning har jag nog inte läst alls i sammanhang med huskatt. Men ändå tar de rätt bra betalt för en huskatt som i princip bara är rumsren (enligt annonserna). Anser mig inte vara snål utan betalar gärna om jag får det jag vill ha för pengarna.

Närmaste och enda katthem har jag köpt utav tidigare men gillade inte alls varken människan bakom eller lokalerna. Helt otroligt att det är godkänt :crazy:
 
Jag undrar detsamma.
1500-2000:- kan mycket väl vara rimligt om man får en katt vettigt uppfödd och med vaccinationer och id-märkning i ordning. De priserna folk betalar för en långhårig huskatt utan något gjort är klart märkliga? Varför inte lägga till de där tusenlapparna som man ändå måste ut med, och köp en katt med någon form av reglering bakom? En katt med besiktningprotokoll ua och dolda fel-skyddet som en uppfödare inte kan komma ifrån, det känns väl klart mycket vettigare även om man tänkt sig en sällskapskatt utan övriga specifikationer?
 
Jag tycker högre priset på katter överlag är bra. De behöver verkligen höja i värde med tanke på vilket överskott det finns (men sen sänka antalet katter som uppstår genom buskavel) och personligen skulle jag gärna betala extra om jag gör kattens värde ett tjänst överlag. Gäller alla djur. :) (speciellt kaniner, folk tycker jag är tokig som betalar 1000kr för en kanin när folk säljer för 50kr..Men det gynnar arten i det långa loppet, något att tänka på bara)
 
Långhåriga huskatter verkar säljas för lite större pengar, inte minst om säljaren uppger antalet procent av olika raser som katten påstås innehålla, men med tanke på att du ska ha en utekatt så är kanske korthår att föredra, om du inte vill ägna mycket tid åt pälsvård.
 
Tycker inte det är fantasipriser utan på tiden att priserna går upp så oseriösa köpare håller sig på avstånd. En huskatts liv är lika mycket värt som en raskatt och kan man inte betala en skälig summa så tycker väl iaf jag att det låter som att man inte kommer lägga några större summor på katten om den behöver vård.
 
En huskatts liv är lika mycket värt som en raskatt och kan man inte betala en skälig summa så tycker väl iaf jag att det låter som att man inte kommer lägga några större summor på katten om den behöver vård.

Exakt därför tycker jag att huskatten även har rätt till en lika bra start som raskatten, dvs med vaccination, besiktning,id-märkning, kastrering och gärna försäkring från början. Att ta betalt men strunta i att ge katten en bra start är inte att höja dess status.
 
Exakt därför tycker jag att huskatten även har rätt till en lika bra start som raskatten, dvs med vaccination, besiktning,id-märkning, kastrering och gärna försäkring från början. Att ta betalt men strunta i att ge katten en bra start är inte att höja dess status.

Har inte påstått att man ska strunta i det heller, påpekade bara att en höjning av pris är är bra försäkran att undvika oseriösa köpare som inte planerar att lägga några pengar på varken bra mat eller vård, samt att man troligtvis i samma veva kan hålla sommarkattsköpare på långt avstånd.
 
Upp till 2000 kr är ju ett fullt rimligt pris om det är välskötta huskatter som är vaccinerade, veterinärbesiktigade och ID-märkta.

Men ja, folk tar fantasipriser för huskatter. Har sett priser upp mot 6000 kr för katter som på sin höjd är avmaskade. Vansinne, men tydligen finns det folk som köper dem.
 
Jag vet inte var du bor, men det finns fantastiska katthem som verkligen är i behov av köpare som du. Och köper du därifrån vet du att katten är vaccinerad x2, chippad/öronmärkt och besiktigad. Du gör också flera katter en tjänst eftersom katthemmet då kan ta in en till katt.

Jag förstår ärligt inte varför det i nästan alla annonser står avmaskad. Det betyder ingenting för kattens långsiktiga hälsa. Skulle jag köpa en huskatt vill jag att det ska stå vaccinerad x2, chippad och vet besiktigad ua mindre än sju dagar innan leverans. Och alla dessa urlöjliga raskattsprocent. Hur vet du att katten är 72% ragdoll, ja för det har en släktings bekants kusin sagt för den ser precis ut som en ragdoll, eller varför inte norsk skog(s)katt, 58%. Gah, och det är de är som är mest aggressiva att raskattsägare är snobbar som mest pratar om procent i sina husisar. :banghead:
 
Vill inleda med att säga att jag bara kikar runt för att se lite vad en huskatt kostar. Ifall vi skaffar katt beror på minste sonen.

Om vi skaffar katt så vill vi ha en katt som är avmaskad, vaccinerad och veterinärbesiktigad. Att det blir huskatt beror på att katten ska vara frigående på tomten och jaga gnagare. Sen är frågan iofs om katten har samma planer som vi :p

Men jag börjar inse att jag är nog kräsen?
För en katt där föräldrarna är av olika registrerade raser eller bara en föräldern är renrasig tar jag för en huskatt. Jag vill inte ge halva priset av en raskatt för att få en blandras, då kan jag lika gärna lägga mer pengar och få en renrasig katt med stamtavla om det nu är rasen jag är ute efter. Mellan 2000 till 3500kr för en huskatt som beräknas bli semilånghår eller långhår?

Men i de annonsen jag läst så är det sällan som det står att de är avmaskade eller vaccinerade. Veterinärbesiktning har jag nog inte läst alls i sammanhang med huskatt. Men ändå tar de rätt bra betalt för en huskatt som i princip bara är rumsren (enligt annonserna). Anser mig inte vara snål utan betalar gärna om jag får det jag vill ha för pengarna.

Närmaste och enda katthem har jag köpt utav tidigare men gillade inte alls varken människan bakom eller lokalerna. Helt otroligt att det är godkänt :crazy:
Det kostar att föda upp katt och långhåriga är mer eftertraktade än korthåriga. Köp en korthårig? Katter fött upp i stall kostar typ gratis, hör dig för.
 
Det kostar att föda upp katt och långhåriga är mer eftertraktade än korthåriga. Köp en korthårig? Katter fött upp i stall kostar typ gratis, hör dig för.

Det som både jag och @Bexzor reagerar på är ju att de kostar mer trots att de inte är påkostade något av det som en kattunge borde ha med sig. Det är inte många kronor man lagt på en kattunge som enbart blivit avmaskad.
 
Tycker inte det är fantasipriser utan på tiden att priserna går upp så oseriösa köpare håller sig på avstånd. En huskatts liv är lika mycket värt som en raskatt och kan man inte betala en skälig summa så tycker väl iaf jag att det låter som att man inte kommer lägga några större summor på katten om den behöver vård.

Vart gynnar det katten som art att kosta 1500kr- 3500 kr, och allt du får är en rumsren katt. Det gynnar enbart säljarens ekonomi ;)

Därför kallar jag det fantasipriser för du som köpare får inga garantier om kattens hälsa. Min senaste huskatt var gratis då kullen var en riktigt överraskning och föddes upp utomhus. Kattungen blev akutdålig efter ett par dagar hos mig, och veterinären gav henne 50/50 att överleva. Anledning: Näringsbrist och uttorkning, förmodligen sedan födseln efter att jag berättat hur de bott. Fick välja mellan att avliva eller göra ett försök - så jag valde att göra ett försök. Kattungen fick dyra småburkar från veterinären för runt en tjuga styck och hon skulle sedan även utöver det äta ersättningsmjölk/kompletteringsmjölk? (också en dyr burk från veterinären). DET veteterinärbesöket kostade dyrt minns jag, och tidsmässigt var det enormt krävande efteråt med all specialkost som skulle intas lite, men ofta, dygnet runt. Hon klarade sig och när hon var runt året gjordes en kastrering, idmärkning och vaccination. Veterinären ville inte innan då katten behövde "växa till sig först". Tyvärr hade många valt att avliva då då katten varit gratis vilket många i min omgivning har gjort i liknande situation.
(Trots att katten idag lever hos en bekant då hennes begär att vilja vara ute var för stor för boende i lägenhet så ligger hon mig varmt om hjärtat :love: )

Vill man öka kattens värde så börjar man först med att vaccinera, id-märka (Tack @Sol, visste det var något jag glömt) och veterinärbesiktiga. Oavsett raskatt som huskatt.
 
Det som både jag och @Bexzor reagerar på är ju att de kostar mer trots att de inte är påkostade något av det som en kattunge borde ha med sig. Det är inte många kronor man lagt på en kattunge som enbart blivit avmaskad.

Tror endel tar högre pris pga att avskräcka oseriösa köpare. Dock betyder man ju inte att man är oseriös om man inte vill eller kan lägga lite mer pengar men jA, så tror jag.
 
Vart gynnar det katten som art att kosta 1500kr- 3500 kr, och allt du får är en rumsren katt. Det gynnar enbart säljarens ekonomi ;)

Därför kallar jag det fantasipriser för du som köpare får inga garantier om kattens hälsa. Min senaste huskatt var gratis då kullen var en riktigt överraskning och föddes upp utomhus. Kattungen blev akutdålig efter ett par dagar hos mig, och veterinären gav henne 50/50 att överleva. Anledning: Näringsbrist och uttorkning, förmodligen sedan födseln efter att jag berättat hur de bott. Fick välja mellan att avliva eller göra ett försök - så jag valde att göra ett försök. Kattungen fick dyra småburkar från veterinären för runt en tjuga styck och hon skulle sedan även utöver det äta ersättningsmjölk/kompletteringsmjölk? (också en dyr burk från veterinären). DET veteterinärbesöket kostade dyrt minns jag, och tidsmässigt var det enormt krävande efteråt med all specialkost som skulle intas lite, men ofta, dygnet runt. Hon klarade sig och när hon var runt året gjordes en kastrering, idmärkning och vaccination. Veterinären ville inte innan då katten behövde "växa till sig först". Tyvärr hade många valt att avliva då då katten varit gratis vilket många i min omgivning har gjort i liknande situation.
(Trots att katten idag lever hos en bekant då hennes begär att vilja vara ute var för stor för boende i lägenhet så ligger hon mig varmt om hjärtat :love: )

Vill man öka kattens värde så börjar man först med att vaccinera, id-märka (Tack @Sol, visste det var något jag glömt) och veterinärbesiktiga. Oavsett raskatt som huskatt.
Det gynnar katterna eftersom folk då tänker innan de skaffar katt, katten får högre status i samhället och färre blir hemlösa. MEN viktigt att komma ihåg att du fortfarande har VALET att välja en katt som är vaccinerad osv istället för att stödja oseriösa uppfödare. Egentligen förstår jag inte varför man klagar, ingen tvingar någon att köpa en billig katt som inte är vaccinerad, id märkt osv. Inte heller tvingar någon dig att köpa en dyr katt som inte är vaccinerad, id märkt osv.
 
Vart gynnar det katten som art att kosta 1500kr- 3500 kr, och allt du får är en rumsren katt. Det gynnar enbart säljarens ekonomi ;)

Därför kallar jag det fantasipriser för du som köpare får inga garantier om kattens hälsa. Min senaste huskatt var gratis då kullen var en riktigt överraskning och föddes upp utomhus. Kattungen blev akutdålig efter ett par dagar hos mig, och veterinären gav henne 50/50 att överleva. Anledning: Näringsbrist och uttorkning, förmodligen sedan födseln efter att jag berättat hur de bott. Fick välja mellan att avliva eller göra ett försök - så jag valde att göra ett försök. Kattungen fick dyra småburkar från veterinären för runt en tjuga styck och hon skulle sedan även utöver det äta ersättningsmjölk/kompletteringsmjölk? (också en dyr burk från veterinären). DET veteterinärbesöket kostade dyrt minns jag, och tidsmässigt var det enormt krävande efteråt med all specialkost som skulle intas lite, men ofta, dygnet runt. Hon klarade sig och när hon var runt året gjordes en kastrering, idmärkning och vaccination. Veterinären ville inte innan då katten behövde "växa till sig först". Tyvärr hade många valt att avliva då då katten varit gratis vilket många i min omgivning har gjort i liknande situation.
(Trots att katten idag lever hos en bekant då hennes begär att vilja vara ute var för stor för boende i lägenhet så ligger hon mig varmt om hjärtat :love: )

Vill man öka kattens värde så börjar man först med att vaccinera, id-märka (Tack @Sol, visste det var något jag glömt) och veterinärbesiktiga. Oavsett raskatt som huskatt.

Läste du mina inlägg ens? Med ett högre pris så kan man lyckas undvika många köpare som bara vill ha en gratis/billig katt som inte är beredda att ta hand om katten när den behöver vård, eller ge den bra mat, eller som bara vill ha en sommarkatt. Med ett högre pris och köparen är villig att betala detta så känns det iaf för mig som att man kan vara mer säker på att nya ägaren är beredd att ta hand om katten på bästa sätt.
Skaffar du katter som är gratis eller billiga, som du nu själv säger att du redan gjort, så stödjer du ju bara sådana människor som inte bryr sig om sina katter och låter dem få kull efter kull och ger bort kattungarna alt tar död på dem för att de inte kan ha kvar dem. Näringsbrist och vanvårdnad kommer ju som ett brev på posten hos dessa oseriösa kattägare. Är det så du vill att huskatter ska ha det?
Om inte tycker jag inte du ska klaga på "överpriser".
Och självklart så bör även huskatter vara vaccinerade och märkta och allt innan försäljning, men dit kommer vi aldrig komma så länge folk bara vill ha gratiskatter/katter för 100kr, så länge efterfrågan är stor på dessa så kommer ju ingen bry sig.
 
Jag föredrar absolut att de är vaccinerade osv men att folk sätter ett pris för att tjäna pengar.. Varför är det fult så fort det är en huskatt? Inte kostar en renrasig 8-10 000 att föda upp utan det görs en vinst av uppfödaren.
Men en raskatt kräver betydligt mer pengar att föda upp än en huskatt. Dels ska det köpas in en hona (som även kostar en hel del under uppväxten innan man kan ta en kull), och antingen köp eller lån av hane, båda dom ska testas för de sjukdomar som kan finnas inom rasen. Sen ska det bli en kull av det hela, vilket inte alltid blir fallet. Ibland blir det dessutom bara en unge, då ligger alla testkostnader för tillverkningen på en enda individ. Mamman och ungarna ska få bra mat, leksaker, det går åt kattsand, dom ska vaccineras, chippas, id-märkas och veterinärbesiktigas, gärna även testas för mask. Det är inte ovanligt att uppfödare tar ledigt från jobbet för att passa honan de sista dagarna.
Det finns oerhört många uppfödare som faktiskt inte gör någon vinst att tala om (om någon vinst alls), trots att ungarna kostar många tusen.

Jag vet inte en enda person som varit iväg och testat sin huskatthona innan parning (avsiktlig eller oavsiktlig sådan).
 
Jag har inget emot om huskatter kostar lite grann (säg 1500-2000:-) MEN då ska de också vara minimum vaccinerade x2, avmaskade vid behov, id-märkta och veterinärbesiktade. Gärna försäkrade med. Sedan är jag överlag väldigt anti de som tar nästan dubbelt så mycket betalt för ett långhårigt kullsyskon jämfört med de korthåriga i samma kull, det är helt klart ett tecken på att man är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt i mina ögon.

Nu vet jag inte om du bor väldigt öde men annars kan det ju vara värt att vända sig till ett katthem längre bort om det i närheten är oseriöst ? Jag åkte över 20 mil t o r när jag hittade min tjej på ett katthem en bra bit bort och det var helt klart värt det, personligen skulle jag inte köpa en huskatt ifrån en "huskattsuppfödare" om det inte är en som har tagit hand om en hemlös dräktig hona och som säljer ungarna enligt konstens alla regler då jag hellre "räddar" en hemlös och oönskad misse som så väl behöver ett nytt och kärleksfullt hem. Jag har dock gjort det förut, flera gånger till och med, men min syn ändrades när Luna trippade in i mitt liv :) Kan också tillägga att jag från början egentligen kollade på raskatt då jag hade haft det förut men när man slösurfar så är det lätt hänt att man hamnar någon annanstans på nätet än vad man hade tänkt sig från början och ja där var hon helt enkelt och jag blev såld :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 786
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh: De är åtminstone vaccinerade, chippade och...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 765
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 501
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 421
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp