Tar folk fantasipriser för huskatter eller är jag dåligt uppdaterad?

BACKYARD BREADING man säljer blandraskatter och försöker få ett högre pris än vanlig huskatt trots att det är samma sak. En oseriös uppfödare av raskatter kan ta en blandraskull då man endast får ta ett visst antal kullar på en avelskatt per år. Man ska betala för att katten är vetrinärundersökt, chippad, vaccinerad, avmaskad samt är minst 12 veckor vid försäljning. Som vanligt handlar det om pengar, i dessa fall oftast utan ansvar för djurets hälsa. Jag har raskatter från seriösa uppfödare samt tar hand om övergivna huskatter
 
Vi har en katt från katthem.
Den bor utan kattkompis och får gå ut så mkt den vill.
Inget som katthemmet lade sig i. Tvärt om ville de att han som var van skulle få gå ut.
Vi har tre katter från katthem, de hade som önskemål att katterna skulle få gå ut. De är ute på dagtid när vi kan ha dörren öppen vilket är hela dagarna för det mesta då min sambo är sjukpensionär.
 
Jag målar inte upp nått. Men jag läser ofta om folk som har problem med att grannens katter skiter i rabatterna, hårar ner stolar osv. De som inte vill ha det måste ju anpassa sitt liv efter katten som stör. Man kan inte ha öppna dörrar/fönster för att katter går in där, man kan inte ha barnvagnen ute för att grannkatten lägger sig i den. Man får repor i lacken på bilen för att grannkatten hoppar upp där.

För oss som har innekatter kan problemen bestå i att en lös katt kommer fram till nån av mina, de ryker ihop vilket stressar upp de andra hos mig och det kan resultera i att mina inte längre kommer överens och nån måste omplaceras.

Vi har flera grannar som uppenbarligen tycker att deras katters rätt att gå precis vart de vill eller deras rätt att slippa ansvara för sina katter väger tyngre än deras grannars rätt att slippa ha katt...

En katt har jag två gånger hittat på fönsterbrädor i vårt hus Den har flera gånger sprungit in via vår ytterdörr när vi själva öppnat den bara för att gå in. En gång när jag höll på att packa ur bilen med enbart backluckan öppen hoppade katten in och satte sig i baksätet mellan två passagerare.

En annan katt har vi två gånger hittat på övervåningen i vårt hus. Den har då gått in genom öppen altandörr, upp på en mörk övervåning. En gång välte den en lampa så vi sprang upp. En annan gång låg den och sov där när vi skulle gå och lägga oss.

Så vi kan numera inte ha altandörr eller fönster öppna mer än någon springa. Jättekul en varm sommar. Ena katten vet vi var den bor. Ägarna tycker att det låter osannolikt att den gör som vi beskriver. Och anser att eftersom de inte kan säga åt katten vart den ska gå finns inget att göra.

Vi är förresten kattallergiker...oh joy.
 
Vi har flera grannar som uppenbarligen tycker att deras katters rätt att gå precis vart de vill eller deras rätt att slippa ansvara för sina katter väger tyngre än deras grannars rätt att slippa ha katt...

En katt har jag två gånger hittat på fönsterbrädor i vårt hus Den har flera gånger sprungit in via vår ytterdörr när vi själva öppnat den bara för att gå in. En gång när jag höll på att packa ur bilen med enbart backluckan öppen hoppade katten in och satte sig i baksätet mellan två passagerare.

En annan katt har vi två gånger hittat på övervåningen i vårt hus. Den har då gått in genom öppen altandörr, upp på en mörk övervåning. En gång välte den en lampa så vi sprang upp. En annan gång låg den och sov där när vi skulle gå och lägga oss.

Så vi kan numera inte ha altandörr eller fönster öppna mer än någon springa. Jättekul en varm sommar. Ena katten vet vi var den bor. Ägarna tycker att det låter osannolikt att den gör som vi beskriver. Och anser att eftersom de inte kan säga åt katten vart den ska gå finns inget att göra.

Vi är förresten kattallergiker...oh joy.

Jättetråkigt. Och tyvärr står ju lagen på kattägarnas sida. Men väldigt många av oss vill ha hårdare regler och större ansvar. Det går inte att följa hund till 100%, men det är ju däråt vi strävar. För det ni är med om, är ju inte katterna till gagn. Snarare tvärtom.
 
Jättetråkigt. Och tyvärr står ju lagen på kattägarnas sida. Men väldigt många av oss vill ha hårdare regler och större ansvar. Det går inte att följa hund till 100%, men det är ju däråt vi strävar. För det ni är med om, är ju inte katterna till gagn. Snarare tvärtom.

Ja jag är helt medveten om att lagen står på kattägarnas sida. Hur obegripligt det än är. När vi har pratat med de ägarna vi känner till har vi bara berättat hur problemet ser ur från vår sida eftersom vi vet att vi inte kan kräva något. Sen kan man ju som kattägare ha olika inställning också. I de här fallet visade de noll förståelse och bara konstaterade att det inte var deras problem. De uttryckte inte ens att de förstod att det var ett problem för oss.

Jag gillar för övrigt katter! Det handlar verkligen inte om det. Jag gillar bara inte att ofrivilligt ha dem i mitt hus bland allergiska familjemedlemmar :)
 
För mig är det obegripligt att folk släpper ut sina katter vind för våg.
Min katt är lika viktig för mig som min hund och honom skulle jag aldrig släppa ut själv.
Bor centralt i småstad och skulle aldrig kunna koppla av om hon var ute bland bilar, andra djur och inte minst otäcka människor.

Tycker det är otäckt med folk som bara rycker på axlarna och köper en ny när deras katt blivit överkörd 😞
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 808
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh: De är åtminstone vaccinerade, chippade och...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 518
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 421
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp