Tar folk fantasipriser för huskatter eller är jag dåligt uppdaterad?

Men om det nu är så irrelevant som du vill få det till - varför kan inte du backa upp det här med källor undrar jag (?) - hur kommer det sig att i stort sett alla som på något sätt jobbar med katters situation i samhället har samma inställning i den här frågan? Menar du att alla har fel? Att du vet vad som är avgörande? Att dessa organisationer faktiskt jobbar rätt mycket på att förändra både status och ändra lagarna gällande katter verkar du helt ha missat? Så jo, att organisationer som jobbar med djurskydd generellt har en samstämmig linje gällande detta är rätt betydelsefullt eftersom dom jobbar med katter som far illa.

Du ifrågasatte om katter far illa av att inte vaccineras och avmaskas - på sikt gör hela kattpopulationen det även om enstaka individer nu kanske eventuellt råkar klara sig genom hela livet utan parasitangrepp eller andra sjukdomar (vilket verkar extremt otroligt om katterna utsätts för ex utemiljö). Varför kan du inte backa upp att katter inte far illa? Att det är färre katter numera som far illa? Vart är dina källor? Har du ens erfarenheter på området eftersom du kan uttala dig så och reducera andras erfarenheter på området till ”tyckande”?
När folk kommer med påstående utan att det finns någon substans bakom som argument så frågar jag alltid efter källa. Den som påstår att avmaskning och vaccination är bevisat relevant för hur katter har det inklusive antalet vildkatter tycker uppenbarligen att det är relevant. Du får väl fråga dem om det är åsikter eller de har belägg för det.

Jag ifrågasätter avmaskning som krav vid innan man säljer en kattunge. Att du får det till att ifrågasätta avmaskning i alla läge får stå för dig, det är inget jag ens antytt, tvärrt om. Jag är för att man tar träckprov eller avmaskar om det finns indikationer att katten är drabbad av mask.
 
Jag ifrågasätter avmaskning som krav vid innan man säljer en kattunge. Att du får det till att ifrågasätta avmaskning i alla läge får stå för dig, det är inget jag ens antytt, tvärrt om. Jag är för att man tar träckprov eller avmaskar om det finns indikationer att katten är drabbad av mask.
Du tycker det - vad har du för källa på att det är rimligt att avstå avmaskning på kattungar inför försäljning när det är generella rekommendationer att kattungar ska avmaskas?
DAAB2CD2-C206-46C6-96A7-7EE5C471C698.png
 
Har någon blivit åttald då?

Jag argumenterar inte för att inte avmaska, jag förklarar problemen med att kräva det och varför folk väljer bort det samt att det knappast kan räknas som djurplågeri och det därmed knappast kommer att bli krav på det. Du försöker skjuta budbäraren.

Vill man höja priset på kattungar så behöver man börja i änden att det produceras färre, inte med krav på köparna som ändå inte kommer införas inom överskådlig tid.

Du måste hålla isär lagstiftningarna. Djurplågeri ligger under brottsbalken och har betydligt högre ställda krav på t.ex uppsåt och hårdare påföljder än ett mindre allvarligt brott mot djurskyddslagen har. Om bara det som faller under djurplågeri skulle lagstiftas om så hade vi knappt nån djurskyddslag alls.

Så länge det inte finns tecken på maskangrepp så lär katten inte må bättre av att avmaskas.

Min inställning är att huvudsaken är att man tar hand om katterna och behandlar skador och sjukdomar. Så länge katterna mår bra är det okej med mig.

Det är ditt ovanstående inlägg som jag argumenterar emot, för det är felaktigt - oavsett om det är "okej med dig".
 
Du tycker det - vad har du för källa på att det är rimligt att avstå avmaskning på kattungar inför försäljning när det är generella rekommendationer att kattungar ska avmaskas?
Visa bifogad fil 35061
Varför ska jag ge en källa till att det är olämpligt att avmaska? jag har aldrig påstått att det skulle vara det. Jag påtalar varför en del väljer att köpa icke avmaskade katter. En del av dem avmaskar säkert senare dessutom.
 
Varför ska jag ge en källa till att det är olämpligt att avmaska? jag har aldrig påstått att det skulle vara det. Jag påtalar varför en del väljer att köpa icke avmaskade katter. En del av dem avmaskar säkert senare dessutom.
Men du skriver ju att du bara tycker det är rimligt att avmaska eller ta träckprov på kattungar vid symtom på mask.
Det gäller inte för kattungar, det är alltså felaktigt ur veterinärmedicinsk synvinkel. På kattungar gäller i stället vid risk för smitta.
 
Senast ändrad:
Men du skriver ju att du bara tycker det är rimligt att avmaska eller ta träckprov på kattungar vid symtom på mask.
Det gäller inte för kattungar, det är alltså felaktigt ur veterinärmedicinsk synvinkel. På kattungar gäller i stället vid risk för smitta.
Menar du att det är orimligt att ta träckprov på kattungar eller avmaska dem vid symptom? Den rutinmässiga avmaskningen kanske inte hjälper om maskarna är resistenta.

Vad jag syftar på är att eftersom det inte finns lagkrav på att avmaska men väl att sköta katterna väl så kan man inte förbjuda låga priser och gratiskatter. Däremot är det olagligt att inte ta hand om katterna när de är sjuka.

Många katter klarar sig fint utan avmaskning, om inte hade vi inte haft katter då avmaskning, framförallt på rutin, är en relativt ny företeelse.
 
Jag menar att man om man söker en katt för att fånga möss så är de flesta raskatter inte avlade för det och det kan vara ganska osäkra kort jämfört att köpa en katt vars mamma är bra på det och för att köparna ska vara intresserad av vaccinerade chippade katter krävs det att de anser sig ha nytta av det och det är värt att betala för.

Okej, för att jag inte tycker som du och talar om den verklighet jag mött så raljerar jag och är oinsatt. Det upplever jag som verklighetsfrämmande och arrogant. Det är helt olika världar, de som söker en raskatt med kvalitet och de som söker en gullig kattunge (och har noll koll på hur kattvärlden vill ha det och troligen inte bryr sig) till barnen eller en råttjägare.

Om du inte är uppfödare är eventuella utställningsmeriter helt ointressanta men jag ville ha en burma pga temperament och utseende och ffa hälsa. Jag visste inte vilken Nikitas eller Megaras stam var när jag köpte dem. Iofs var det viktigt för mig att Megara om möjligt var släkt med Nikita på något sätt. Jag tror att de är det genom Nikita var i femte ledet och Megara i sjunde ledet eller något sådant. Vad jag däremot brydde mig om otroligt mycket var att de var hälsotestade, vaccinerade, uppfödda, med en mamma och pappakatt som även de var testade och noggrant uppfödda.

Problemet med 'en bra råttjägare' är att man inte vet vad som gör en bra råttjägare bland husisar. Vissa anser att det är genetiskt genom mamma eller pappa, andra att det är mammakatt som lär sina ungar, i äldre tider att katter med stora öron var bra jägare. I samma kull kan det finnas fantastiska jägare och katter som aldrig fångar så mycket som en fluga. Däremot är det, tyvärr, så att köper du en kattunge som råttjägare så köper du en unge så billigt som möjligt och köper en BYB eller billig/gratis unge som inte blivit vaccinerad eller uppfödd på ett korrekt sätt och som du inte vet om den är en bra råttjägare eller inte. Enda sättet att vara säker på att köpa en bra råttjägare är att avla fram det, men exakt hur det ska gå till utan att det är en framavlad raskatt är det ingen som har funderat ut än så länge.

Om du vill ha ett arbetsdjur så är det ännu viktigare att du köper ett kvalitetsdjur. Du köper inte en russ-arab-fjording-shettis-okänt om du vill hoppa/dressyr MSV. Vill du ha en katt med de bästa förutsättningar att vara en bra råttjägare så måste det vara en frisk och stark katt med de bästa förutsättningarna. Inte första bästa söta kattunge som du inte vet ett dugg om. Faktiskt, vill du ha en så effektiv jägare som möjligt så passar Bengalen bra, pga sin nära släkt med asiatisk vildkatt, Sverige har förbjudit importer av sk Savannah som är ännu närmare besläktade och de måste vara minst F5, dvs fem generationer från inparningen av vildkatten. Så att illegalt importera en Savannah är en möjlighet, dock kommer det att stöta på problem dels genom att du bryter mot lagen men också att Savannah/Bengal inte fungerar som utekatter under årets kyliga månader. I Sverige har vi inga vilda katter, vi har övergivna och hemlösa katter som inte naturligt har förutsättningar att klara sig utan människor.

I en annan tråd här på Katt så finns det en fråga om vilken kattras passar en familj med barn och marsvin. I princip alla har svarat ragdoll, eftersom där har jaktinstinkten medvetet avlats bort. Det går att avla fram en katt som har mycket stark jaktinstinkt tror jag, bl.a att man gör som med Bengalen och korsar in vildkattsraser, men det kommer definitivt vara en raskatt. Sveriges klimat kommer att komplicera det ytterligare eftersom du behöver en katt med mycket och tjock päls men icke långhårig eller semi-långhårig. Den katten kommer att kosta. Men då vet du att du får en bra framavlad jägare. Det vet du inte när du köper en husis med okända förfäder som du inte vet hur den blivit uppfödd och att den fått de tillskott och omsorg som den behöver eller hur bra jägare den blir som vuxen.
 
Om du inte är uppfödare är eventuella utställningsmeriter helt ointressanta men jag ville ha en burma pga temperament och utseende och ffa hälsa. Jag visste inte vilken Nikitas eller Megaras stam var när jag köpte dem. Iofs var det viktigt för mig att Megara om möjligt var släkt med Nikita på något sätt. Jag tror att de är det genom Nikita var i femte ledet och Megara i sjunde ledet eller något sådant. Vad jag däremot brydde mig om otroligt mycket var att de var hälsotestade, vaccinerade, uppfödda, med en mamma och pappakatt som även de var testade och noggrant uppfödda.

Problemet med 'en bra råttjägare' är att man inte vet vad som gör en bra råttjägare bland husisar. Vissa anser att det är genetiskt genom mamma eller pappa, andra att det är mammakatt som lär sina ungar, i äldre tider att katter med stora öron var bra jägare. I samma kull kan det finnas fantastiska jägare och katter som aldrig fångar så mycket som en fluga. Däremot är det, tyvärr, så att köper du en kattunge som råttjägare så köper du en unge så billigt som möjligt och köper en BYB eller billig/gratis unge som inte blivit vaccinerad eller uppfödd på ett korrekt sätt och som du inte vet om den är en bra råttjägare eller inte. Enda sättet att vara säker på att köpa en bra råttjägare är att avla fram det, men exakt hur det ska gå till utan att det är en framavlad raskatt är det ingen som har funderat ut än så länge.

Om du vill ha ett arbetsdjur så är det ännu viktigare att du köper ett kvalitetsdjur. Du köper inte en russ-arab-fjording-shettis-okänt om du vill hoppa/dressyr MSV. Vill du ha en katt med de bästa förutsättningar att vara en bra råttjägare så måste det vara en frisk och stark katt med de bästa förutsättningarna. Inte första bästa söta kattunge som du inte vet ett dugg om. Faktiskt, vill du ha en så effektiv jägare som möjligt så passar Bengalen bra, pga sin nära släkt med asiatisk vildkatt, Sverige har förbjudit importer av sk Savannah som är ännu närmare besläktade och de måste vara minst F5, dvs fem generationer från inparningen av vildkatten. Så att illegalt importera en Savannah är en möjlighet, dock kommer det att stöta på problem dels genom att du bryter mot lagen men också att Savannah/Bengal inte fungerar som utekatter under årets kyliga månader. I Sverige har vi inga vilda katter, vi har övergivna och hemlösa katter som inte naturligt har förutsättningar att klara sig utan människor.

I en annan tråd här på Katt så finns det en fråga om vilken kattras passar en familj med barn och marsvin. I princip alla har svarat ragdoll, eftersom där har jaktinstinkten medvetet avlats bort. Det går att avla fram en katt som har mycket stark jaktinstinkt tror jag, bl.a att man gör som med Bengalen och korsar in vildkattsraser, men det kommer definitivt vara en raskatt. Sveriges klimat kommer att komplicera det ytterligare eftersom du behöver en katt med mycket och tjock päls men icke långhårig eller semi-långhårig. Den katten kommer att kosta. Men då vet du att du får en bra framavlad jägare. Det vet du inte när du köper en husis med okända förfäder som du inte vet hur den blivit uppfödd och att den fått de tillskott och omsorg som den behöver eller hur bra jägare den blir som vuxen.
Om man nu inte vet hur man avlar på bra jaktinstinkt så undrar jag hur man kan avla bort den. Utifrån att det går att avla bort jakt instinkt innebär att den rimligen är socialt och/eller genetiskt ärfligt. Vill jag ha en jagande katt så skulle jag alla gånger satsa på ett barn, gärna en dotter till en katt, som är en bra jägare själv, eller subjektivt uppleva som det. Klart att det inte alltid blir som man tänkt, men så är detmed djur.

Eller finns det någon kattras som avlas på jaktinstinkt?
 
Om man nu inte vet hur man avlar på bra jaktinstinkt så undrar jag hur man kan avla bort den. Utifrån att det går att avla bort jakt instinkt innebär att den rimligen är socialt och/eller genetiskt ärfligt. Vill jag ha en jagande katt så skulle jag alla gånger satsa på ett barn, gärna en dotter till en katt, som är en bra jägare själv, eller subjektivt uppleva som det. Klart att det inte alltid blir som man tänkt, men så är detmed djur.

Eller finns det någon kattras som avlas på jaktinstinkt?

Det är betydligt enklare att avla bort och fram något under kontrollerade förhållanden som hos Ragdolls. Att de inte har någon/mycket liten jaktinstinkt var en bieffekt av målet, en mycket lugn katt som trivdes som innekatt och inte krävde alltför mycket aktivering. Därav namnet 'ragdoll' att den kunde bäras som en trasdocka. Det är inte särskilt komplicerat att i en kull avlad under kontrollerade former se vilka som har det önskade beteendet och inte och sedan fortsätta aveln på dem, medan de andra säljs som kastrerade sällskapsdjur. Det är så all avel går till, oavsett art.

Ska du avla fram en bra råttjägare då krävs det att du sparar hela kullen okastrerad som utekatter vilket kommer göra det oerhört svårt, jag skulle säga omöjligt, att noggrant observera vilka katter som är bättre jägare än sina kullsyskon och sedan fortsätta aveln på de linjerna för att sedan se om det är en genetisk faktor som ligger bakom jaktförmåga. Samtidigt blir du också upphov till en massa fler katter pga fertila utekatter som en bieffekt av ditt avelsarbete.

Nej, ingen ras som jag vet, avlas på jaktinstinkt just för att det är en så svår/omöjlig komponent att få fram. Som sagt, det du kan göra är att utpara tamkatter med vildkatter som den asiatiska vildkatten, serval och liknande och därigenom få in bättre jaktförmåga. Sådan hybridavel är förbjuden av avelsförbund, precis som avel med hundar och vargar är det i Sverige. Det tar, vilket alla vet, ett antal generationer för dessa hybrider att förlora sina drag från den vilda genetiska komponenten. Faran är naturligtvis att ju mer den avlas bort desto större är chansen att även jaktinstinkten/förmågan försvinner.

Vad gäller att avla på en kattmamma med bra jaktinstinkt så är det dels så att bara halva det genetiska anlaget kommer från mamma och helst behöver du veta att även pappan har bra jaktförmåga. Dels så behöver det inte vara genetiskt, lika lite som Einsteins barn var genier pga att de delade hans dna eller hemmiljö.
 
Eftersom sidospåret pågått alldeles för länge och jag inte orkar bryta ut alla inlägg ber jag er helt enkelt att släppa diskussionen om avmaskning & vaccination nu, och starta en ny tråd om ni vill fortsätta diskutera ämnet.

/Mod
 
Jag är SÅ glad över denna tråd där oerhört mycket kunnigt och insatt folk, inklusive veterinärer, och människor som jobbar med hemlösa och omplaceringakatter, avelskunniga, raskattsägare, huskattsägare och allmänt - svarat och motiverat faktumet att avmaskning, vaccination, iDmärkning kastrering av katter samt utifrån det en skälig summa i pris är essentiellt för att höja katternas status och värde i samhället och därigenom förbättra katternas liv.

Denna insatthet är helt avgörande för att minska problemet med alla dessa tusentals katter som föds varje år och är hemlösa , sjuka, sprider snitta och far så oerhört illa som de gör!

Ytterligare glad blir jag att så många kloka människor som ”bara” är kattägare rent allmänt inser och förstår detsamma vilket de tydligt påvisat och uttryckt i tråden!

Tack - det ger en hopp och gör en glad som sagt!
 
Senast ändrad:
Ett litet inlägg i debatten.
Vi hade tänkt skaffa katt. Som kompis till hundarna. Första valet blev att kolla på katthem. Många katter där går dock bort för att d eär så pass skygga att de inte skulle funka hos oss. Sedan har katthemmen en del krav som inte fungerar för oss - som att man måste ta två katter eftersom ingen katt ska vara ensam. Vi vill bara ha en katt och sällskap finns ju - i form av hundar. men det duger inte. Sedan får katterna inte gå ut vilket inte heller funkar hos oss som vill kunna ha altandörren öppen nu som då (vi bor i villaområde långt ifrån biltrafik, annan än den på gatan då).

Renrasigt då? Ja, det hade jag kunnat tänka mig men det är samma där. Katten får inte gå ut och den ska inte vara själv. Nä, blev ingen raskatt heller.

Ja, då kollar vi på blocket då och där begär de flesta mellan 1000-2500 för sina hoppsan-huskatter. Vore ju helt ok om de skulle varit avmaskade, vaccinerade, chippade och besiktade men 95% är på sin höjd avmaskade och ändå ska de ha dessa priser. Det vägrar jag betala då jag måste ombesörja allt annat själv. Jag kan köpa en ovaccinerad etc katt men då ska de vara i princip gratis. Gratiskatter går dock inte att hitta längre vilket ju såklart är bra men det blir ju fel om de som tidigare hade "gratiskattungar" numera rider på vågen att ta betalt för katterna men utan att ha ombesörjt det som seriösa uppfödare gör.

What to do? Blir nog ingen katt för oss känns det som.
 
@Zoya jag hade kollat fler organisationer i ditt fall. Finns många som omplacerar utifrån det specifika hemmet och de olika katternas behov dvs det behöver inte per automatik vara krav i alla lägen att måsta ta två. Vill man ha en kattunge har de flesta det kravet men inte alltid, och för äldre katter är det definitivt inte norm !

Sen ang utegåendet så samma där. Det stämmer att i första hand generellt vill de inte adoptera bort katter i stadsmiljö som ska vistas ute. Men även där finns organisationer som ser till den specifika situationen var huset ligger och hur utevistelsen ser ut. Flera organisationer adopterar inte bort utan att ha gjort hembesök och utifrån det bedöms läget där det då finns möjligheter .

Ang priser osv så är det viktiga att konsumenten är kritisk och inte köper på oseriösa premisser. Varesig till under eller överpris. Om konsumenter förhåller sig till det genom att vara pålästa precis som tråden (och du själv) tar upp, så kommer marknaden att bättre regleras till förmån för katternas status och hälsa helt enkelt.
 
Senast ändrad:
@Zoya tillägg : på Blocket kränger många/försöker kränga djur av alla slag till diverse priser inte sällan . Jag hade inte letat där alls såvida katterna då inte säljs vaccinerade, avmaskade, IDmärkta etc för runt 1500-2000 . Enligt tidigare reflektioner i tråden. Och då ska givetvis dokumentation kunna visas 👍

Även blocket har direktiv ang katt som är i enighet med lagstadgar/djurskydd och allmänt det som påtalats i tråden. Och minsta summa 500 kr för att öht få ha en annons..

https://mobil.blocket.se/tips-och-guider/kopa-och-salja-djur/kopa-katt
 
Senast ändrad:
Sen @Zoya så du kan garanterat hitta en ”gratis” kattunge för symbolisk summa på någon gård genom att fråga runt enklast via FB så får du napp direkt . Då får du ju även på köpet riskera att den är inavlad, sjuk och varken avmaskad eller vaccinerad från grunden osv.

Folk hanterar även år 2019 oönskade kullar de inte vill ha /inte blir av med gratis med att slänga ungarna i en tunna vatten och lägga på locket .
I andra fall (betydligt oftare) blir problemet det tråden tagit upp och det kattorganisationerna kämpar med , att katterna bara ”får vara” och klara sig bäst de kan.
 
Vi hade tänkt skaffa katt. Som kompis till hundarna. Första valet blev att kolla på katthem. Många katter där går dock bort för att d eär så pass skygga att de inte skulle funka hos oss. Sedan har katthemmen en del krav som inte fungerar för oss - som att man måste ta två katter eftersom ingen katt ska vara ensam. Vi vill bara ha en katt och sällskap finns ju - i form av hundar. men det duger inte. Sedan får katterna inte gå ut vilket inte heller funkar hos oss som vill kunna ha altandörren öppen nu som då (vi bor i villaområde långt ifrån biltrafik, annan än den på gatan då).
Alltså jag tycker det låter som lite märkliga krav att ha från en kattorganisation och att ha dessa skrivna i sten eftersom katter är individer med olika behov - så som att typ bara jobba med skyggisar och att det därför är omöjligt att hitta en katt som fungerar hos er.

Dock förstår jag om dom inte räknar hundarna som sällskap - men det innebär inte att alla katter ska eller ens mår bra av att bo ihop med en annan katt. Prio borde ju vara hur ni lever och om ni har tid för katten samt hur väl ni matchar kattens behov.

Och det är såklart bra att katthemmen inte vill att katterna ska ströva vind för våg i centrala staden eller ha för mycket ensamtid - men de allra flesta katthemmen lever ändå i verkligheten och brukar ha en dialog med potentiella hem och vad dessa kan erbjuda. Det kanske är så att ert område anses som ett potentiellt farligt område för katter, det vet inte jag, men återigen så brukar de allra flesta katthem vara öppna för en dialog.

Sen varierar det ju såklart utifrån individ och vilka katter som sitter på katthemmet - ibland får en ju vänta på att hitta rätt individ så med det sagt kan det ändå vara vettigt att ha en dialog med några olika katthem (för jag vet att krav i vissa fall är ett sätt att sålla bort en del som kanske inte riktigt tänkt på vad det innebär men om en är såpass intresserad att en ändå har en dialog och hälsar på osv så brukar det framgå rätt tydligt om det är möjligt att hitta en katt som kan trivas med livet den personen kan erbjuda :) )

(Som tillägg, vår katt tex är från ett katthem som vet vilka förutsättningar vi har och vi har också fått en katt som är i princip allt vi behöver/önskar i en katt - men han är ganska speciell och vi hade tur som hittade en sådan katt som han såpass fort så att säga.)
 
@Zoya har du provat att kontakta flera katthem och har du pratat med dem eller bara läst på deras hemsida? Jag köpte min för två år sedan lite drygt från ett katthem som har som policy att katterna inte ska gå ut och inte vara ensamma. Jag skrev ett långt mail om vad jag har att erbjuda, hur vi bor, hur katten skulle få det, vilken katterfarenhet jag har osv. Jag skrev också vad jag sökte och skrev också att jag förstod om de inte ville sälja till någon som vill ha en stallkatt för det var just en stallkatt jag ville ha. Vuxen eller minst 6 månader gammal. Ett krav var också att katten skulle gå att ta i mindre utrymme med tanke på veterinärbesök. Jag fick svar omgående. Visst hade de en katt som ville vara ensamkatt och som absolut inte ville vara inne. Vi hämtade en vettskrämd katt någon dag senare. Hon tillbringade sin första vecka under en lastpall under bädden med grislampa och jag led så enormt med henne men tvingade mig inte på henne utan satt en bit ifrån och pratade med henne. Åttonde dagen hade hon bestämt sig för att jag nog var ofarlig och tvångsgosade med mig i 40 minuter. Sedan dess har hon fullt förtroende för mig och några månader senare bestämde hon sig för att flytta in i huset. Hon, katten som inte under några omständigheter ville vara inne enligt katthemmet. Andra katter avskyr hon som pesten men hunden och hon är bästa vänner. Numera är hon inte rädd för folk heller. Riktigt små barn däremot är lite läskiga men det enkelt att säga till bonusbarnbarnen att katten lämnar vi ifred.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 642
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh: De är åtminstone vaccinerade, chippade och...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 729
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 412
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp