Tar folk fantasipriser för huskatter eller är jag dåligt uppdaterad?

Våra hundar får röra sig helt fritt på hela vår inhägnade tomt. Att bygga en kattgård över hela tomten är ju inte riktigt görbart så det faller ju och katter håller sig dessvärre inte inom tomtgränserna heller så ska vi ha katt så måste den kunna gå ut. I annat fall begränsas våra liv lite väl mycket.

Så antingen så blir det en katt från någon som tycker dessa premisser är ok eller så får vi fortsätta leva utan katt. Tiden får väl utvisa hur det bir :)

Man behöver ju inte näta in hela trädgården.
 
Våra hundar får röra sig helt fritt på hela vår inhägnade tomt. Att bygga en kattgård över hela tomten är ju inte riktigt görbart så det faller ju och katter håller sig dessvärre inte inom tomtgränserna heller så ska vi ha katt så måste den kunna gå ut. I annat fall begränsas våra liv lite väl mycket.

Så antingen så blir det en katt från någon som tycker dessa premisser är ok eller så får vi fortsätta leva utan katt. Tiden får väl utvisa hur det bir :)

Vi kommer snart flytta ut på landet och kommer ha jättestor tomt. Där är planen att kattsäkra baksidan där alla kommer vara mest och vi kommer vilja ha en dörr öppen så att människor och djur kan gå in och ut som dem vill. Man behöver ju inte bygga ”kattgård” utan borde räcka med högt stängsel som inte går att klättra i med överhäng.
 
Man behöver ju inte näta in hela trädgården.

Nä man måste ju inget alls såklart men då faller ju hela grejen ändå för om vi nätar in en liten del av altanen (som i vårt fall blir svårt ändå och dessutom fult) så kommer ju inte hundarna ut så som tänkt.
 
Nä man måste ju inget alls såklart men då faller ju hela grejen ändå för om vi nätar in en liten del av altanen (som i vårt fall blir svårt ändå och dessutom fult) så kommer ju inte hundarna ut så som tänkt.

Kan ju komplettera/höja nuvarande stängsel/staket med nät och överhäng?

Tänkte på såna där pinnar till balkonger för att man inte ska behöva skruva, det borde man ju kunna fästa i staket och sen på med nät.
 
Nä man måste ju inget alls såklart men då faller ju hela grejen ändå för om vi nätar in en liten del av altanen (som i vårt fall blir svårt ändå och dessutom fult) så kommer ju inte hundarna ut så som tänkt.

Tänkte på trädgården. Går ju att näta av kanske 100 kvm, så kan alla vara där inne i perioder. Hundarna kan få en chipstyrd lucka så kan dom gå in och ut.
 
Våra hundar får röra sig helt fritt på hela vår inhägnade tomt. Att bygga en kattgård över hela tomten är ju inte riktigt görbart så det faller ju och katter håller sig dessvärre inte inom tomtgränserna heller så ska vi ha katt så måste den kunna gå ut. I annat fall begränsas våra liv lite väl mycket.

Så antingen så blir det en katt från någon som tycker dessa premisser är ok eller så får vi fortsätta leva utan katt. Tiden får väl utvisa hur det bir :)
Hur högt staket har ni?
Den här kanske funkar
 
Tänkte på trädgården. Går ju att näta av kanske 100 kvm, så kan alla vara där inne i perioder. Hundarna kan få en chipstyrd lucka så kan dom gå in och ut.

Man går ut i trädgården via altanen så oavsett skulle ju den behöver nätas av vilket skulle bli både fult och ganska svårt.
Som sagt, klart allt går men det känns inte särskilt aktuellt faktiskt. Låter både dyrt och krångligt. Ärligt talat så har jag personligen inga problem med att en ev. katt hos oss går ut när den bott in sig och känner sig trygg så allt sådant där känns ju som överkurs.
 
Zoya - bara nyfiken men ser du inga problem med frigående katt i ett bostadsområde? Jag tänker på att du har inhägnat för hundarna, vill ha katt men inte vill(?) göra minsta ingrepp i hur det är nu för att ha en katt. Allt som skulle göra att katten inte var fritt strövade är dyrt, fult, opraktiskt osv.

Det är helt okej att inte vilja ändra något. Men ser du inga negativa saker med en katt som går fritt I bostadsområdet?
 
@Zoya Det kanske finns någon katt som gärna håller sig nära hemma som ni kan ha? Min katt får gå ut på sommarna och hon håller sig bara inom trädgården (vilken iofs är ganska stor), i stan så får hon gå ut på uteplatsen ibland men då håller jag ett öga på henne och sjasar tillbaka henne till uteplatsen om hon får för sig att gå längre.
 
Man går ut i trädgården via altanen så oavsett skulle ju den behöver nätas av vilket skulle bli både fult och ganska svårt.
Som sagt, klart allt går men det känns inte särskilt aktuellt faktiskt. Låter både dyrt och krångligt. Ärligt talat så har jag personligen inga problem med att en ev. katt hos oss går ut när den bott in sig och känner sig trygg så allt sådant där känns ju som överkurs.

Då får vi hoppas att dina grannar tycker att det är okej också.
Men ja, vill man ha sin katt ute under kontrollerade former så kan det bli dyrt. Huruvida det är fult är en smaksak förstås, för mig är mina katters säkerhet viktigare än att min trädgård ska vara "snygg".
 
Man går ut i trädgården via altanen så oavsett skulle ju den behöver nätas av vilket skulle bli både fult och ganska svårt.
Som sagt, klart allt går men det känns inte särskilt aktuellt faktiskt. Låter både dyrt och krångligt. Ärligt talat så har jag personligen inga problem med att en ev. katt hos oss går ut när den bott in sig och känner sig trygg så allt sådant där känns ju som överkurs.

Det känns inte helt schysst mot grannarna att de ska behöva anpassa sin tillvaro efter din framtida katt för att du inte vill hägna in gården. Då lägger du över på grannarna att hägna in sina gårdar om de inte hill ha din katt där.
 
Zoya - bara nyfiken men ser du inga problem med frigående katt i ett bostadsområde? Jag tänker på att du har inhägnat för hundarna, vill ha katt men inte vill(?) göra minsta ingrepp i hur det är nu för att ha en katt. Allt som skulle göra att katten inte var fritt strövade är dyrt, fult, opraktiskt osv.

Det är helt okej att inte vilja ändra något. Men ser du inga negativa saker med en katt som går fritt I bostadsområdet?

Nej, jag gör faktiskt inte det. Vi har alltid haft katt som fått gå ut utan problem och i vårt område har många grannar utekatt utan problem. Katten ska vara väl inbodd, kastrerad och märkt naturligtvis.
Klart det finns negativa saker om den skulle hamna i slagsmål eller ströva iväg eller annat men förhoppningsvis gör inte en väl inbodd, kastrerad katt det och gör den det, ja, då får man fundera på annan lösning när problemet väl uppkommer.

Känns för övrigt inte alls jämförbart med att ha två 40-50 kg hundar som skulle vara ute och ströva fritt mot en katt.
Skulle katten hålla sig inom vår inhägnade tomt vore det ju kanon men den sannolikheten är ju ganska liten.
Och ja, alla lösningar för att hålla katten som innekatt är sådant som inte skulle fungera för oss så om det skulle innebära att man måste göra på det sättet så är sannolikheten större att vi inte skaffar oss någon katt istället. Jag menar, livet måste ju fungera också eller hur?
 
@Zoya Det kanske finns någon katt som gärna håller sig nära hemma som ni kan ha? Min katt får gå ut på sommarna och hon håller sig bara inom trädgården (vilken iofs är ganska stor), i stan så får hon gå ut på uteplatsen ibland men då håller jag ett öga på henne och sjasar tillbaka henne till uteplatsen om hon får för sig att gå längre.

Svårt att veta när man skaffar katt om den är sådan som gillar vara hemma dock.
 
Då får vi hoppas att dina grannar tycker att det är okej också.
Men ja, vill man ha sin katt ute under kontrollerade former så kan det bli dyrt. Huruvida det är fult är en smaksak förstås, för mig är mina katters säkerhet viktigare än att min trädgård ska vara "snygg".

Det känns inte helt schysst mot grannarna att de ska behöva anpassa sin tillvaro efter din framtida katt för att du inte vill hägna in gården. Då lägger du över på grannarna att hägna in sina gårdar om de inte hill ha din katt där.

Vi har många grannar med utekatt och jag upplever ärligt talat inte de problem som ni målar upp. I sådana fall har vi massor av "oschyssta" grannar redan så om vi blir en av dom kanske kvittar då ;) . Dessutom har de flesta grannar sin tomt inhägnad redan men katter brukar ju iofs strunta i om tomter är inhägnade eller inte, de går ju dit de går ändå.
 
Vi har många grannar med utekatt och jag upplever ärligt talat inte de problem som ni målar upp. I sådana fall har vi massor av "oschyssta" grannar redan så om vi blir en av dom kanske kvittar då ;) (förstår iofs inte vad man menar med att ens grannar skulle behöva "anpassa sin tillvaro" efter någons katt).

Jag målar inte upp nått. Men jag läser ofta om folk som har problem med att grannens katter skiter i rabatterna, hårar ner stolar osv. De som inte vill ha det måste ju anpassa sitt liv efter katten som stör. Man kan inte ha öppna dörrar/fönster för att katter går in där, man kan inte ha barnvagnen ute för att grannkatten lägger sig i den. Man får repor i lacken på bilen för att grannkatten hoppar upp där.

För oss som har innekatter kan problemen bestå i att en lös katt kommer fram till nån av mina, de ryker ihop vilket stressar upp de andra hos mig och det kan resultera i att mina inte längre kommer överens och nån måste omplaceras.
 
Vi har många grannar med utekatt och jag upplever ärligt talat inte de problem som ni målar upp. I sådana fall har vi massor av "oschyssta" grannar redan så om vi blir en av dom kanske kvittar då ;) . Dessutom har de flesta grannar sin tomt inhägnad redan men katter brukar ju iofs strunta i om tomter är inhägnade eller inte, de går ju dit de går ändå.

Med anpassa sin tillvaro menar jag freda sig från att ha katter som traskar in hemma hos sig när man har fönster och dörrar öppna, stt behöva skydda rabatter från katter som gräver, att skydda sina kuddar till utemöbler och liknande.

För det är vad man gör när man släpper ut sin katt lös i tätort, man utsätter andra för sin katt. Människor som kanske inte vill ha någon annans katt springande hemma hos sig.

Att det redan finns utekatter i området ursäktar ju inte på något sätt. Utekatter blir andras business på ett eller annat sätt. Det kan gå bra men det blir jäkligt tråkigt när alla inte gillar det. Eller när det blir för många utekatter och det blir en massa slagsmål.
 
Zoya - givetvis ska livet fungera. Och gör de inte det utan tex öppen altandörr är det ju utekatt som är enda alt. Jag tror jag har svårt sätta mig in i varför öppna/stänga altandörr t ex är problem.

Men så vill jag för egen del inte ha fritt strövade katter. Jag är för rädd om mina katter och tycker för mkt om det för att vilja utsätta de för risken för sjukdom, skada och på andra sätt råka illa ut som uteliv fritt innebär. Sen jag förlorade Soda i bornavirus vill jag inte ens ha utekatt på landet mitt i skogen. Utan inhägnad utevistelse.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 786
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh: De är åtminstone vaccinerade, chippade och...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 764
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 421
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp