Bukefalos 28 år!

tar inte upp protein?!

S

soffii

jag har en varmblodstravare på 12 år som plötsligt blev uppsvälld under magen och skapet svällde upp. jag kallade på veterinär och blodprov togs. nu när svaren har kommit tyder det på att han inte tar upp protein, samt att värdet för vita blodkroppar är för lågt. njurar och lever är bra. veterinären kunde nu inte göra mera utan menade att han måste föras till en hästklinik för närmare undersökning av orsaken till problemet. han är annars normal, äter och dricker som vanligt och är pigg och nyfiken :) han har också haft ett par "bulor" på ena sidan på bakänden, de var ganska stora i somras men har nu gått ner. men finns det någon som har haft häst med liknande problem eller vet vad jag ska göra åt de här problemen eller måste jag föra honom till klinik för vidare undersökning?
 
Sv: tar inte upp protein?!

Tycker din veterinär att han måste till klink är det väl inget att fundera på vad vi på Buke tycker?
 
Sv: tar inte upp protein?!

nåneij, men jag undrade om någon annan har varit med om något liknande, så man kunde göra något i förebyggande syfte..
 
Sv: tar inte upp protein?!

Hört talas om det, men det var ingen jag kände. men jag vet att hästen med tiden fick stora problem med kolik, samt musklade av helt. Det slutade med avlivning(pga de återkommande kolikerna), men tyvärr kan jag inte svara på hur länge den haft problem då, Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: tar inte upp protein?!

Det låter sunt att ta hästen till klinik för ordentlig utredning, en sådan är inte så lätt att göra ute i fält eftersom den är tidskrävande och kan kräva specialutrustning. De symptom du beskriver kan tyda på en allvarligare sjukdom och någon hemma-behandling är inte att rekommendera.

Varför din häst förlorar protein är svårt att sia om. Låga blodkoncentrationer av vissa protein kan tyda på skador i lever eller njure, men detta ska din veterinär ha uteslutit? Har mer än ett blodvärde för leverns resp njurarnas funktion tagits?

Ett antal olika tarmsjukdomar av kronisk karaktär leder till proteinförluster. Som exempel kan nämnas PLE (protein-losing enteropati), en tarmsjukdom som förstör tarmvilli och försämrar absorptionen. Prognosen är tyvärr dålig.

Har hästen inte uppvisat några andra symptom än ödem?
 
Sv: tar inte upp protein?!

Ett antal olika tarmsjukdomar av kronisk karaktär leder till proteinförluster. Som exempel kan nämnas PLE (protein-losing enteropati), en tarmsjukdom som förstör tarmvilli och försämrar absorptionen. Prognosen är tyvärr dålig.

En sån hade vi för "hundra år sen". Ett två-årssto som svullnade i benen, tappade hår och föll ur ruggigt snabbt. Vi fick avliva henne ganska snart.
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: JosephineR
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 735
Senast: fejko
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·
Hästvård Mitt sto, född 2001, har tappat sitt hull på ganska kort tid, främst i samband med torkperioden som var i början av augusti hos oss. Då...
Svar
1
· Visningar
600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp