Tar ni med er maten hem från knytkalas

vinkelina

Trådstartare
Som rubriken säger. Tar ni med er era saker hem tillbaka efter ett knytkalas? Hade nämligen ett sådan idag för ett gäng mammor. Jag brukar alltid lämna kvar mitt som blir över till värdinnan (som ett tack+plus att det är jobbit med halvöppna kexpaket i väskan tex) och alltid tänkt att det är en generell regel.

Blev lite förvånad när jag ser ena tjejen stå och packa in sina grejor i ryggsäcken tillbaka (spelar alltså ingen roll för mig, vill hon ha med sig det så ok) har bara alltid tänkt att jag bjuder på det jag har med.

Hur gör ni och vad ÄR egentligen etiketten?
 
Ngn gång när det har blivit enorma mängder kvar har jag som värd frågat om ngn vill ta med sig ngt hem. Då inte specifikt exakt vad de själva tagit med utan mer om man gillade ngt lite extra eller har användning för ngt. Men om värden inte ställer den frågan öppet är det enligt mig självklart att man lämnar kvar det man tagit med sig!
 
Jag tänkte nog som du tidigare, att man lämnar oanvänd mat till den man är hos som tack, men sedan jag såg en värdinna hysta all kvarlämnad mat rakt i soptunnan :eek: :arghh: så är jag nog mer benägen ta med mig det hem, alternativt fråga värden/värdinnan om de vill ha det eller ej.
 
Beror lite på om jag har med mig det i formar som ändå ska med tillbaka hem (typ paj eller liknande), men jag brukar nog ändå fråga om det är något som skulle uppskattas som lunch imorgon eller så och i så fall gärna lämna kvar. Ibland blir det lite extra av något gott med hem och sådant vi tagit med hem till någon annan också :up:
 
En del tycker att det är jobbigt att behöva hantera andras rester, hon var kanske en sådan och ville vara schysst och ta hand om dem själv.
Andra tycker att det är höjden av snålhet att ta tillbaka det som blir över.

Uppvuxen med en förälder som är lagd åt det förstnämnda hållet medan jag själv är mer åt den andra så frågar jag alltid om värden vill att jag ska lämna eller ta med resterna.
 
Med goda vänner brukar vi stämma av så att inget slängs, det vill säga helt öppet fråga varandra om det kommer ätas eller om jag ska ta det med mig hem igen. Känns rimligt - jag bjuder såklart gärna på allt jag tagit med mig, men om det blivit så mycket mat över att den riskerar att förfaras känns det mer rimligt att vi delar på den. Men det brukar initieras av den vi är hos, som brukar uppmana gästerna att ta med sig mat hem om det är mer än hen kan ta hand om och äta upp.

I sammanhang där jag inte är så nära med dem vi är hos lämnar jag hellre än börjar packa ihop rester.

Är det fråga om sådant som ostar, kex, marmelader eller annat som har god hållbarhet och är i sin förpackning känns det självklart att lämna alltid. Det är främst sånt som en halv gratäng jag tänker mig att jag möjligen, i goda vänners sällskap skulle få med mig hem.
 
Med goda vänner brukar vi stämma av så att inget slängs, det vill säga helt öppet fråga varandra om det kommer ätas eller om jag ska ta det med mig hem igen. Känns rimligt - jag bjuder såklart gärna på allt jag tagit med mig, men om det blivit så mycket mat över att den riskerar att förfaras känns det mer rimligt att vi delar på den. Men det brukar initieras av den vi är hos, som brukar uppmana gästerna att ta med sig mat hem om det är mer än hen kan ta hand om och äta upp.

I sammanhang där jag inte är så nära med dem vi är hos lämnar jag hellre än börjar packa ihop rester.

Är det fråga om sådant som ostar, kex, marmelader eller annat som har god hållbarhet och är i sin förpackning känns det självklart att lämna alltid. Det är främst sånt som en halv gratäng jag tänker mig att jag möjligen, i goda vänners sällskap skulle få med mig hem.

Nu var det frågan om ett halvt paket dadlar och lakritspulver. Som sagt kvittar det för mig men blev lite paff bara. Förstår om det vore just paj i form eller likande
 
Jag har tagit med mig en oöppnad flaska prosecco hem. Men allt öppnat eller liknade skulle jag lämna. Kunde absolut fråga värden om dom ville behålla det, annars tagit med hem. Mest för att jag hatar att mat kastas.
 
Som rubriken säger. Tar ni med er era saker hem tillbaka efter ett knytkalas? Hade nämligen ett sådan idag för ett gäng mammor. Jag brukar alltid lämna kvar mitt som blir över till värdinnan (som ett tack+plus att det är jobbit med halvöppna kexpaket i väskan tex) och alltid tänkt att det är en generell regel.

Blev lite förvånad när jag ser ena tjejen stå och packa in sina grejor i ryggsäcken tillbaka (spelar alltså ingen roll för mig, vill hon ha med sig det så ok) har bara alltid tänkt att jag bjuder på det jag har med.

Hur gör ni och vad ÄR egentligen etiketten?
Finns etikett?

Men om alla är i lokal X som ingen äger utan är hyrd så finns nog inte så mycket att göra annat än att packa ihop sitt grejs och sticka hem.

Men jag med min lite begränsade erfarenhet tänker mig nog att det finns mycket mat över och värden/värdinnan säger oj så mycket mandelkubb som är kvar alla tar väl med lite mandelkubb hem. Om man är lite känslig kan man känna sig lite ledsen om värdinnan säger, ta resten av din paj hem nu jag vill inte äta den.

Kort sagt det finns en myriad olika alternativ beroende på situation (om det är en hög fattiga studenter eller välbärgade familjer ;) hur stort kylskåp har värdfolket osv)
allt är kvar
man tar med det hem igen
alla kastar sig över den överblivna maten och tar hem valda bitar av den/folk sover över på golvet och slukar den till frukost.

Det som känns normalt om det är mycket mat kvar är väl att det riskerar starta ett litet ställningskrig mellan värdinnan och gästen där värdinnan indikerar att hon vill bli av med mat och gästen indikerar att hon vill lämna maten kvar och så får man gissa vem som är ärlig och vem som mest är artig och egentligen vill kasta sig över resten av morotspajen.

Om sällskapet är okänt för mig lämnar jag alltid allting kvar att bli slängt eller uppätet så som föredras. Men på skolans senaste grej verkade folk plocka med sig resterna när de drog och jag bad lärarna släpa in resten av mina bullar i lärarrummet till nästa dag så, olika, inget är självklart.
 
Senast ändrad:
Finns etikett?

Men om alla är i lokal X som ingen äger utan är hyrd så finns nog inte så mycket att göra annat än att packa ihop sitt grejs och sticka hem.

Men jag med min lite begränsade erfarenhet tänker mig nog att det finns mycket mat över och värden/värdinnan säger oj så mycket mandelkubb som är kvar alla tar väl med lite mandelkubb hem. Om man är lite känslig kan man känna sig lite ledsen om värdinnan säger, ta resten av din paj hem nu jag vill inte äta den.

Kort sagt det finns en myriad olika alternativ beroende på situation (om det är en hög fattiga studenter eller välbärgade familjer ;) hur stort kylskåp har värdfolket osv)
allt är kvar
man tar med det hem igen
alla kastar sig över den överblivna maten och tar hem valda bitar av den.

Det som känns normalt om det är mycket mat kvar är väl att det riskerar starta ett litet ställningskrig mellan värdinnan och gästen där värdinnan indikerar att hon vill bli av med mat och gästen indikerar att hon vill lämna maten kvar och så får man gissa vem som är ärlig och vem som mest är artig och egentligen vill kasta sig över resten av morotspajen.
Det där kan ju verkligen vara olika, beroende på kontext, du har så rätt. Jag vara bjuden på brunch hos några studenter för en tid sedan och tog med mig en burk tahini och ett nybakat bröd, eftersom jag inte ville komma tomhänt. När vi skulle skiljas åt bad hon som bjudit oss alla om att swisha en summa för brunchen. Helt rimligt i det sammanhanget, men jag som varit icke-student ett bra tag blev först förvånad (men swishade såklart och insåg det rimliga i det!).
 
Det där kan ju verkligen vara olika, beroende på kontext, du har så rätt. Jag vara bjuden på brunch hos några studenter för en tid sedan och tog med mig en burk tahini och ett nybakat bröd, eftersom jag inte ville komma tomhänt. När vi skulle skiljas åt bad hon som bjudit oss alla om att swisha en summa för brunchen. Helt rimligt i det sammanhanget, men jag som varit icke-student ett bra tag blev först förvånad (men swishade såklart och insåg det rimliga i det!).
Jo jag minns fortfarande den dag vi plötsligt gick över från att dela på varje krona (falukorv 25 kr, snabbmakaroner 11 kr, Puttes ketchup, 1 kr till Putte) när vi åt hemma hos någon till att en person faktiskt bjöd på middag :eek: och sedan bjöd man tillbaka. Men det var ju för att alla var så osannolikt fattiga att man inte kunde ligga ute med 50 kr extra den veckan.

Man blir alltid förvånad i olika sammanhang och när folk gör fel så är det lika bra att iskallt räkna med att man "alltid" gör så hos dem. (som den eviga striden mellan olika stall där man är idiot om man leder med tyglarna över halsen men helt galen om man har dem runt halsen. Jag får skakiga knän bara jag närmar mig ett nytt stall efter 30 år med olika.).

Det är den vanligaste typen av knytkalas jag har varit på, 30 studenter i en kvarterslokal, alla tar med en rätt och tar med den hem igen när de sticker. Egen dricka medtages. Andra varianten är skolans vårfika. Tredje är nyår och värdinnan orkar inte laga all maten, då lämnar man självklart resterna om hon inte prackar dem på en handgripligen.
 
Lämnar kvar det om inte värden/värdinnan uttrycker något annat önskemål.

Apropå lämna kvar- dagen efter en förfest hemma hos mig så messar en bekant som var med på förfesten att hon vill komma och hämta sin vinflaska som hon lämnade kvar. Visst, inga problem, bara den lilla detaljen att det var knappt en fjärdedel kvar av innehållet i flaskan vilket jag informerade henne om men hon skulle prompt ha hem den ändå:p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: miumiu
·
Relationer Idag sa jag till min pojkvän/sambo att jag imorgon skulle packa ihop det mesta utav mina grejer för att flytta hem till mina föräldrar...
2
Svar
35
· Visningar
4 482
Senast: Mela99
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 515
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 194
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp