Bukefalos 28 år!

Target training

YaHilweh

Trådstartare
Min plan är att gå en agilitykurs i vår (hunden blir ett i augusti) och tänkte därför köra lite basträning här hemma. Vi försöker med Target så man i framtiden kan använda et vid kontaktträningen.

Men nu är det så att vår lilla hund (en BC korsning) blir otroligt stressad när det gäller att lära sig nya grejer. Hon är otroligt lättlärd, men så fort det är något nytt och spännande blir hon hyper exalterad och gör allt hon har lärt sig på en gång.

Vi använder oss av ett lock till en burk (har ett exakt likadant men mindre till framtiden), men när man försöker lära henne att lägga tassen på (använder klicker, vilket alltid har funkat kanon) då kommer lixom allt hon tidigare lärt sig fram, SAMTIDIGT. Självklart blir hon inte belönad för detta, men jag känner att jag vill göra det så lätt för henne som möjligt.
Lägger godis under locket och klickar när hon har tassen på. Det funkar de första två gångerna, kravet är bara att hon ska lägga tassen på innan jag ökar svårigheten. Vid 3-4 gången kommer både ligg, rulla runt, tass sitt fint in, men hon har glömt att det enda jag ber henne om är att lägga tassen på locket vilket hon gjort två gånger.
Hon gör allt för att göra rätt och vill vara till lags, men hur gör jag för att underlätta övningen mer? Plocka ned den och försvåra när en del sitter.
Jag gör övningen 3 gånger, gör något annat en stund sedan 3 gånger igen för att inte köra slut på henne och köra för mycket från start.

Slutmålet är att stå och samtidigt lägga båda framtassarna på locket.
Jag vill ha tassen istället för nosen just för att jag känner att det är smidigare att markera vid tex A-hindret med tassarna istället för nosen.

Några tips och idéer?
Ja, jag är väldigt ny på hundtränings delen och lär mig än. Därför frågar jag hellre nu innan det blir fel.
 
Är det din som är BC/vorsteh? Isf gissar jag att hon blir lite uttråkad och då bjuder på annat. Flyttar du föremålet mellan markeringarna? Annars, prova det. Prova också olika nivåer på targeten.
 
Är det din som är BC/vorsteh? Isf gissar jag att hon blir lite uttråkad och då bjuder på annat. Flyttar du föremålet mellan markeringarna? Annars, prova det. Prova också olika nivåer på targeten.

Precis BC/Vorsteh, jag har försökt att flytta runt föremålet. Första två funkar gaska bra var gång, men sedan blir det för mycket.
Men det kan absolut vara som du säger, att hon blir uttråkad. Ska tänka på det i morgon när jag testar igen, kanske bara göra en/två åt gången för att sedan göra något annat en liten stund.
Ska absolut testa lite olika nivåer oxå, tack för tipsen :)
 
Jag hade parkerat hunden så fort den ballar ur, inget nej och fy men hon får ligga och dämpa sig några sekunder. Om hunden börjar stressa upp sig och göra annat när den inte förstår vad du vill så hade jag väntat med att göra det svårare. Tycker dock att man ser stor skillnad på hunden om den har ballat ur eller om den är nonchalant/uttråkad.

Till hundar som inte kan hålla ihop/har lätt för stress så tar jag det lugnt med ren shaping. Det brukar öka stressen massor på den typen av hund och jag vill inte träna på ett sätt som hunden inte mår bra av. Men det går så klart bra att klickerträna i alla fall, men med lite mer styrning. Jag är personligen också lite skeptisk till agility med en sådan hund, i så fall får man nog lägga lite tid på start och stopp + paus så inte adrenalinnivån i hunden är i taket under hela träningspasset/tävlingen.
 
Senast ändrad:
Jag hade parkerat hunden så fort den ballar ur, inget nej och fy men hon får ligga och dämpa sig några sekunder. Om hunden börjar stressa upp sig och göra annat när den inte förstår vad du vill så hade jag väntat med att göra det svårare. Tycker dock att man ser stor skillnad på hunden om den har ballat ur eller om den är nonchalant/uttråkad

Ska hålla ett öga åt båda hållen, har aldrig upplevt henne uttråkad, utan mer stressad.
Hon blir lätt stressad om man tex. tar fram en boll/pinne då vet hon inte vart hon ska ta vägen. Men antar att det bara är att traggla, en dag i taget och korta träningspass.
Det positiva är att hon är otroligt matglad, lätt att få till det mesta med lite godis. Så länge det inte är blodpudding eller leverpastej vill säga, det spottar hon ut.
 
Jag är personligen också lite skeptisk till agility med en sådan hund, i så fall får man nog lägga lite tid på start och stopp + paus så inte adrenalinnivån i hunden är i taket under hela träningspasset/tävlingen.

Enig. Kan inte se att den hundtypen mår bra av sådan träning.
 
Hon är sjukt taggad och älskar det. Testat andra delar men sök och agility är det hon trivs bäst med och tycker är kul. Så det är de två delarna som vi arbetar med. Testat bla rallylydnad, visst hon är lydig men tappar focus, blir "döv" och uttråkad istället.
Hon blir stressad när hon inte förstår, men när ett moment sitter och hon förstår vad hon ska göra är stressen borta. Det är själva inlärningsdelen som är den "bökiga".

Alla hundar är olika och passar till olika saker.
 
Min ena grabb behöver jag ha extremt hög belöningsfrekvens få första 15-20 sekunderna i en ny övning. Ska jag exempelvis lära honom backa och vi på pass ett och två kommit till att han tar flera kliv bakåt upp på en låda får jag pass tre ändå belöna så fort han lägger tyngden bakåt med en örat fem-sex-sju-åtta gånger på kanske 15-20 sekunder. Oavsett hur långt han kommit med övningen passet innan måste vi gå till absoluta början det allra första. Låter jag honom fundera för länge går han i spinn och testar femton tricks på en gång. Jag får liksom "låsa" honom vid rätt tänk med alldeles precis i början.

Ett solklart fall av förarfel då jag när han var ung inte riktigt fattade hur shejping fungerade men jag skulle ändå prompt träna hunden..... Och jag lyckades fördumma hunden. Har jag väl betingat ord på tricket är "prestationsångesten" (I brist på bättre ord) borta.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 898
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 410
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 705
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp