Tarmvred - vanligt, varför?

Yrja

Trådstartare
Nu har det tyvärr hänt. Den nya hästen fick tarmvred igår och idag runt 4-tiden fick hon somna in. Självklart börjar man fundera på hur det kunde hända, vad gjorde vi för fel?

Jag har endast mycket liten erfarenhet av tarmvred och enda tidigare fallet jag varit med om slutade med akut avlivning i hagen. Men detta på en häst som haft mycket problem med magen tidigare.

Nu undrar jag, varför hände detta nu?

För ca en vecka sen kom en ny häst till vår lösdrift. Vi har en stor hage på nästan 30 hektar där våra 7 (räknat med den nu avlivade) hästar gick. Hagen har både skog och öppna gräsytor och gräset började komma för kanske 2 veckor sen. Det är inte högt men såklart starkt nu när det är vår.

Iaf kom den nya hästen från en vanlig hage och ställdes i en gräshage hos oss på kanske 8 hektar själv precis intill vår hage. Dagen efter släpptes hon in till våra. Igår var hennes 12e dag hos oss. Hon var en painthoser breedingstock (paint+quarter) 12 år och ganska mager - men inte undernärd. Det vi la märke till var att hon gått upp i "hull" ganska fort, tyckte vi i tisdags-onsdags (hon blev sjuk på torsdagen) och förmodligen var det pga av gaser. Hon låg också ner vid grinden själv på onsdagen vilket ju var konstigt. Men ägaren (som rider western) har ridit henne nästan varje dag och hon har gått som vanligt, lyssnat på magen mm.

Kan det vara att vi ställde henne för fort på gräset? I vanliga fall så hade vi gått tillväga likadant och det kommer ju utomstående hästar till oss varje sommar till betet som kanske iof fått vänja sig lite genom att man plockar gräs och så, men det här var ju så tidigt att det knappt fanns något att plocka och vänja henne med så jag antar att de kanske inte gjort det. Det fanns dock lite gräs i förra hagen vad jag förstår.

Våra hästar (varav den sista kom för kanske 1-2 månader sen) har inte visat några symptom på magont. Lite kurrigt i magen men det är ju inte så konstigt med tanke på att gräset kommit igång nu och de står väldigt mycket och äter.

Kan det bero på att vi tagit bort hösilaget? Det tog slut när hästen varit i vår hage en dag och vi valde att inte ge mer efter som att de iaf föredrog gräset och ingen är direkt undernärd. De kikade efter hösilage första dagen men sen har de inte brytt sig om höhäckarna alls utan äter gräs ute på de största ytorna. Skulle vi kanske givit dem möjlighet till hösilage längre så att de inte behövde äta så mycket gräs??

Som sagt mår de andra bra, jag ska ut och lyssna på dem nu snart för att se om jag kan märka nåt. Självklart blir man nojjig och börjar leta tidiga symptom nu för att undvika att det sker igen.

Det lät också på veterinären som att tarmvred var ganska vanligt nu. Att man får in typ 1 fall om dagen på kliniken. Är det så? Hur kommer det sig då att den här hästen inte klarade sig för på vet verkade det inte vara någon fara bara hon kom in till kliniken?

Och sist, kan det ha att göra med att hon åt lite betfor häromdagen? Jag hade ställt betforhinken utanför hagen då jag precis blött den (det var 2 nävar i). Nya hästen lyckades välta hinken och få i sig någon tugga innan jag hann avbryta hennes upptåg. Det var två dagar innan, men kan det ha spelat någon roll? Det var ca 2 nävar havre i också, så hon kanske fick i sig lite havre, mineraler, vitlök och b+e-vitamin. Endast en tugga tog hon dock och det trodde jag inte skulle vara någon fara - men berättade såklart för ägarna ändå. Hon har tidigare fått slicka ur min hästs rester (=saliv samt lite mineraler, vitaminer och havrekorn) med ägarnas tillåtelse och inte visat några symptom på magsmärtor.

Många frågor och såklart sorg. Det var en härlig häst och mycket, mycket härliga hästägare som vi absolut inte ville förlora. Allt hade gått så bra, de trivdes här och vi trivdes med dem. Jag är så rädd att det är den där betforen som hon råkade få i sig som är orsaken, då är det ju mitt fel som inte ställde den längre ifrån staketet. :( Ingen häst har tidigare varit så beslutsam att få tag i foderhinken som hon, aldrig skulle någon annan sträckt sig så långt och nåt den.

Obduktion sker iaf nu, så vi kanske får svar. Men ingen vet ju om de kommer fram till något, och när, så ni som orkat läsa ända hit får gärna svara på mina undringar. Tack!
 
Sv: Tarmvred - vanligt, varför?

Jättetråkigt att höra!! Hålla oss uppdaterade (resultat från obduktionen).
 
Sv: Tarmvred - vanligt, varför?

Hej!
Usch vad tråkigt...:cry: Det är alltid svårt när något sådant händer.
Jag tror iaf inte att en tugga betfor gör någon skada väl nere i magen, dessutom brukar det ha kommit ut efter 2 dgr.
Däremot kan det vara känsligt med tvära foderbyten, långsam tillvänjning är alltid bäst men ibland kan det ju gå bra men jag skulle inte våga chansa..
Det bästa är att vänta på svaret från obduktionen för säkert svar.
Hoppas du slipper nå´t liknande i framtiden..:(

Skriv gärna vad obduktionen visade när det är klart.
 
Sv: Tarmvred - vanligt, varför?

Nä, betfor sätter sig väl dessutom oftast i halsen (foderhalsförstoppning) och det bör man ha sätt inom 1 dygn?

Troligen var det gräset efter som att det var gaser i magen (det såg de redan från början). Det är riktigt frodigt nu... Men hur undviker man detta i framtiden isf? Hur nogrann måste man vara och hur länge ska man vänja dem? Jag har aldrig hört någon som haft problem med detta innan, men kanske beror det på att de flesta släpps ut i juni och då har iof gräset blivit lite "lugnare". Det är ju värst i maj och aug/sep.

Jag håller er uppdaterade.. inget svar har kommit än vad jag vet.
 
Sv: Tarmvred - vanligt, varför?

Jag är helt säker på att betforen inte kan vara orsaken. Så du kan slappna av! Du är inte orsaken!

Ibland händer sånt här utan att man får reda på orsaken. Det är alltid tråkigt. Kanske var det det nya betet... Kanske var hästen extra känslig...


Men känn dig abslolut inte skyldig!

Norrland
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp