Tårta/fika till kräset barn

BernT

Trådstartare
Dottern fyller snart år och pekade ut en tårta hon ville ha. Den innehåller dock både grädde och sylt vilket hon avskyr. Så jag vet hur det kommer bli, jag kommer ta en liten bit, sambon en liten, dottern en liten att peta i och sen slängs resten. Nu får vi ju inte fira med familj/vänner så finns ingen som kan förbarma sig över tårtan.

Det stör mig lite faktiskt eftersom att vi köper tårta för runt en tusenlapp varje födelsedag och vi slänger nästan hela. Bara för att dottern vill ha en tårta som hon sen ändå inte äter..

Nåja, jag tänkte i år försöka klura ut fika som hon faktiskt kommer äta. Hon gillar cocosbollar, muffins och bullar. Anledningen till att hon ville ha tårtan i år är för att det är en enhörning på den. Finns det något roligt fika man kan köpa/göra? Att bara köpa cocosbullar känns tråkigt, och hon vill ju gärna ha in enhörningar på fikat på något sätt. Behöver tips!

Jag kan inte baka ska tilläggas.
 
Montera en egen tårta (köp delarna alltså) och sätt dit ett enhörningsljus eller flera.

Köp en tårta ni gillar och sätt dit ett enhörningsljus eller flera

30641.jpg
 
Senast ändrad:
Dottern fyller snart år och pekade ut en tårta hon ville ha. Den innehåller dock både grädde och sylt vilket hon avskyr. Så jag vet hur det kommer bli, jag kommer ta en liten bit, sambon en liten, dottern en liten att peta i och sen slängs resten. Nu får vi ju inte fira med familj/vänner så finns ingen som kan förbarma sig över tårtan.

Det stör mig lite faktiskt eftersom att vi köper tårta för runt en tusenlapp varje födelsedag och vi slänger nästan hela. Bara för att dottern vill ha en tårta som hon sen ändå inte äter..

Nåja, jag tänkte i år försöka klura ut fika som hon faktiskt kommer äta. Hon gillar cocosbollar, muffins och bullar. Anledningen till att hon ville ha tårtan i år är för att det är en enhörning på den. Finns det något roligt fika man kan köpa/göra? Att bara köpa cocosbullar känns tråkigt, och hon vill ju gärna ha in enhörningar på fikat på något sätt. Behöver tips!

Jag kan inte baka ska tilläggas.
Kan inte de som har enhörningstårtan göra något annat med samma enhörning på om ni ber att få specialbeställa. Antingen något som ser ut som tårta men i ministorlek utan spill eller något totalt annat som hon kan tänkas äta. Muffinstårta utan fyllning, jättechokladboll med enhörning på toppen...
 
Dottern fyller snart år och pekade ut en tårta hon ville ha. Den innehåller dock både grädde och sylt vilket hon avskyr. Så jag vet hur det kommer bli, jag kommer ta en liten bit, sambon en liten, dottern en liten att peta i och sen slängs resten. Nu får vi ju inte fira med familj/vänner så finns ingen som kan förbarma sig över tårtan.

Det stör mig lite faktiskt eftersom att vi köper tårta för runt en tusenlapp varje födelsedag och vi slänger nästan hela. Bara för att dottern vill ha en tårta som hon sen ändå inte äter..

Nåja, jag tänkte i år försöka klura ut fika som hon faktiskt kommer äta. Hon gillar cocosbollar, muffins och bullar. Anledningen till att hon ville ha tårtan i år är för att det är en enhörning på den. Finns det något roligt fika man kan köpa/göra? Att bara köpa cocosbullar känns tråkigt, och hon vill ju gärna ha in enhörningar på fikat på något sätt. Behöver tips!

Jag kan inte baka ska tilläggas.
Om du googlar cupcake och unicorn så finns det mängder av olika typer av muffins med enhörningar. Det går garanterat att be om på ett bageri.
 
Tårta för runt en tusenlapp? Jag drar mig inte för att köpa tårta på dyrare ställen, men så mycket har jag aldrig betalat för en liten tårta (vet man att inte alla vill ha så köper man ju inte en 20-bitars, speciellt som de flesta ofta räcker till fler än antalet bitar anger)
Oavsett.
Hitta på något annat.
  • Gillat hon glass? köp/gör en glasstårta. smidigt att bara ta fram så mycket som går åt, resten kan ligga kvar i frysen. I sin enklaste form bara ett fyrkantigt glasspaket täckt med strössel, bär, choklad eller något annat som man/hon tycker om. Men kan förstås göras/köpas hur avancerad som helst (men känns onödigt på barn som inte alltid uppskattar det)
  • Chokladtårta utan sylt eller grädde
  • Moussetårta eller cheesecake
  • Pannkakstårta med glass mellan pannkakorna
Generellt skulle jag satsa på bakelser istället för hel tårta eftersom de kan göras mer individuella.
Som andra föreslagit - försök hitta separata dekorationer som går att kombinera med något som hon gillar.

Jag är själv ingen "tårtmänniska" och jag tycker att det är vanligt att barn inte heller uppskattar tårta. Det finns inget "tvång" att man måste ha tårta.
 
Dottern fyller snart år och pekade ut en tårta hon ville ha. Den innehåller dock både grädde och sylt vilket hon avskyr. Så jag vet hur det kommer bli, jag kommer ta en liten bit, sambon en liten, dottern en liten att peta i och sen slängs resten. Nu får vi ju inte fira med familj/vänner så finns ingen som kan förbarma sig över tårtan.

Det stör mig lite faktiskt eftersom att vi köper tårta för runt en tusenlapp varje födelsedag och vi slänger nästan hela. Bara för att dottern vill ha en tårta som hon sen ändå inte äter..

Nåja, jag tänkte i år försöka klura ut fika som hon faktiskt kommer äta. Hon gillar cocosbollar, muffins och bullar. Anledningen till att hon ville ha tårtan i år är för att det är en enhörning på den. Finns det något roligt fika man kan köpa/göra? Att bara köpa cocosbullar känns tråkigt, och hon vill ju gärna ha in enhörningar på fikat på något sätt. Behöver tips!

Jag kan inte baka ska tilläggas.
Om du ändå ska specialbeställa kan du väll beställa en tvåbitars?
 
Jag hade försökt sälja in att göra cupcakes och ha enhörningsdekor istället. Går ju att välja på både muffinsform med motiv och sedan dekorera med strössel och ätbar dekor med enhörning.
Blir det ändå "bara" ni så låter födelsedagsbakande ganska mysigt.
 
Oj vad mycket idéer ni hade, tack! Ska kika igenom mer när jag kommer hem :)

Vad gäller tårta så vill barnet ha det, trots att hon inte gillar det.. tror hon gillar tanken på tårta. Baka själv är uteslutet för det blir bara fult och äckligt när jag bakar.. kikar mer på era förslag lite senare :)
 
Vad gillar hon för smaker när ni fikar eller äter annat gott? Det går ju göra tårta med olika smaker på tårtbotten och fyllningar finns ju ännu mer variationer. Behöver ju inte vara en vanlig gräddtårta menar jag :)
Gillar hon några speciella muffins/cupcakes så kan du ju baka tårtbotten på muffinssmeten och fylla/täcka med samma frosting.
 
Oj vad mycket idéer ni hade, tack! Ska kika igenom mer när jag kommer hem :)

Vad gäller tårta så vill barnet ha det, trots att hon inte gillar det.. tror hon gillar tanken på tårta. Baka själv är uteslutet för det blir bara fult och äckligt när jag bakar.. kikar mer på era förslag lite senare :)
Alltså barn!
Jag gillar också tanken på tårta, typ prinsesstårta, som barn åt jag bara grädden och marsipanen. Barn är ju så i perioder och hade jag inte fått tårta på min födelsedag (som jag önskat) hade det like gärna kunnat vara. Jag är lite allt eller inget.

Vill hon ha tårta så hade jag nog försökt fixat något litet eller så, och haft annan fika vid sidan om. Nu har jag ingen koll på hur gammal hon är, men jag vet när de gjorde en studie på barn så var det nästan alla barn som trodde att det var själva födelsedagen som gjorde att man blev äldre. Missade man att fira den så blev man inte äldre och fick vänta till nästa år typ.
Alltså att det handlar mer om det runt omkring, typ som att på födelsedag så ska man ha "tårta".

(Jag läst köpa/ göra och tänkte baka själv, men det var ju fel.)
 
Glasstårta! Nu vet jag inte var du bor, men Kling glasstårtor ser ut som tårtor. Sen kan man dekorera med enhörningar.

Sen skulle jag förklara att i år blir det inte som vanligt pga Corona och därför blir det ingen stor tårta. Barn förstår mycket mer än man tror.
 
BernT, post: 19424942, member: 31017"*

Det stör mig lite faktiskt eftersom att vi köper tårta för runt en tusenlapp varje födelsedag och vi slänger nästan hela.

Jösses måste vara något superdyrt ställe du köper tårta på?:confused: Jag har aldrig betalat så mycket för en tårta inte ens när jag köpte på Steinbrenner som är bland de dyraste i stan. Hur stor tårta köper ni? De minsta brukar ju vara på 6-8 bitar de har jag nog betalat några hundralappar för. Blev bara nyfiken nu vilket ställe som tar så mycket betalt för tårta.

Tycker du har fått många bra förslag i tråden det bästa och billigaste om du inte vill baka själv är nog att specialbeställa en liten tårta och be dem fylla med något dottern gillar.
 
Oj vad mycket idéer ni hade, tack! Ska kika igenom mer när jag kommer hem :)

Vad gäller tårta så vill barnet ha det, trots att hon inte gillar det.. tror hon gillar tanken på tårta. Baka själv är uteslutet för det blir bara fult och äckligt när jag bakar.. kikar mer på era förslag lite senare :)
Köp färdiga tårtbottnar, låt henne vara med och släng på det hon gillar + enhörningsljus.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 236
Senast: Gunnar
·
Småbarn Ni med barn i ålder 2 år och uppåt, vad har ni för vagn? Vi har en Cybex priam lux som vi köpte ny 2015 men dottern börjar faktiskt bli...
2
Svar
26
· Visningar
7 750
Äldre Hej och välkomna till århundrades dummaste tråd. Nej, men allvarligt. I-landsproblem x100 typ. Jag fyller 20 år om 1 mån + 1 dag, men...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 888
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 622
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp