Tårta/fika till kräset barn

Jösses måste vara något superdyrt ställe du köper tårta på?:confused: Jag har aldrig betalat så mycket för en tårta inte ens när jag köpte på Steinbrenner som är bland de dyraste i stan. Hur stor tårta köper ni? De minsta brukar ju vara på 6-8 bitar de har jag nog betalat några hundralappar för. Blev bara nyfiken nu vilket ställe som tar så mycket betalt för tårta.

Tycker du har fått många bra förslag i tråden det bästa och billigaste om du inte vill baka själv är nog att specialbeställa en liten tårta och be dem fylla med något dottern gillar.
Tänkte samma sak. Eftersom jag är kräsen när jag väl köper tårta så brukar det stå NK, Thelins, Gateau eller Vetekatten på kartongerna när jag bär hem en tårta. Tror inte jag har betalt mer än 400 för en mindre tårta.
 
20200629_063814.jpg

Den här gjorde jag. Köpta tårtbottnar, skära ut en triangel som blev hörn och öra. Fylla med något barnet gillar och garnera.
Enkelt och förhållandevis billigt.
 
Om det tvunget ska vara tårta:
Köp färdiga tårtbottnar och ha i sånt hon gillar (frukt, nutella, bär eller vad som. Finns färdiga chokladmousse- eller vaniljkrämspulver som man kan köpa om man vill ha i det). Sedan finns det enhörningsljus, som många redan föreslagit. Du skulle också kunna köpa eller göra en enkel glasyr/kristyr och "rita" en enhörning på tårtan, dekorera med strössel osv.
 
Oj vad mycket idéer ni hade, tack! Ska kika igenom mer när jag kommer hem :)

Vad gäller tårta så vill barnet ha det, trots att hon inte gillar det.. tror hon gillar tanken på tårta. Baka själv är uteslutet för det blir bara fult och äckligt när jag bakar.. kikar mer på era förslag lite senare :)
Tycker hon om chokladbollar?
 
Om det tvunget ska vara tårta:
Köp färdiga tårtbottnar och ha i sånt hon gillar (frukt, nutella, bär eller vad som. Finns färdiga chokladmousse- eller vaniljkrämspulver som man kan köpa om man vill ha i det). Sedan finns det enhörningsljus, som många redan föreslagit. Du skulle också kunna köpa eller göra en enkel glasyr/kristyr och "rita" en enhörning på tårtan, dekorera med strössel osv.

Och vill man inte göra själv så borde ju konditoriet/bageriet ha tillgång till dessa ingredienser. Kan ju inte vara omöjligt att dom gör samma enhörningstårta med andra smaker inuti bara.
 
Dottern fyller snart år och pekade ut en tårta hon ville ha. Den innehåller dock både grädde och sylt vilket hon avskyr. Så jag vet hur det kommer bli, jag kommer ta en liten bit, sambon en liten, dottern en liten att peta i och sen slängs resten. Nu får vi ju inte fira med familj/vänner så finns ingen som kan förbarma sig över tårtan.

Det stör mig lite faktiskt eftersom att vi köper tårta för runt en tusenlapp varje födelsedag och vi slänger nästan hela. Bara för att dottern vill ha en tårta som hon sen ändå inte äter..

Nåja, jag tänkte i år försöka klura ut fika som hon faktiskt kommer äta. Hon gillar cocosbollar, muffins och bullar. Anledningen till att hon ville ha tårtan i år är för att det är en enhörning på den. Finns det något roligt fika man kan köpa/göra? Att bara köpa cocosbullar känns tråkigt, och hon vill ju gärna ha in enhörningar på fikat på något sätt. Behöver tips!

Jag kan inte baka ska tilläggas.
Du kan på många ICA Maxi beställa ett tårtlock som är utskrivet med en fin enhörning på, det kostar iofs en del pengar, men runt 120-200 inte 1000.

Om de som säljer tårtan är rimliga kan du säkert köpa just det locket av dem dessutom. Det är antagligen utskrivet på ngt slags skrivare för marsipan.

Men annars är ju enhörning är ju lätt fixat. Om du bakar en kladdkaka (eller en stor platt muffin, ibland även kallad rund sockerkaka :D) eller vad hon gillar och vispar grädde och har bredvid till er andra så köper du utrullad marsipan på ICA och lägger den ena över tårtan i typ ljusblått och skär ut en enhörning i den vita och lägger på. (och blommor eller något, och så lite glitterströssel på det)
 
Senast ändrad:
Här finns det ställen där man kan beställa minitårtor med bara 2 - 4 bitar, kan få vilket utseende och vilka smaker man vill.
Borde ju absolut finnas i storstan också 😁
Men om tårtan faktiskt kostar just 1000 kr så är det väl antagligen handgjord dekor på den och då är det någon som faktiskt gör just den tårtan och i så fall är det ju bara att be den här personen att dekorera en sockerkaka på samma sätt istället och minska storleken till 3. Den är ju handgjord oavsett och det är dekorerandet som kostar gissningsvis. Då kan ni äta upp alltihop för 1000 kr.

Om att baka själv och inte kunna. Det finns en lösning på det också, köp en kakmix på ICA och ge den till din man och säg åt honom att fixa en kaka (tillsammans med dottern?) så fixar du dekorationerna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 238
Senast: Gunnar
·
Småbarn Ni med barn i ålder 2 år och uppåt, vad har ni för vagn? Vi har en Cybex priam lux som vi köpte ny 2015 men dottern börjar faktiskt bli...
2
Svar
26
· Visningar
7 750
Äldre Hej och välkomna till århundrades dummaste tråd. Nej, men allvarligt. I-landsproblem x100 typ. Jag fyller 20 år om 1 mån + 1 dag, men...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 888
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 643
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp