Tårtor, bröd, kakor och annat

@bettysmatte jättefina tårtor!

Blev dock mest sugen på de små syltkakorna, har du receptet till de? Var de svåra?
Receptet är detta:
https://therewillbecakes.wordpress.com/2013/03/10/karins-syltkakor/

Det är väl ett rätt ordinärt syltkaksrecept - och det går att rulla bollar med en grop i mitten som man brukar göra om man vill. Men jag ville testa min kakpress (som jag har fått helt gratis :) !) så jag gjorde mina syltkakor som små blommor.
 
Klassiskt och fantastiskt :love:

E568BFAE-857E-40EC-A4D3-AE9FE156F74E.jpeg
 
Inspirerad av den här tråden har jag nu ett gäng blåbärsmuffins i ugnen och en blåbärspaj som håller på att svalna :D (och 3 liter bär i frysen)
Det är ett galet blåbärsår i år!
Jag trodde det skulle vara så torrt att det inte blev några bär alls i år?
 
Vilken paj, @Killaloe :d
Jag har aldrig ätit citronmarängpaj, men det förekom i en bok jag uppskattade mycket och ständigt läste om som barn och alltsedan dess har jag velat prova. Det kanske är dags?
 
Vi har ju haft en tråd tidigare för alla (hobby)-bagare och (hemma)-konditorer, men den kändes rätt gammal och full så det är väl dags för en ny?

Vad bakade ni senast? Vad tycker ni är roligt att baka? Något favoritrecept som alla borde testa?

Själv bakade jag en chokladtårta med mjölkchokladkräm och hallon sist jag bakade tårta. Himla enkel och god alltså men eh väldigt svår att äta för mycket av :D
Visa bifogad fil 17034

Har också bakat den nu :D snart dags för provsmakning! Smeten, smörkrämen och chokladglasyren smakade minst sagt lovande i alla fall!! :d
 

Bifogade filer

  • EC9ACA65-4720-4D10-8904-BD9202C14A60.jpeg
    EC9ACA65-4720-4D10-8904-BD9202C14A60.jpeg
    196,3 KB · Visningar: 57
Hoppas tårtan är god @westernsuzie :D den ser väldigt snygg ut!

Och imponerande att orka baka i den här värmen @bettysmatte Kakorna lät verkligen goda!

Själv orkar jag inte baka utan tvingade sambon att göra det istället :angel: Kardemummabullar fyllda med en tranbär- och röda vinbärssylt samt mandelmassa. Så löjligt gott! Härnäst tänkte jag få honom att baka gifflar med pistasch och whisky, får se om det går bra :sneaky:
 
Hoppträning med påföljande fika gjorde att jag bakade för första gången på evigheters evigheter. Gjorde två sorters småkakor, de ljusa med kanel och kardemumma (visade sig dock att jag var lite snål med kryddningen) och de mörka med kakao och bitar av mjölkchoklad i. Sistnämna blev :d

FA9395FE-21CF-4C99-9B32-633E09277B5F.jpeg
 
Lade detta inlägg i snackis-tråden, men jag tror att det platsar här med. För visst är våfflor bakning?? I alla fall, jag har precis gjort de godaste våfflor jag någonsin ätit. Receptet kommer från en gammal kokbok från 1926 (och faktum är att kokboken från 1884 har ett liknande - dock utan begripliga måttenheter.... ;) ).

Man blandar 2 dl vatten, 2 dl vispgrädde, 3 1/2 dl mjöl, 1/2 tsk salt och 1 tsk socker. Detta får sedan svälla i en timme. Sedan vispar man 3 dl grädde till ett hårt skum och blandar i detta i smeten. Det blir HELT otroliga lyxvåfflor. Har aldrig i mitt liv ätit så frasiga våfflor, tror jag..... :d
 
Körsbärssaft, kärna ur först eller ej? Vet att kärnorna är giftiga, men hittade ett recept som sa att man inte behöver kärna ur först.
 
Körsbärssaft, kärna ur först eller ej? Vet att kärnorna är giftiga, men hittade ett recept som sa att man inte behöver kärna ur först.
Du behöver inte kärna ur då det är nöten innanför det hårda skalet som är giftig, när man gör likör har jag dessutom för mig att man krossar några kärnor för att det ska ge mer smak till likören.
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 628
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 344
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 615
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp