Tårtor, bröd, kakor och annat

Killaloe

Trådstartare
Vi har ju haft en tråd tidigare för alla (hobby)-bagare och (hemma)-konditorer, men den kändes rätt gammal och full så det är väl dags för en ny?

Vad bakade ni senast? Vad tycker ni är roligt att baka? Något favoritrecept som alla borde testa?

Själv bakade jag en chokladtårta med mjölkchokladkräm och hallon sist jag bakade tårta. Himla enkel och god alltså men eh väldigt svår att äta för mycket av :D
15A2E06B-220A-43A0-8CFE-7DA117FF966C.jpeg
 
Vi har ju haft en tråd tidigare för alla (hobby)-bagare och (hemma)-konditorer, men den kändes rätt gammal och full så det är väl dags för en ny?

Vad bakade ni senast? Vad tycker ni är roligt att baka? Något favoritrecept som alla borde testa?

Själv bakade jag en chokladtårta med mjölkchokladkräm och hallon sist jag bakade tårta. Himla enkel och god alltså men eh väldigt svår att äta för mycket av :D
Visa bifogad fil 17034
Men gud, att skriva i en sån här tråd utan recept borde ju vara straffbart!! :d:d

Jag menar alltså: kan man få receptet? :D
 
Men gud, att skriva i en sån här tråd utan recept borde ju vara straffbart!! :d:d

Jag menar alltså: kan man få receptet? :D
Haha förlåååååt!

Jag har utgått från detta receptet
https://blogg.amelia.se/fridasbakblogg/2018/02/06/chokladtarta-med-hallon/
Men dubblat smörkrämen :angel: samt gjort som föreslagits med hallon i krämen mellan bottnarna :)

Det är en enkel tårta tycker jag, bara en låter allt svalna lite och sätta sig :)

(Och hoppas det är okej med länken - är ju inte min blogg jag länkar till :o @LenaH ? Annars kan jag försöka ta några skärmavbilder eller så :) )
 
Sån toscakaka är livsfarligt verkligen @Emtherlia framförallt om den får stå till sig och bli kall och seg :D

@Tassetass vet inte om det är bra eller dåligt att kunna äta för mycket av en tårta?! :angel:

Mest dåligt, tror jag. :p Min svärmor är en jäkel på att göra smulpajer så att de blir sådär precis lagom söta och syrliga och med rätt balans mellan smul och frukt/bär så att man kan äta nästan hur mycket som helst. Not good at all...
 
Mina senaste brödbak är Fabriques/Killaloes sambos rågbröd med kaffe och tranbär.
I kakbak: Leilas New York Cheesecake med vit choklad, freestajlade in limeskal och limejuice också. Jättegott!
 
Haha förlåååååt!

Jag har utgått från detta receptet
https://blogg.amelia.se/fridasbakblogg/2018/02/06/chokladtarta-med-hallon/
Men dubblat smörkrämen :angel: samt gjort som föreslagits med hallon i krämen mellan bottnarna :)

Det är en enkel tårta tycker jag, bara en låter allt svalna lite och sätta sig :)

(Och hoppas det är okej med länken - är ju inte min blogg jag länkar till :o @LenaH ? Annars kan jag försöka ta några skärmavbilder eller så :) )

Men oj! Började dreggla när jag läste receptet! Måste baka den någon dag :d
 
Åhh en farlig tråd :nailbiting:

Det senaste jag bakade var Jamie Olivers Polentacake som jag hade gjort egen granatäpple- och apelsin sirap till. Jättegod men blev aningens torr, men jag vet var jag gjorde fel så den ska absolut göras om :d
 
Behövde hjälp med att bära in drygt 20 kartonger igår men orkade inte göra det själv. Ställde mig och bakade en blåbärspaj och bjöd in min kusin och hans sambo med det dolda syftet "bärhjälp".
 

Bifogade filer

  • 36915100_1951003081628445_4381540268885671936_n.jpg
    36915100_1951003081628445_4381540268885671936_n.jpg
    167,8 KB · Visningar: 193

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 627
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 342
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 609
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp