Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår helt vad du menar! Vi är ju minst fem som drar just för att det blir så himla varmt.

Men hugga upp i bitar med kniv?! :eek: Jag tycker det är svårt att typ få vettiga bitar typ efter halva massan är uppklippt, dom blir ju verkligen hårda fort!
De är ju sköra när de stelnar, köper jag polkagrisstänger så hugger jag loss bitarna även där. :)
Fusk att vara fem som drar, det brukar vara bara två här varav jag är den ena. Nu orkar mamma inte dra mer så det är nog slut med egna. :(
 
Kalas för dottern i helgen :) hon önskade sig ett Frost-kalas, vilket gjorde mig lite kallsvettig, men det blev nog rätt bra till slut! Vi knåpade ihop en tårta med fyllning av hallon, Philadelphia, grädde och florsocker och dekoration med blå marrängsmörkräm (höll på att börja grina när jag försökte få ihop den sabla marängsmörkrämen två timmar innan kalaset men det lyckades tillslut, tror dock inte jag gör om det i första taget :meh:) och diverse frostiga strössel. På fikabordet fanns även cupcakes med blå frosting, chokladbollar med blå kokosflingor, småkakor och bullar.

Ska se om jag kan fixa bilder :) var lite lätt stressad så jag glömde fota men maken kan ha tagit någon bild!
 
Bakade en födelsedagstårta idag för att min ena hund fyllde tre :D! Alla ursäkter för att få baka :up:


165B1928-2F9E-4F9F-BA50-1AD80AE99D6F.jpeg
 
Jag bakade key lime pie igår som fick sig ett marängtäcke då jag inte är jätteförtjust i grädde. :)

keylime.jpg


Jag funderar dock på vad som kan ha hänt med kakan. Den "läcker", det droppar om hela springformen efter att det har formats någon form av "sirap" som bara rinner och rinner. Någon som vet varför? Anade igår att receptet jag använde har för mycket smör i förhållande till digestivekex, för det verkade rinna smör om botten. Och nu har det blivit någon form av sirap från resten. :cautious: För mycket limesaft i smeten? För dåligt vispat?
 
Hjälp mig! Vad ska jag baka? Vi ska ha lite fest på klubben, blir nog runt 30-40 pers, hittills inga allergier anmälda. Måste vara smidigt att baka!
 
@starcraft

Hur går du tillväga då?

Socker, glukossirap, vatten, gelatin? Hettar upp och sen vispar kraftigt sen torkar?
Vad för hushållsmaskiner använder du?
Jag har nog kört lite olika, men tycker nog att de med äggvita i blir bäst. Har tyvärr inte recepten här då de ligger på jobbet. Kört i olika maskiner (kitchen aid, och nordic, varibear typ) men det enda är väl att man vispar ett tag så fördel att göra i en maskin man slipper stå och vara aktiv med, annars funkar ju elvisp bra om man orkar.

Rekommenderar att torka dem i en mix av florsocker och maizena. Bara florsocker gör att de fortfarande är lite klibbiga. Bara maizena smakar inte lika gott. Vill man skära dem, ha olja på kniven. Annars är det lätt att spritsa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 718
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 767
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp