Tårtor, bröd, kakor och annat

Vilken fin! :love:
Recept?
Tack! :)
Jag utgick från detta https://blogg.amelia.se/fridasbakblogg/2016/08/20/kladdkaka-med-kola/ men brynte smöret ordentligt innan så det blir riktigt nötig smak. Hade hellre haft några grader lägre temp på kolan för den blev i hårdaste laget. Och 25 minuter i ugnen för kladdkakan var alldeles för lång tid för vår ugn, men det varierar ju.
Hallontryffel gjorde jag på 2 dl tinade hallon, värm med 2 msk grädde och mixa när det precis börjat koka. När den är slät, i med 80 gram vit choklad och sen in i kylen :)
 
Tack! :)
Jag utgick från detta https://blogg.amelia.se/fridasbakblogg/2016/08/20/kladdkaka-med-kola/ men brynte smöret ordentligt innan så det blir riktigt nötig smak. Hade hellre haft några grader lägre temp på kolan för den blev i hårdaste laget. Och 25 minuter i ugnen för kladdkakan var alldeles för lång tid för vår ugn, men det varierar ju.
Hallontryffel gjorde jag på 2 dl tinade hallon, värm med 2 msk grädde och mixa när det precis börjat koka. När den är slät, i med 80 gram vit choklad och sen in i kylen :)
Åh vad gott- Läste receptet och det lät riktigt gott! :d

Angående kolan, hon hade den till 126 grader innan hon tog av den, det gör den stenhård. Brukar ha 123 grader när jag gör kola till julen och vill då ha en del motstånd.
 
Åh vad gott- Läste receptet och det lät riktigt gott! :d

Angående kolan, hon hade den till 126 grader innan hon tog av den, det gör den stenhård. Brukar ha 123 grader när jag gör kola till julen och vill då ha en del motstånd.
Ja den rekommenderas verkligen!

Ja men eller hur, jag tog av den vid 124 och tycker att den blev helt klart för hård, gick jättebra att bita av men att försöka äta med sked som folk - det gick inte så bra :D
 
Kalas för sonen som blev 4 år idag, vilket firades med ett dinosauriekalas :D:p chokladtårta med mjölkchokladsmörkräm, morotskaka med cream cheesefrosting, oreopaj, kanelbullar och småkakor stod på menyn!
 

Bifogade filer

  • C81ED50E-E188-46B7-B3D6-6D39B1FFC639.jpeg
    C81ED50E-E188-46B7-B3D6-6D39B1FFC639.jpeg
    308,2 KB · Visningar: 82
Jag har handlat på mig pistaschcurd. Någon som har tips på vad det kan passa till? :p

Jag hade velat ha det till någon form av bakverk eller dessert, men hittar ingen inspiration på nätet. Tilläggas kan att jag inte tål ägg, vilket försvårar en aning.
 
Jag har handlat på mig pistaschcurd. Någon som har tips på vad det kan passa till? :p

Jag hade velat ha det till någon form av bakverk eller dessert, men hittar ingen inspiration på nätet. Tilläggas kan att jag inte tål ägg, vilket försvårar en aning.
Någon variant på Baklava? :) Jag hade annars kollat hos typ Zeina för inspiration eller andra som är duktiga på recept från typ Marocko/Turkiet/Iran/Afghanistan alternativt Italien och Grekland - för det känns som att det är enklare att hitta roliga recept med pistasch i dom köken :)
 
Tänkte göra semlor för första gången på flera år, kommer att testa Roy Fares recept med fördeg och hemgjord mandelfyllning med mandelmassa, mald mandel, hackad mandel och kardemummakärnor. Fast får nog halvera receptet om vi inte ska äta ihjäl oss här hemma även om vi planerar att bjuda över lite grannar på semlor någon dag så småningom. Bullarna kan man ju spara i frysen om det blir över. Tycker semlor på bagerier har blivit så dyra och det blir bara mindre och mindre fyllning i för varje år känns det som iallafall det bageri som vi har på närmaste större ort. Finns bara ett bageri på rimligt avstånd. Så nu blir det hemgjorda istället.
 
Hörni, om man skulle få för sig att vilja göra sitt livs första tårta... Och vill ha något som kan göras dagen innan... Och som inte kräver för mycket specialingredienser... Och som inte tar mer än 2-3 timmar att göra... Och som inte är för sötsliskigt eller "för mycket" på något vis... Vad gör man då? :p

Jag har såklart gjort standardgrejer som kladdkaka, cheesecake, paj och liknande innan men känner att jag skulle vilja experimentera med något lite mer avancerat. Har dock inte tillgång till någon direkt specialutrustning förutom en sprits med lite olika "munstycken".

Förslag?
 
Hörni, om man skulle få för sig att vilja göra sitt livs första tårta... Och vill ha något som kan göras dagen innan... Och som inte kräver för mycket specialingredienser... Och som inte tar mer än 2-3 timmar att göra... Och som inte är för sötsliskigt eller "för mycket" på något vis... Vad gör man då? :p

Jag har såklart gjort standardgrejer som kladdkaka, cheesecake, paj och liknande innan men känner att jag skulle vilja experimentera med något lite mer avancerat. Har dock inte tillgång till någon direkt specialutrustning förutom en sprits med lite olika "munstycken".

Förslag?
Jättesvårt att råda. Men jag hade nog satsat på färdiga tårtbottnar för att spara tid. ICAs chokladbottnar är riktigt goda, tycker jag.

Sedan hade jag gjort en hallonmousse (t.ex. https://madeleine.allers.se/tartfyllning-hallonmousse/ ) och en dulche de leche mousse (vispa 3 dl grädde, blanda med 1/2 burk karamelliserad mjölk och låt stå i kylen en liten stund). Fyll tårtan med dessa två mousser. Plasta gärna in tårtan och låt stå och dra till sig över natten i kylen. Den blir bara godare då :) !

Sedan (alternativt nästa dag) gör du en smörkräm (t.ex https://blogg.mama.nu/bakverkochfikastunder/2014/08/10/smorkram-till-tarta/ ) som du spacklar din tårta med.

Täck sedan hela härligheten med ett lock av marsipan eller sockerpasta. Dekorera efter tycke, smak och lust :) !!
 
Hörni, om man skulle få för sig att vilja göra sitt livs första tårta... Och vill ha något som kan göras dagen innan... Och som inte kräver för mycket specialingredienser... Och som inte tar mer än 2-3 timmar att göra... Och som inte är för sötsliskigt eller "för mycket" på något vis... Vad gör man då? :p

Jag har såklart gjort standardgrejer som kladdkaka, cheesecake, paj och liknande innan men känner att jag skulle vilja experimentera med något lite mer avancerat. Har dock inte tillgång till någon direkt specialutrustning förutom en sprits med lite olika "munstycken".

Förslag?
Jag vet inte vad du menar med för mycket?
Jag har gjort kladdkaka på riktig mörk choklad (istället för kakao) tryckte i halva dumlekolor för att bryta av det mäktiga, innan den skulle inne i ugnen. På den hade jag en ganasch för att den skulle se lyxig ut med vit choklad grädde till. Skulle haft vanlig grädde så här i efterhand, blev lite för mäktigt.
Sedan så la jag silver kulor runt om i en cirkel ovanpå.

Eftersom grunden var kladdkaka så var den ju inte så svår, däremot så första gången för mig med ganasch.
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 678
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 742
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp