Tårtor, bröd, kakor och annat

Eftersom du är bra på engelska så kan du testlaga denna @Mineur :D

https://www.marthastewart.com/1531729/lemon-mousse-cake

Annars är det här en av tårtorna jag bakar oftast som typ alla älskar (och som går att variera utseende på efter vad en kan och vill - det är bland annar grunden till bland annat mina engörningstårtor men har även gjort den såhär
E02450A4-E9D5-422C-8FEB-E0A672BAF0E7.jpeg
samt ungefär som originalet då! ) https://www.mathem.se/recept/jordgu...xb1piS0VlZ3l4d0k5NG9RJm09MyZ0PUFBQUFBRnh2RFJz

Det viktigaste för att deraila bli bra (som jag lärt mig under alla gånger jag misslyckas) är att bottnarna verkligen måste svalna. Får dom bara göra det så är resten mycket enklare och det är svalningen som tar tid :)
 
Hörni, om man skulle få för sig att vilja göra sitt livs första tårta... Och vill ha något som kan göras dagen innan... Och som inte kräver för mycket specialingredienser... Och som inte tar mer än 2-3 timmar att göra... Och som inte är för sötsliskigt eller "för mycket" på något vis... Vad gör man då? :p

Jag har såklart gjort standardgrejer som kladdkaka, cheesecake, paj och liknande innan men känner att jag skulle vilja experimentera med något lite mer avancerat. Har dock inte tillgång till någon direkt specialutrustning förutom en sprits med lite olika "munstycken".

Förslag?

Jordgubbsmoussetårtan (googla) från Jennys matblogg är enkel att göra och iom att det är en browniebotten så är den inte så sötsliskig. Dock blir det väldigt mycket mousse, jag har halverat mängden till samma botten, det blir mer lagom. Moussen gjorde jag på frysta jordgubbar.
Skulle du vilja göra bottnen glutenfri så funkar det finfint att bara byta till glutenfri mjölmix, smakar ingen skillnad.
 
Jag och treåringen har bakat kanelbullar idag och några släta bullar som fick bli semlor ikväll. Sambon köpte en variant av mandelmassa som var ny för mig från Odense. Förpackningen var som en sprits och den var precis som mandelmassan från konditoriernas semlor lite lös. Blev väldans gott.

Huvudregeln här hemma, precis som när jag var liten, är att när man bakat bullar får man äta hur många man vill. Det låter väldigt häftigt som treåring, sen att han ändå blir proppmätt efter två små spelar liksom mindre roll :D.
 
Visst gör det! :D Det skulle bli surdegsbaguetter (typ). Som tur är så hade jag fler bröd fördelat på ytterligare en plåt som blev bra. Men jäklar vad det osade, fick öppna alla fönster i köket plus ytterdörrarna för att vädra och för att undvika att brandlarmet gick :o

Kan tänka mig startade precis en tråd där vi kan dela med oss av vår misslyckade bakning, tänkte det kan ju vara lite kul att läsa om och inte ge sån prestationsångest när man ser alla underbara tårtor och annat i den här tråden. Skönt att du fick några bröd som var bra.:):up:
 
Kan tänka mig startade precis en tråd där vi kan dela med oss av vår misslyckade bakning, tänkte det kan ju vara lite kul att läsa om och inte ge sån prestationsångest när man ser alla underbara tårtor och annat i den här tråden. Skönt att du fick några bröd som var bra.:):up:
Ja, det var lite därför jag visade dom i tråden - för att det inte bara skulle vara perfekta grejer :D
 
Tack för alla tårttips! :)

@Pilot Med "för mycket" menar jag mest att det inte får vara för sött. Typ kladdkaka fylld med nutella med kolatäcke, chokladganache, daimgrädde och... något till :p Både mottagaren och jag är lite känsliga för sånt, när det blir för mäktigt och mastigt liksom. Det du skrev om lät jättegott dock, om man kör vanlig grädde istället! :up:

Den där jordgubbstårtan låter jättehärlig @Killaloe, men när jag kollar på receptlänken så verkar det som att bara de första ingredienserna står med? Det står aldrig någon om hur mycket choklad, philadelphiaost osv som behövs? Ska man veta sånt? :o Och så ska man skölja och skiva jordgubbarna efter att ha mixat dem till puré :confused: :laugh: Citronmarängtårtan får jag prestationsångest bara av att titta på, så den överlåter jag till någon annan att experimentera med :D
 
Senast ändrad:
Har någon bytt ut ägg mot kikärtsspad? Har ni gjort på nåt speciellt sätt eller hur har ni tänkt?
 
Har någon bytt ut ägg mot kikärtsspad? Har ni gjort på nåt speciellt sätt eller hur har ni tänkt?
Jag bakade kladdkaka i fredags med kikärtsspad. Den blev supergod men lite mer kompakt. Hittade receptet hos jävligt gott och tror även det var där som det fanns en omvandligstabell för mängden spad/ägg (typ 3 msk eller något sådant). Kommer absolut ge mig på att baka annat med spad fler gånger!
 
Jag har en kollega på jobbet som är glutenallergiker. Nu har vi ett fikaschema och det finns en cheesecake jag skulle vilja göra men botten är ett litet problem, kan man byta ut kexen mot glutenfria, eller ska jag baka egen på mandelmjöl?

En kollega som bjöd på fika gjorde det väl enkelt för sig, köpte vanligt fikabröd åt oss och en chokladkaka till allergikern, jag tycker det vore trevligare om alla kunde äta av det som bjuds.
 
Jag har en kollega på jobbet som är glutenallergiker. Nu har vi ett fikaschema och det finns en cheesecake jag skulle vilja göra men botten är ett litet problem, kan man byta ut kexen mot glutenfria, eller ska jag baka egen på mandelmjöl?

En kollega som bjöd på fika gjorde det väl enkelt för sig, köpte vanligt fikabröd åt oss och en chokladkaka till allergikern, jag tycker det vore trevligare om alla kunde äta av det som bjuds.
Jag brukar byta ut till glutenfria kakor när det behövs - dom är något hårdare men annars fungerar det jättebra (om det bara är glutenet som är ett problem :) )
 
Jag brukar byta ut till glutenfria kakor när det behövs - dom är något hårdare men annars fungerar det jättebra (om det bara är glutenet som är ett problem :) )
Vad jag vet så är det gluten som är problemet, inget annat. Funkar det att göra en botten av kakorna, kanske bättre än kex? Det är ju vanligt att man använder digestivekex?
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 624
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp