Tårtor, bröd, kakor och annat

Vad jag vet så är det gluten som är problemet, inget annat. Funkar det att göra en botten av kakorna, kanske bättre än kex? Det är ju vanligt att man använder digestivekex?
Då borde det verkligen inte vara några problem! :) Och äh, det var mer allmänt att jag byter till glutenfria kakor generellt - klart du ska ta glutenfria digestive :)
 
Har någon bytt ut ägg mot kikärtsspad? Har ni gjort på nåt speciellt sätt eller hur har ni tänkt?
Jag är äggallergiker och har således aldrig bakat med ägg, men tycker det funkar bättre att använda vanliga recept och byta ut ägget mot motsvarande mängd kikärtsvatten än att använda sig av färdiga äggfria recept. Minns inte mängden exakt, men tror att det är ca 1 dl motsvarar två uppvispade ägg. Bäst funkar det om aquafaban är kylskåpskall, kan hjälpa att vispa upp den lite med innan man har det i baket. Jag är lat och brukar bara skaka burken (förvarar kikärtsvatten i glasburkar) lite innan jag häller i det, blir det lite lagom "vispat" :D
 
Jag bakade kladdkaka i fredags med kikärtsspad. Den blev supergod men lite mer kompakt. Hittade receptet hos jävligt gott och tror även det var där som det fanns en omvandligstabell för mängden spad/ägg (typ 3 msk eller något sådant). Kommer absolut ge mig på att baka annat med spad fler gånger!

3 msk spad per ägg? Får googla! Tänkte baka muffins till helgen, har sparat spad i frysen!
 
Jag är äggallergiker och har således aldrig bakat med ägg, men tycker det funkar bättre att använda vanliga recept och byta ut ägget mot motsvarande mängd kikärtsvatten än att använda sig av färdiga äggfria recept. Minns inte mängden exakt, men tror att det är ca 1 dl motsvarar två uppvispade ägg. Bäst funkar det om aquafaban är kylskåpskall, kan hjälpa att vispa upp den lite med innan man har det i baket. Jag är lat och brukar bara skaka burken (förvarar kikärtsvatten i glasburkar) lite innan jag häller i det, blir det lite lagom "vispat" :D

Åh tack för tips :) jag brukar också baka äggfria recept i normala fall men tänkte försöka mig på ett ”äggrecept” den här gången :) men har äggallergiker som ska fika!
 
Lite provisorisk fick vi kasta ihop en traktor med grässläp i lördags förmiddag till minste sonens kalas kl 15 eftersom tårtan som gjordes i fredagskväll såg ut som hejsan hoppsan. Med mer tid så hade den blivit mer detaljerad och slät, men alla barn på kalaset önskade sig en likadan när de fyller år så jag är nöjd med deras betyg :up::p

Traktor är hemmagjord sockerkaka, och vagnen är köpbottnar. Fyllning på jordgubbssylt och vaniljkräm. Dekorerad med både marsipan och sockerpasta, utifrån vad som fanns i affärens utbud och hemma. Däcken är ballerinakaka och sockerkaka.

26237
 
Är det någon som är van vid att baka med aquafaba? Vad tror ni om att använda det till en budapestrulle?
Jag har inte riktigt tid och ork att provbaka så om inte någon säger att det verkligen inte fungerar så blir det provbakning i skarpt läge :nailbiting:
 
Rätt så rinnig, brukar jag vilja ha mina. När kladdkakan är kall sen så blir det bäst så, men om den ska ätas direkt ur ugnen i princip så behöver den lite mer tid tycker jag. Tydligt svar, va? ;)
Det är typ så jag tänker. Däremot är det alltid svårare när man ska ha bjudning på den mot att man mumsar i sig den själv.
 
Är det någon som är van vid att baka med aquafaba? Vad tror ni om att använda det till en budapestrulle?
Jag har inte riktigt tid och ork att provbaka så om inte någon säger att det verkligen inte fungerar så blir det provbakning i skarpt läge :nailbiting:
Jag brukar baka med kikärtsspad, men vet inte ens vad en budapestrulle är 🙈 så kan inte säga hur det funkar där, men brukar gå bra att ersätta rakt av.
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 678
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 742
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp