Tårtor, bröd, kakor och annat

När en glömmer att ta på sog handskar och använder svart pastafärg till sockerpastan :o
26527
 
Lade detta inlägg i snackis-tråden, men jag tror att det platsar här med. För visst är våfflor bakning?? I alla fall, jag har precis gjort de godaste våfflor jag någonsin ätit. Receptet kommer från en gammal kokbok från 1926 (och faktum är att kokboken från 1884 har ett liknande - dock utan begripliga måttenheter.... ;) ).

Man blandar 2 dl vatten, 2 dl vispgrädde, 3 1/2 dl mjöl, 1/2 tsk salt och 1 tsk socker. Detta får sedan svälla i en timme. Sedan vispar man 3 dl grädde till ett hårt skum och blandar i detta i smeten. Det blir HELT otroliga lyxvåfflor. Har aldrig i mitt liv ätit så frasiga våfflor, tror jag..... :d

Våffeldagen på måndag :D. Man ska inte smörja järnet va? Även om det inte är smör i smeten är det ju mycket grädde i istället! :laugh:
 
Våffeldagen på måndag :D. Man ska inte smörja järnet va? Även om det inte är smör i smeten är det ju mycket grädde i istället! :laugh:
Det beror nog på. Jag smörjer alltid innan jag bakar första våfflan. Men - precis som @Killaloe - så är mitt våffeljärn rätt gammalt.

Idag fick jag hem ett nytt belgiskt våffeljärn som jag beställt, och det behövdes inte smörjas alls. Så det beror nog på :) !
 
Jag smörar alltid järnet - hade jag inte gjort det hade våfflorna aldrig släppt :o men vårt järn är rätt gammalt och inte världens bästa så det beror kanske mycket på det :angel:

Åh, antagligen ett rätt bra våffeljärn då! Moderna nonstickjärn är det svårt att få våfflorna riktigt frasiga i. Jag brukar låta en och samma våffla gräddas säkert närmare fem minuter i mitt för att lyckas. Kanske borde stjäla mammas och pappas :angel:.
 
Igår gick sista påsen kanelbullar från frysen och så kan vi ju inte ha det :D.
Började på och plocka fram allt bara för att inse att jag bara hade malen kardemumma. Det går ICKE!

Ringde farmor som tack och lov hade hemma, packade ihop bebis, fyraåring med kompis och deras cyklar och fick iväg hela konkarongen på promenad.

Med ett litet stopp på mitt jobb för att skriv ut My little ponybilder för färgläggning, så var vi hemma en halvtimme senare så jag kunde sätta igång. Således snurrade jag kanelbullar kl alldeles för sent igår kväll. :meh:

Jag är ju lite trasig i ryggen och har ohemult ont på kvällarna, så det förtog lite av mysigheten i bakandet. Men blev iaf ca 30 bullar i frysen, lika goda som vanligt!! :d:love:
10EE1CDB-4F1F-473E-8DC6-45DBF4FF5742.jpeg
 
Har ni något tips på roligt och lagom avancerat fika att bjuda på till ca 15 personer, och som klarar av att stå rumstempererat ett antal timmar innan servering? Har bjudit på morotstårta ett par gånger och det har varit väldigt poppis, så det är min reservplan om jag inte kommer på något annat. Citronmarängcheesecaken lät supergod, har en massa citroner som jag skulle kunna göra lemoncurd av, men jag har ingen brännare. Finns det något man kan hitta på med lemoncurd utan brännare och som klarar rumstemperatur ett par timmar?
 
Har ni något tips på roligt och lagom avancerat fika att bjuda på till ca 15 personer, och som klarar av att stå rumstempererat ett antal timmar innan servering? Har bjudit på morotstårta ett par gånger och det har varit väldigt poppis, så det är min reservplan om jag inte kommer på något annat. Citronmarängcheesecaken lät supergod, har en massa citroner som jag skulle kunna göra lemoncurd av, men jag har ingen brännare. Finns det något man kan hitta på med lemoncurd utan brännare och som klarar rumstemperatur ett par timmar?
Du kan bränna marängen i ugnen, grillinställning (alt endast övervärme om grill saknas) på 250-300 grader. Blir inte riktigt samma, men bra nog! Det går ju även bra att göra en cheesecake och toppa den med bara lemon curd och skippa marängen. Cheesecaken bör vara den bakade varianten för att klara rumstemperatur en längre stund. Annars kan jag rekommendera citronrutor - håller bra i rumstemperatur. Tror jag använt något liknande detta recept: https://mittkok.expressen.se/recept/citronrutor/
 
Du kan bränna marängen i ugnen, grillinställning (alt endast övervärme om grill saknas) på 250-300 grader. Blir inte riktigt samma, men bra nog! Det går ju även bra att göra en cheesecake och toppa den med bara lemon curd och skippa marängen. Cheesecaken bör vara den bakade varianten för att klara rumstemperatur en längre stund. Annars kan jag rekommendera citronrutor - håller bra i rumstemperatur. Tror jag använt något liknande detta recept: https://mittkok.expressen.se/recept/citronrutor/
De lät jättegoda! Enda problemet är att jag nyligen flyttat och fortfarande inte riktigt är vän med mig ugn, känns som att allt blir övergräddat. Det blir ju säkert inte alls samma sak om de blir torra. Men allt känns väl bättre än köpefika i alla fall!
 
Har ni något tips på roligt och lagom avancerat fika att bjuda på till ca 15 personer, och som klarar av att stå rumstempererat ett antal timmar innan servering? Har bjudit på morotstårta ett par gånger och det har varit väldigt poppis, så det är min reservplan om jag inte kommer på något annat. Citronmarängcheesecaken lät supergod, har en massa citroner som jag skulle kunna göra lemoncurd av, men jag har ingen brännare. Finns det något man kan hitta på med lemoncurd utan brännare och som klarar rumstemperatur ett par timmar?
Sådana här kanske skulle kunna vara något?
https://www.baka.se/recept/mjuka-kakor/jordgubbsrutor-med-vit-choklad
Om det går att ställa fram lite åt gången skulle du ju kunna servera det med grädde blandat med lemoncurd, för då kan du ju förvara det i kylen och ta fram lite allt eftersom :)

Annars kanske citronkladdkaka eller citroncheesecake (bakad, inte frusen) skulle kunna vara alternativ? Eller som @starcraft föreslog och ha på lemoncurd men bara strunta i marängen på en sådan cheesecake jag gjorde? :)
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 627
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 344
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 613
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp