Tårtor, bröd, kakor och annat

Den här tårtan bakade jag förra veckan :D
IMG_20190323_021857_927.jpg
 
Meh! Du måste ju presentera den lite närmare! Fyllning, bottnar etc? 😊

Fantastiskt fin 😍.
Tack!

Det är en hasselnotsbrownie under, sen saltkolapannacotta över. Toppad med macarons med kaffe, choklad och Nutella, rostade hasselnötter, karamelliserad mjölk, hallon och pannacotta som stelnat i silikonform.
Kanske mer en kaka, än en tårta när jag tänker efter.
Jättekul att göra, och mycket enklare än det ser ut :D
 
Tror de egentligen heter orustkakor. En väns mamma brukade baka dem. Bröd formade som tekakor, bakade med mjölk, rågsikt, sirap och vetemjöl. Himmelens goda och ganska så söta.

Ska det vara riktigt rätt ska de ätas delade varma med smör och hushållsost och O'boy eller annan drickchoklad till :d.
Låter gott! Tror det var något liknande min farmor brukade baka!
 
Provgjorde lite maränger inför 3-års kalaset om 2 veckor, blev rätt gulliga ändå!

Sambo och barn är väldigt nöjda med allt det här provbakandet, blev kardemummaupcakes med äpplemos i och vaniljfrosting på i måndags också :d

Visa bifogad fil 27960
Jag gjorde sådana med blå och röd färg förut, såg precis ut som att jag hade spritsat ut stora klickar med tandkräm :laugh:.
 
Tack!

Det är en hasselnotsbrownie under, sen saltkolapannacotta över. Toppad med macarons med kaffe, choklad och Nutella, rostade hasselnötter, karamelliserad mjölk, hallon och pannacotta som stelnat i silikonform.
Kanske mer en kaka, än en tårta när jag tänker efter.
Jättekul att göra, och mycket enklare än det ser ut :D
Recept? :d
 
Är det någon som har ett recept (eller instruktioner om ni så vill, recept kanske förutsätter mer än att man bara sätter ihop redan färdiga saker :p ) på en riktigt episk glasstårta. Ungen min älskar glass, kola, choklad, maränger och allt sånt där, men HUR sätter jag ihop det på ett riktigt kul, och gott, sätt? Funderar på en "Baked Alaska" fast på någon sorts kladdkakebotten istället för sockerkaka. Kan det funka?
 
Jag gjorde sådana med blå och röd färg förut, såg precis ut som att jag hade spritsat ut stora klickar med tandkräm :laugh:.

Haha ja, jag la grön och blå bredvid varandra vilket gav den effekten. Sambons första kommentar var också att det ser ut som tandkräm. Funderar på att skippa blå eller grön till nästa batch men båda färger är ju så fina! :laugh:
 
Är det någon som har ett recept (eller instruktioner om ni så vill, recept kanske förutsätter mer än att man bara sätter ihop redan färdiga saker :p ) på en riktigt episk glasstårta. Ungen min älskar glass, kola, choklad, maränger och allt sånt där, men HUR sätter jag ihop det på ett riktigt kul, och gott, sätt? Funderar på en "Baked Alaska" fast på någon sorts kladdkakebotten istället för sockerkaka. Kan det funka?
Spontant så tänker jag att båda sockerkaka och maräng innehåller luft. Och det är vanligtvis luften som isolerar. Kompakt kladdkaka kanske leder värme bättre.

Nu drar jag bara paralleller från andra sammanhang, så se det inte som någon kunskap om bakning. Men ev. kan det vara en indikation på att utbytbarheten inte är så bra.
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 624
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp