Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bakade en key lime pie idag, men hittade ett recept med citron istället som jag testade. Toppade med grädde och rivet citronskal. Sååå gott!! :d
 

Bifogade filer

  • A554B321-1F01-425B-A10A-B8B092A41BC8.jpeg
    A554B321-1F01-425B-A10A-B8B092A41BC8.jpeg
    299,4 KB · Visningar: 25
Jag gjorde här om dagen en kaka med lite sockerkaksaktig smet med päron och kardemumma. Man vänder päronklyftor i strösocker och nymalen kardemumma och kör ner i smeten. Jag hällde i lite extra kardemumma och burboun-vaniljpulver i smeten. Supergod och enkel/snabb.
Den bör nog serveras med något till dock, marsansås eller glass etc.
 
20190503_082131.jpg


Recept:
En äggvita vispas. Vänd ner 4 g ost i småbitar. Bred ut på plåt och grädda i ugnen.

Lägg på rå köttfärs efter behag. Vispa grädde och blanda eventuellt ner lite karamellfärg. Spritsa eller bred ut över köttfärsen. Ta förresten gärna lite direkt på botten innan köttfärsen läggs på så att den klibbar fast!

Dekorera med bitar av dentastix och hundkex.

Smaklig spis :D
 
Jag gjorde här om dagen en kaka med lite sockerkaksaktig smet med päron och kardemumma. Man vänder päronklyftor i strösocker och nymalen kardemumma och kör ner i smeten. Jag hällde i lite extra kardemumma och burboun-vaniljpulver i smeten. Supergod och enkel/snabb.
Den bör nog serveras med något till dock, marsansås eller glass etc.
Jag gjorde något liknande i onsdags, närmare bestämt den här:

http://mykitchenstories.koket.se/2017/09/20/2017_september_segfrasiga-appelrutor-2

Den BLIR verkligen sju gånger godare av att ätas kyld, då får den en jättehärligt seg konsistens samtidigt som skorpan fortfarande är lite hård. Och min blev bra trots att den fick stå 10 minuter för länge i ugnen (avd: Varför man inte ska sätta igång och baka kl 23 på en onsdagkväll när man egentligen borde sova)! :D
 
Jag gjorde något liknande i onsdags, närmare bestämt den här:

http://mykitchenstories.koket.se/2017/09/20/2017_september_segfrasiga-appelrutor-2

Den BLIR verkligen sju gånger godare av att ätas kyld, då får den en jättehärligt seg konsistens samtidigt som skorpan fortfarande är lite hård. Och min blev bra trots att den fick stå 10 minuter för länge i ugnen (avd: Varför man inte ska sätta igång och baka kl 23 på en onsdagkväll när man egentligen borde sova)! :D
Blev den inte hemskt söt med både socker sirap och vaniljsocker!
 
Oj. Jag äter såna dagligen i min smoothie... har inte ens tänkt på det :o
Jag känner faktiskt mer än en som blivit magsjuk av det. Jag gjorde det själv innan, nu micrar jag dem varmt dagen innan, så de hinner kallna ordentligt. När jag inne i en smoothieperiod och använder det var dag d.v.s.
 
Jag känner faktiskt mer än en som blivit magsjuk av det. Jag gjorde det själv innan, nu micrar jag dem varmt dagen innan, så de hinner kallna ordentligt. När jag inne i en smoothieperiod och använder det var dag d.v.s.

Jag gör ju frusen smoothie som är mer som glass, så isf får jag ju omfrysa dem. Men detta är alltså specifikt för hallon? Varför?
 
Jag gjorde ju förresten efterrätt i veckan, dvs fortsättningen på den cheesecaken som jag påbörjade men fick pausa lite. Det fungerade himla bra att frysa botten så tack @westernsuzie och @starcraft ! :)

Fyllningen blev typ vanlig cheesecake med yoghurt i smeten och karamelliserad ananas. Toppades med vispad créme fraiche, kokosflingor, lite mer ananas och ananassirapen som blev vid karamelliseringen av ananasen. Supergod verkligen och enormt uppskattad av alla, även dom som normalt inte äter särskilt mycket efterrätt.

119869C1-8AB1-4DC2-92F3-0779B503300F.jpeg

Här är receptet om någon vill testa
https://alltommat.se/recept/yoghurtcheesecake-med-karamelliserad-ananas/
 
Jag gjorde ju förresten efterrätt i veckan, dvs fortsättningen på den cheesecaken som jag påbörjade men fick pausa lite. Det fungerade himla bra att frysa botten så tack @westernsuzie och @starcraft ! :)

Fyllningen blev typ vanlig cheesecake med yoghurt i smeten och karamelliserad ananas. Toppades med vispad créme fraiche, kokosflingor, lite mer ananas och ananassirapen som blev vid karamelliseringen av ananasen. Supergod verkligen och enormt uppskattad av alla, även dom som normalt inte äter särskilt mycket efterrätt.

Visa bifogad fil 29188

Här är receptet om någon vill testa
https://alltommat.se/recept/yoghurtcheesecake-med-karamelliserad-ananas/
Va gott det lät! Måste testas :)
 
Jag har två äggvitor över då jag gjorde hollandaisesås och använde gulorna bara. Har lite idétorka med vad jag ska göra med dem, jag gillar inte maränger så det är inget alternativ att göra det. Är det någon som har något bra tips på vad jag kan göra istället? I övrigt har jag smör, mjöl, mjölk m.fl bakingredienser hemma. Ska ha folk på fika imorgon så det hade varit perfekt att använda äggvitorna till något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 716
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 767
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp