Tårtor, bröd, kakor och annat

Jag har två äggvitor över då jag gjorde hollandaisesås och använde gulorna bara. Har lite idétorka med vad jag ska göra med dem, jag gillar inte maränger så det är inget alternativ att göra det. Är det någon som har något bra tips på vad jag kan göra istället? I övrigt har jag smör, mjöl, mjölk m.fl bakingredienser hemma. Ska ha folk på fika imorgon så det hade varit perfekt att använda äggvitorna till något.
Macarons eller silverkaka?
Eller Budapestrulle om det bara är vanliga maränger du inte gillar.
 
Jag har två äggvitor över då jag gjorde hollandaisesås och använde gulorna bara. Har lite idétorka med vad jag ska göra med dem, jag gillar inte maränger så det är inget alternativ att göra det. Är det någon som har något bra tips på vad jag kan göra istället? I övrigt har jag smör, mjöl, mjölk m.fl bakingredienser hemma. Ska ha folk på fika imorgon så det hade varit perfekt att använda äggvitorna till något.
Nöttoppar eller mandelbiskvier.
 
Visa bifogad fil 29132

Recept:
En äggvita vispas. Vänd ner 4 g ost i småbitar. Bred ut på plåt och grädda i ugnen.

Lägg på rå köttfärs efter behag. Vispa grädde och blanda eventuellt ner lite karamellfärg. Spritsa eller bred ut över köttfärsen. Ta förresten gärna lite direkt på botten innan köttfärsen läggs på så att den klibbar fast!

Dekorera med bitar av dentastix och hundkex.

Smaklig spis :D
Såg bara bilden först och tänkte: "Oups, undra om det är oförskämt att påpeka att tårtdekorationen ser ut som hundkex?!" :angel::D
 
Saker en kan göra en söndagkväll om en är lite lätt dum i huvudet O_o:o:D.
2B0D2426-EB2C-4F6F-993A-205ABB919587.jpeg
 
Behöver lite råd.
Tror ni att det går att frysa mandelmusslor fyllda med vit chokladganache och hallongele?

Hade planerat allt så bra. Skulle opereras den 11:e så vi ska fira lillebror den 9:e och jag skulle kunna rådda allt. Men så ringde dom igår och flyttade operationen till den 5:e. Så nu behöver allt fixas innan. :arghh:
 
Behöver lite råd.
Tror ni att det går att frysa mandelmusslor fyllda med vit chokladganache och hallongele?

Hade planerat allt så bra. Skulle opereras den 11:e så vi ska fira lillebror den 9:e och jag skulle kunna rådda allt. Men så ringde dom igår och flyttade operationen till den 5:e. Så nu behöver allt fixas innan. :arghh:
Tyvärr blir gelé rinnigt av att frysas, hur ganachen klarar det vet jag däremot inte. Mandelmusslorna går att frysa, kan du inte fixa gelén och iaf musslorna innan och sen lägga ihop dem med ganachen när det är dags?
 
Tyvärr blir gelé rinnigt av att frysas, hur ganachen klarar det vet jag däremot inte. Mandelmusslorna går att frysa, kan du inte fixa gelén och iaf musslorna innan och sen lägga ihop dem med ganachen när det är dags?
Mandelmusslorna är klara och ligger i frysen.
Gelén är gjord med agar agar. Vet inte om det påverkar.
Här är receptet jag tänkte använda, på både choklad och gelé.
http://mykitchenstories.koket.se/2019/03/18/no-bake-vit-chokladtryffelpaj-med-hallon
 
30556

Sista dagen på slutpraktiken förra veckan. Avdelningsfika hände.

1. Katternas Medaljkaka (typ lemon bars).

2. Sockerkaka med sjuden vaniljfyllning och skogshallonfrosting, toppad med torkade jordgubbar glacerade i yoghurt.

3. Kladdkaka med anchochili, frystorkad hallon och mjölkchoklad. Toppad med pikant moccafrosting och halloncrisp.
 
Visa bifogad fil 30556
Sista dagen på slutpraktiken förra veckan. Avdelningsfika hände.

1. Katternas Medaljkaka (typ lemon bars).

2. Sockerkaka med sjuden vaniljfyllning och skogshallonfrosting, toppad med torkade jordgubbar glacerade i yoghurt.

3. Kladdkaka med anchochili, frystorkad hallon och mjölkchoklad. Toppad med pikant moccafrosting och halloncrisp.
30559

Medaljkakan uppskuren.
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 678
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 742
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp