Tårtor, bröd, kakor och annat

Åh, helt glömt denna tråden! Men denna kakan bakade jag två gånger förra veckan :o Väldigt god! S’mores kladdkaka:d:love:

E13FDEA6-1FB1-49DA-A5BF-71E39B9509C3.jpeg


Och här är receptet om nån vill ha:
https://herrhavreflarn.blogg.se/2016/september/amerikansk-smore-paj-med-extra-allt.html
 
Men receptet kanske du kan dela med dig av? :D
Visst! Men jag har frihandat det mesta, och försöker skriva ner en liten skiss (minus mina specialkryddor jag adderat på en höft):
Katternas medaljkaka

Sen har jag bakat en sockerkaka, delat på mitten och över de varma kakhalvorna skedat 125g smör, 1 dl mjölk och 4 msk vaniljsocker som fått sjuda samman. Lägg ihop och låt sätta sig över natten. Sedan har jag spritsat över Swiss meringue Buttercream smaksatt med skogshallonsaft.
Dekorerade med naturgodis och dekorströssel i glada färger.

Sedan är det en kladdkaka i vilken jag stuckit ner smaksatt choklad och torkad frukt innan gräddningen, och sedan låtit ytterligare choklad smälta ovanpå efter gräddning. Återigen Swiss meringue Buttercream spritsat över, denna gång smaksatt med kaffe. Dekorerat enligt ovan.
 
Dittern fyller 2 idag, såklart vi ska äta tårta då. Så just nu står denna i ugnen: https://www.lindasbakskola.se/2017/06/19/himmelsk-jordgubbstarta/

Bild kommer sen om jag hinner innan den är slut 😋😋
Den gjorde vi fast med köpebottnar till dotterns förskolefröknar nu när hon gick på sommarlov.
Hon var mycket bestämd att det skulle vara tårta och den här har jag gjort förut och den är både god och förhållandevis enkel.
Hon fick dekorera själv. :D:D
2E6F45B7-6533-4312-99CE-A05142FF9772.jpeg
 
BTW map mina höftade kryddor;
Saker som kan vara roliga att ha i saker:

- Salt.
Alltid extra salt som smakbärare även i söta anrättningar.
- Anchochili.
I det mesta som innehåller choklad (minns Lasse Hallströms "Chocolat"?) för att runda till smaken.
- Bourbonvaniljessens.
Jätterolig smaksättning! Dyrt numera, men... kul!
 
Idag har jag bakat fler hallongrottor och en annan klassiker; moccarutor :)

07D5D5CB-ADAC-4AA6-BD34-7DAB3BB42570.jpeg


Och mot allt bättre vetande, trots att jag ska upp 05.30 i morgon för att åka som support på tävling, så har jag ännu en kaka i ugnen 😂! Tur att den ”bara” ska svalna och täckas med smält choklad när den är klar :angel:
 
Blev inspirerad av @Miao så nu har jag också bakat moccarutor, men jag kallar dom för kärleksmums :) så nu har vi kaka både till söndags fikan och till imorgon när svärisarna kommer på besök :up:

Använde detta receptet, blev riktigt gott också jordgubbar till. Testar å lägga upp min första bild på buke :)

https://fredriksfika.allas.se/karleksmums-i-langpanna/

Visa bifogad fil 30740
snyggt!

Så moccarutor och kärleksmums säger ni.. Här kallas de snoddas! Hos min släkt säger de chokladrutor.

Kärt barn har många namn antar jag :D
 
Idag gjorde jag en brownie i långpanna, och för att vara lite wild&crazy och inte följa recept slaviskt, så gjorde jag den glutenfri och så marmorerade jag den med min egengjorda salta kolasås och toppade med flingsalt. Ska bli intressant att se vad såsen gjorde med tillagningen och baktiden, kökskemi är coolt :up:!

06A32079-46C8-4DF1-8479-E5B98ECC8948.jpeg
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 627
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 344
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 613
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp