Tårtor, bröd, kakor och annat

Nu är jag inte så kräsen, särskilt inte när det gäller typ att mest vispa grädde och annat lättvispat så har inga direkt tips. Jag har någon rätt billig variant från bosch som funkar fint, men så har jag en stor maskin för degar och allt som ska vispas ett tag som maräng, smörkräm, tårtbottnar. Men kitchenaid avråder jag från. Egentligen okej produkter, men verkligen inte prisvärda! De är rätt klena och för priset kan man få bättre och starkare produkter.

Jag har en Ankarsrumassistent för de tuffare jobben, så handelvispen är bara som ett komplement för de lättare uppgifterna :D !

Jag har läst mycket bra om Bosch så just nu lutar jag starkt ditåt.... jag måste bara testa ett par till hur de ligger i handen!
 
Visa bifogad fil 31535

Idag blev det bagels här hemma! Jag har bestämt mig för att lära mig baka bröd som inte smakar ”hemkunskapsgrahamsbullar” och än så går det bra. Imorgon kanske det blir till att testa Hönökakor :o
Testa detta recept https://frederikkewaerens.dk/sproede-og-luftige-boller/
På danska förvisso, men det går ju att förstå andemeningen ;) jag upplever att jag får tillsätta lite mer mjöl i slutet än vad som står i receptet, och byter ut en del av det till grahamsmjöl. Blir riktigt goda och lyxiga bullar!
IMG_20190616_205832.jpg
 
Jag har en Ankarsrumassistent för de tuffare jobben, så handelvispen är bara som ett komplement för de lättare uppgifterna :D !

Jag har läst mycket bra om Bosch så just nu lutar jag starkt ditåt.... jag måste bara testa ett par till hur de ligger i handen!
Jag har en (den?) rosa bosch och jag ÄLSKAR den! Snabb, tyst, effektiv!
 
Jag har läst lite recensioner och hittills fastnat mest för en Bosch MFQ4030
Mina föräldrar har precis införskaffat en sån här (MFQ2210)

4242002945071.jpg

Och jag är inte direkt imponerad. Den är superklen att vispa med plus plastig. Men den väger å andra sidan inget och är skön att hålla i, så det är ju plus :)
 
Blev så inspirerad av den här tråden att jag försökte mig på hallon-chokladtårtan som fanns länkad på första sidan. Den blev verkligen en succé på min födelsedagsfest i lördags, kommer absolut baka den fler gånger 😍 Blev tyvärr inga färska hallon på den, men jag gjorde hallonsås på frusna hallon och hade med den på varje lager för att få in lite syra. Har aldrig testat på det här med att baka riktiga tårtor innan men förutom att den blev lite sned var jag mycket nöjd 😂

31558
 
Blev så inspirerad av den här tråden att jag försökte mig på hallon-chokladtårtan som fanns länkad på första sidan. Den blev verkligen en succé på min födelsedagsfest i lördags, kommer absolut baka den fler gånger 😍 Blev tyvärr inga färska hallon på den, men jag gjorde hallonsås på frusna hallon och hade med den på varje lager för att få in lite syra. Har aldrig testat på det här med att baka riktiga tårtor innan men förutom att den blev lite sned var jag mycket nöjd 😂

Visa bifogad fil 31558
Så himla imponerande att du bestämde dig för att baka en tårta bara sådär! Den blev superfin! :love: Och så kul att den dessutom blev succé på kalaset. :)
 
Mina föräldrar har precis införskaffat en sån här (MFQ2210)

4242002945071.jpg

Och jag är inte direkt imponerad. Den är superklen att vispa med plus plastig. Men den väger å andra sidan inget och är skön att hålla i, så det är ju plus :)
Det är stor skillnad i effekt på den här och den TS har kollat på också, så det är nog inte ens jämförbart även om båda är från Bosch.
Den modellen TS har kollat på är jättebra, visparna på den är också lite annorlunda i utformningen så det tar jättekort tid att vispa grädde till exempel.
 
Nån som har tips på recept på bröd som uppskattas av barn. I dagsläget äts helst lingongrova utan kanter, ja ni fattar :grin:.
Tänker att ngt långpannebröd ju iaf blir utan kanter, men vad.. 😊
 
Hjäääälp! Håller på och bakar kaka att ha med till jobbet imorgon, så tänkte jag ha jordgubbstryffel att spritsa uppepå. Men den känns alldeles för lös och lär nog inte stelna :down: förutom mer vit choklad, som jag inte kommer kunna köpa förrän imorgon, vet någon hur jag kan rädda den?
Just nu innehåller den 4 dl jordgubbar, 4 msk grädde och 160 gram vit choklad. Det som finns att tillgå är mer grädde (en dryg dl) och ca 100 gram philadelphia. Och creme fraiche ;) det behöver alltså inte bli tryffel men jag vill kunna spritsa det uppepå kakan.
 
Hjäääälp! Håller på och bakar kaka att ha med till jobbet imorgon, så tänkte jag ha jordgubbstryffel att spritsa uppepå. Men den känns alldeles för lös och lär nog inte stelna :down: förutom mer vit choklad, som jag inte kommer kunna köpa förrän imorgon, vet någon hur jag kan rädda den?
Just nu innehåller den 4 dl jordgubbar, 4 msk grädde och 160 gram vit choklad. Det som finns att tillgå är mer grädde (en dryg dl) och ca 100 gram philadelphia. Och creme fraiche ;) det behöver alltså inte bli tryffel men jag vill kunna spritsa det uppepå kakan.
Har också gelatin!
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 679
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 745
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp