Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mördeg: https://www.tasteline.com/recept/mordegskakor/
Tryck ut i en mindre långpanna, grädda ca 15 minuter.

Kola https://www.bukefalos.se/threads/tartor-broed-kakor-och-annat.1467581/post-18842050
Länk till inlägg med länk ;) se till att inte koka kolan för länge, 122-123 tyckte jag blev lagom. Glöm inte flingsaltet ovanpå kakan!

När kolan stelnat skar jag upp kakan i rätt små bitar, innan jag spritsa på chokladen. Det går säkert lika bra att bre ut chokladen med och skära upp kakan sen om du föredrar det.

Ganasch
200 gram choklad
1 dl grädde

Hacka chokladen, värm grädden och häll den över chokladen så den smälter. Häll upp i spritspåse och låt stå i kylen tills den är lagom att spritsa med.
Tack så mycket 😊
 
Har bakat hönökakor, de blev goda i smaken men vansinnigt sega, någon som har en aning om vad som kan ha gått fel? Bakade efter det här receptet;
https://www.koket.se/honokaka
Dock hade jag havremjölk och mjölkfritt margarin istället pga allergi, men har ersatt till mjölkfria alternativ i andra baksammanhang utan problem, så har svårt att tro att det var problemet. Var även tvungen att ha mina bröd inne i ugnen i åtta minuter (mot de 3-4 som stod i receptet) innan de var färdiggräddade, kan det ha varit boven?
 
IMG_20191006_152708_357.jpg

Den blivande 4-åringen ville ha en "Elsatårta" till sitt kalas, med björnbär- och blåbärssmak. Så fick det bli!
 
Det är längesedan jag skrev eller läste i den här tråden men ny fick jag lust :).

Senaste baket här hemma var igår, då bakade jag kanelbullar, fast det är även kardemumma och vaniljsocker i så de kanske egentligen heter något annat :idea:.

Då jag inte hade några ägg och lite för att jag ville prova penslade jag bullarna med sockerlag istället. Den jag åt igår var mumsig men då var den ju helt nybakt. Måste nog tina upp en från frysen och prova hur de är nu :d.
 
Det är längesedan jag skrev eller läste i den här tråden men ny fick jag lust :).

Senaste baket här hemma var igår, då bakade jag kanelbullar, fast det är även kardemumma och vaniljsocker i så de kanske egentligen heter något annat :idea:.

Då jag inte hade några ägg och lite för att jag ville prova penslade jag bullarna med sockerlag istället. Den jag åt igår var mumsig men då var den ju helt nybakt. Måste nog tina upp en från frysen och prova hur de är nu :d.

jag brukar pensla med mjölk, det är av gammal vana senjag bodde hemma då min bror är äggallergisk. Bara ett tips för framtiden :)
 
Det är längesedan jag skrev eller läste i den här tråden men ny fick jag lust :).

Senaste baket här hemma var igår, då bakade jag kanelbullar, fast det är även kardemumma och vaniljsocker i så de kanske egentligen heter något annat :idea:.

Då jag inte hade några ägg och lite för att jag ville prova penslade jag bullarna med sockerlag istället. Den jag åt igår var mumsig men då var den ju helt nybakt. Måste nog tina upp en från frysen och prova hur de är nu :d.
Eller pensla med smör när de kommer ut och doppa dem i socker :d :d
 
Eftersom det är pumpasäsong gör jag pumpapaj och det är så fantastiskt gott! Gör arlas Amerikanska pumpapaj men lägger till mer kryddor enligt amerikansk pumpkin spice. Det ska vara kanel, malen nejlika, malen ingefära och riven muskot. Om man tar 1 tsk kanel tar man 0,5 av de andra två och några riv med muskoten. Också en hit att tillsätta någon droppe vaniljextrakt!

Man kan ju göra purén på olika sätt men enklast tycker jag är att koka i klyftor med skalet på, sen bara gröpa bort köttet. Det blir dock lite godare om man ugnsrostar på samma vis, men det tar längre tid.

Nu senast gjorde jag i en mindre form för jag tyckte den blev så tunn sist. Men gräddade samma tid då den började se väldigt färdig ut på ytan (40 min i min ugn). Det blev läskigt gott. Nästan som kalvdans i konsistens, men smakar mjuk pepparkaka med hint av pumpa. Och så vispad grädde till, viktigt! MÖMS!

Har även gjort pumpa chai latte och det kan rekommenderas. :d :d

Man kan faktiskt ha pumpa till allt... Morotskaka på pumpa med lite extra pumpakryddor är naaaaajs. :D
 
Eftersom det är pumpasäsong gör jag pumpapaj och det är så fantastiskt gott! Gör arlas Amerikanska pumpapaj men lägger till mer kryddor enligt amerikansk pumpkin spice. Det ska vara kanel, malen nejlika, malen ingefära och riven muskot. Om man tar 1 tsk kanel tar man 0,5 av de andra två och några riv med muskoten. Också en hit att tillsätta någon droppe vaniljextrakt!

Man kan ju göra purén på olika sätt men enklast tycker jag är att koka i klyftor med skalet på, sen bara gröpa bort köttet. Det blir dock lite godare om man ugnsrostar på samma vis, men det tar längre tid.

Nu senast gjorde jag i en mindre form för jag tyckte den blev så tunn sist. Men gräddade samma tid då den började se väldigt färdig ut på ytan (40 min i min ugn). Det blev läskigt gott. Nästan som kalvdans i konsistens, men smakar mjuk pepparkaka med hint av pumpa. Och så vispad grädde till, viktigt! MÖMS!

Har även gjort pumpa chai latte och det kan rekommenderas. :d :d

Man kan faktiskt ha pumpa till allt... Morotskaka på pumpa med lite extra pumpakryddor är naaaaajs. :D
Kan man göra pumpapaj utan att det smakar mjuk pepparkaka, jag avskyr mjuk pepparkaka! :o
 
Kan man göra pumpapaj utan att det smakar mjuk pepparkaka, jag avskyr mjuk pepparkaka! :o
Jag gjorde typ vanilj och kanelkokad pumpapaj med smördeg en gång för hundra år sedan och det var supergott! Jag har tyvärr intte kvar något recept men man kan ju experimentera. :)
 
Kan man göra pumpapaj utan att det smakar mjuk pepparkaka, jag avskyr mjuk pepparkaka! :o
Ja det är ju kryddorna som gör det. :D Testa med bara vanilj eller andra kryddor som du gillar? Pumpan är söt och lite som morot, den ger lite smak men tar gärna någon krydda som kompis. T.ex. bara kanel?
 
Och jag älskar mjuk pepparkaka och tycker pumpapaj är vedervärdigt! Tycker verkligen inte om morotskaka heller.
:rofl: Har hört fler som verkligen inte gillar pumpapaj men alla jag bjudit nu har älskat det. Förstår inte hur man kan motstå denna skapelse. :love: Och speciellt folk som gillar mjuk pepparkaka har gillat det... haha!
 
:rofl: Har hört fler som verkligen inte gillar pumpapaj men alla jag bjudit nu har älskat det. Förstår inte hur man kan motstå denna skapelse. :love: Och speciellt folk som gillar mjuk pepparkaka har gillat det... haha!
Jag har försökt flera ggr. Har blivit bjuden av olika amerikanska vänner. Men nej, det är bara inte min grej.
 
Pumpa verkar vara en vattendelare både i matiga rätter och söta. :) Många generellt som inte gillar pumpa!
Jag fick en otroligt god pumpasoppa i Paris för flera år sedan men har aldrig ätit den i efterrätter. Tror jag håller mig till mat tills jag ätit någon efterrätt innan jag experimenterar för mycket. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 707
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 753
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Västeråsträffstråden
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp