Tårtor, bröd, kakor och annat

Sugen på att göra naanbröd hemma! Nån som testat? Nybakat bröd är väl typ alltid gott men hoppas man inte kommer bli allt för besviken? 🤣
 
Sugen på att göra naanbröd hemma! Nån som testat? Nybakat bröd är väl typ alltid gott men hoppas man inte kommer bli allt för besviken? 🤣
Jag har gjort, vanligt med vitlök ovanpå. Riktigt enkelt, torrstekte i en stekpanna och så hade jag smältsmör med pressad vitlök som jag penslade på efteråt. Jag hade en väldigt enkelt deg, någon form av jäst med mjöl, vatten, olja och salt. Verkar finnas med alla möjliga varianter.
 
Sugen på att göra naanbröd hemma! Nån som testat? Nybakat bröd är väl typ alltid gott men hoppas man inte kommer bli allt för besviken? 🤣

Jag har också gjort, googlade fram något recept (som vanligt oklart vilket som valdes) men samma upplägg som Pilots. Det blev inte alls dumt, jag till och med fryste in något att ha och värma till kommande behov och det funkade det med. Men förvisso, nygräddat är nygräddat.
 
Har gett mig på att göra moussetårta för första gången. Ganska meckigt men kul ändå. Kladdkakebotten, smörkola, joncondebotten, äppelkompott och vit chokladmousse. Ovanpå är det små kupoler av äppelpannacotta, stekta äppelbitar med citron och kardemumma, spritsad smörkola och kaksmulor med smak av ingefära. Krånglig jäkla tårta liksom.. 😅
IMG_20191129_175437.jpg
 
För några veckor sen fyllde äldsta sonen 15, så jag valde av tidsbrist att köra "all-in-på tårtan" :D .
Köpta tårtbottnar med fyllning av jordgubbssylt och vaniljkräm. Sen fudge, cake-pops, praliner,bär, passionsfrukt och chokladflarn. Inte att rekommendera 15 (!) cake-pops, för det blev plocke-pinn att kunna skära tårtan :rofl::rofl:
 

Bifogade filer

  • 1575141055614.png
    1575141055614.png
    412,6 KB · Visningar: 89
Har gett mig på att göra moussetårta för första gången. Ganska meckigt men kul ändå. Kladdkakebotten, smörkola, joncondebotten, äppelkompott och vit chokladmousse. Ovanpå är det små kupoler av äppelpannacotta, stekta äppelbitar med citron och kardemumma, spritsad smörkola och kaksmulor med smak av ingefära. Krånglig jäkla tårta liksom.. 😅
Visa bifogad fil 40729
OMG :o så fin och ser supergod ut! Älskar moussetårta!
 
Någon som har recept på banantårta? Alltså sån man kan köpa på kondis som ser ut som en banan med gul marsipan ovanpå och med bananlikör i? :)
 
Någon som har recept på banantårta? Alltså sån man kan köpa på kondis som ser ut som en banan med gul marsipan ovanpå och med bananlikör i? :)
Öh.. Är det här något allmänt vedertaget? Jag har aldrig sett eller hört talas om "banantårta" men det låter ju både roligt och helt fantastiskt? Hoppas verkligen någon har ett recept för det här måste jag få uppleva känner jag.

Nu tycker jag iofs inte om marsipan men jag är en van tårtskalare och känner spontant att om tårtan ser ut som en banan så är det dessutom helt i sin ordning :D
 
Öh.. Är det här något allmänt vedertaget? Jag har aldrig sett eller hört talas om "banantårta" men det låter ju både roligt och helt fantastiskt? Hoppas verkligen någon har ett recept för det här måste jag få uppleva känner jag.

Nu tycker jag iofs inte om marsipan men jag är en van tårtskalare och känner spontant att om tårtan ser ut som en banan så är det dessutom helt i sin ordning :D

Banantårta är vanligt på alla de fik jag besökt i Skaraborgs län iaf.
För mig som inte gillar bananer, kan inte förstå hur man vill ha det i en tårta :angel::rofl:
 
Banantårta är vanligt på alla de fik jag besökt i Skaraborgs län iaf.
För mig som inte gillar bananer, kan inte förstå hur man vill ha det i en tårta :angel::rofl:
Jag gillar banan i tårta. När jag gör egen gräddtårta har jag alltid två lager där det ena är mosad banan och vaniljvisp och det andra mosade jordgubbar, lite socker och vaniljvisp :)
 
Öh.. Är det här något allmänt vedertaget? Jag har aldrig sett eller hört talas om "banantårta" men det låter ju både roligt och helt fantastiskt? Hoppas verkligen någon har ett recept för det här måste jag få uppleva känner jag.

Nu tycker jag iofs inte om marsipan men jag är en van tårtskalare och känner spontant att om tårtan ser ut som en banan så är det dessutom helt i sin ordning :D

Hmm, jag vet inte hur vanligt det är, fast min pappa gillar det, så vi har köpt det några gånger. Jag har aldrig varit lika förtjust i det som han, men nu senast när vi köpte på ett kondis vi besökte så var den riktigt god! Mycket bättre än den senaste vi köpte, den va nån fejk utan bananlikör eller arom eller vad det nu är....

Jag hade velat baka en sån till mitt födelsedagskalas :), men hittar jag inget recept får jag väl frihanda lite. Eller ta nåt annat med typ arrak eller punsch i, sånt ger ju också en extra smak-skjuts!

Såhär ser de ut iaf:
 

Bifogade filer

  • 20191205_092610.jpg
    20191205_092610.jpg
    29,2 KB · Visningar: 56
@Exile Absolut vanligt med banantårta, fast kanske lite ur tiden nu?
Det brukar finnas mindre varianter i typ bakelseform ibland också. :)

Jag gillar dem men hade helt glömt bort att de fanns. Tack @strawberrysylt! :heart

Åh, de små i bakelseform har jag aldrig sett... de ser kanske ut typ som potatisbakelser då? Såna är också goda...

:). Min släkt är lite konservativ och vill nog allra helst se vanlig prinsesstårta på födelsedagsbordet, men det har jag blivit lite mindre förtjust i... och banantårta och/eller potatisbakelser är nog på samma nivå för dem plus att jag själv gillar det mer, så tänker det kan bli bra!
Och prinsesstårta får nog de/vi veckan innan när mitt brorsbarn fyller år så :heart.
 
Har gett mig på att göra moussetårta för första gången. Ganska meckigt men kul ändå. Kladdkakebotten, smörkola, joncondebotten, äppelkompott och vit chokladmousse. Ovanpå är det små kupoler av äppelpannacotta, stekta äppelbitar med citron och kardemumma, spritsad smörkola och kaksmulor med smak av ingefära. Krånglig jäkla tårta liksom.. 😅
Visa bifogad fil 40729
Oj, så många smaker, samsas de så att allt detta goda kommer till sin rätt? :d Vad är jocondebotten?
 
Har bakat kola och fudge! Gjorde två olika slags fudge, totalt tre smaker, samt saffranskola.

Fudge på kondenserad mjölk är helt amazing! Inte grynig som fudge ska vara utan helt slät, mjuk som den mest fantastiska mjuka kola! Det riktiga receptet med socker, grädde, choklad gav en mer grynig, lite väl grynig, textur.
IMG_20191204_223426_865.jpg
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 624
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Hat
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp