Tårtor, bröd, kakor och annat

Hugger bara en tråd,banantårtan är egentligen en omvandlad princess, tårtbotten,vaniljkräm eller banangrädde (beror på vem som gör den,på vårat kondis använder vi grädde med bananessens) och sen gul marsipan med slingrad choklad.
Så i ordning är det,tårtbotten, banangrädde,tårtbotten,sylt,tårtbotten, banangrädde ,marsipan,choklad

Aha, är det så enkelt? Finns sån bananessens att köpa i liten förp? :)
 
Vad tror ni om att göra moussetårta med champagnemousse, pannacotta på 32%-ig choklad, passionsfruktskompott och så nån botten av ngt slag?
Till nyår alltså. Kanske ev också en mirror glaze om jag känner mig modig? :angel:
Behöver hjälp känner jag. Vad skulle ni ha gjort för botten? Spontant känner jag pistagenötter i någon form men det är ju såklart en nötallergiker på festen.
Tänker sesamfrön, citron, mördeg.... Vill ha lite crunch tror jag för att bryta av från moussen. Nån som har idéer?
 
Jag har gjort idag! Läste däremot fel och hade i 75 g smör. Jag hade tyckte det var gott med havssalt i. Det blev väldigt sött, men gott.

kl
Gjorde icas saffranslängd med vitchoklad. Nästa gång ska jag ha mandelmassa och göra det i kanelbullestil istället.
Hur länge håller sån där fudge? Kan man göra redan nu och spara till jul, i kylen?
 
Vad ska jag baka på fredag? Det ska vara festligt, till ca 8-10 pers men ändå enkelt! Älskar choklad men lite trött på typ kladdkaka.
 
Provade att göra Key Lime Pie men med vegansk ”dulche de leche” och italiensk maräng

Marängen blev överraskande bra men jag hade alldeles för lite lime i så den blev som en sockerchock :(

Får prova igen för jag tänkte försöka hitta ett syrligt recept till att servera på nyår och denna platsade definitivt inte där :p

76A9D74B-EE10-4B34-9CDE-D89ED3310C0B.jpeg


Tips på andra syrliga efterrätter mottages tacksamt :)
 
Provade att göra Key Lime Pie men med vegansk ”dulche de leche” och italiensk maräng

Marängen blev överraskande bra men jag hade alldeles för lite lime i så den blev som en sockerchock :(

Får prova igen för jag tänkte försöka hitta ett syrligt recept till att servera på nyår och denna platsade definitivt inte där :p

Visa bifogad fil 41841

Tips på andra syrliga efterrätter mottages tacksamt :)
Fläder/citronsorbet med bubbel på!
 
Vad ska jag baka på fredag? Det ska vara festligt, till ca 8-10 pers men ändå enkelt! Älskar choklad men lite trött på typ kladdkaka.

Jag hade gjort en tjinuski-paj med lingon och vispad creme fraiche till! Det här receptet: https://www.ica.se/recept/lingonpaj-med-tjinuskisas-691319/ fast en lägre och lite större pajform än receptet anger, så den blir tunnare. Räcker absolut till 8-10 pers. Söt kola med mycket syrliga lingon :love:
 
Fast vilken av de två är det som används? Den rinniga eller den som är som kola?
Den rinniga, kondenserad mjölk som i receptet. :)
kondenserad-mj_lk.jpg

Kolasåsen är karamelliserad mjölk, eller dulche de leche, vilket man får om man kokar kondenserad mjölk utan att öppna konservburken. Det ska du inte använda i det receptet. :)
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 624
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp