Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att aldrig ha gjort en tårta förut eller spritsat med grädde (och knappt annat heller) blev jag riktigt nöjd med tårtan igår måste jag säga! Jag hade dock lite svårt att få till grädden på sidan, det blev liksom aldrig jämt, så till slut gav jag upp lite :p

Kan informera om att Sverigekaka med lite citron i smeten täckt av ett tunt lager grädde och massor av jordgubbar blev en riktig hit :)

Visa bifogad fil 52891
Fin! Ser ut som du lyckades väl med grädden 👌 sidorna blir sällan helt jämna, men oftast syns det inte så mycket 🙂
 
Fin! Ser ut som du lyckades väl med grädden 👌 sidorna blir sällan helt jämna, men oftast syns det inte så mycket 🙂
Ja, dina tips var guld värda för att få till grädden! Jag hade lätt vispat den alldeles för hårt annars men slutade nu så fort den börjat tjockna ordentligt och det funkade ju fint! Eventuellt kunde jag ha vispat i några sekunder till för att mönstret på det spritsade skulle bli lite skarpare, det rann ut liiite grann som det var nu.
 
Någon som har ett recept på fryst daimtårta utan ägg?
Min favorittårta när jag var liten var vaniljvisp som man blandade ner krossad daim i, hällde i en smord form som bröats med krossad daim eller krossade kex, och sedan in i frysen i några timmar. Mycket simpelt men så himla gott, om jag minns rätt! T.ex. Mildas vaniljvisp verkar vara ägg-fri så det kanske kunde funka?
 
Min favorittårta när jag var liten var vaniljvisp som man blandade ner krossad daim i, hällde i en smord form som bröats med krossad daim eller krossade kex, och sedan in i frysen i några timmar. Mycket simpelt men så himla gott, om jag minns rätt! T.ex. Mildas vaniljvisp verkar vara ägg-fri så det kanske kunde funka?
Perfekt! Låter som något som skulle uppskattas av den som fyller år :D det måste ju gå att kombinera med någon form av cheesecakebotten med smulade kex och smör.
 
Min favorittårta när jag var liten var vaniljvisp som man blandade ner krossad daim i, hällde i en smord form som bröats med krossad daim eller krossade kex, och sedan in i frysen i några timmar. Mycket simpelt men så himla gott, om jag minns rätt! T.ex. Mildas vaniljvisp verkar vara ägg-fri så det kanske kunde funka?

Jag tror att jag har ett mamma-recept på något liknande. Hon kallar det för Daim-parfait :d
 
När jag var yngre fick vi alltid "daimtårta" när en kompis fyllde år. Det var bara såna köpta marängbottnar (har för mig de är äggfria). Vispad grädde med massa krossad daim i emellan och lite uppepå. Oväntat gott :)
 
Jag bakade bröd vid 15-tiden idag och satte halva degen på kalljäsning i kylen... Men, hur länge kan jag ha den där? Kan den stå till imorgon em? Tänker att det är ju rötmånad nu också...
 
Jag bakade bröd vid 15-tiden idag och satte halva degen på kalljäsning i kylen... Men, hur länge kan jag ha den där? Kan den stå till imorgon em? Tänker att det är ju rötmånad nu också...
När jag kalljäser bröd i kylen så brukar det stå i typ 12 timmar.

Jag gjorde för övrigt en jättegod morotskaka till min hästvänner när vi träffades idag. De är riktiga konnässörer och jag fick toppbetyg på den :up:. Tur jag kastade den första kakan jag gjorde när jag fick hjärnsläpp och lade i dubbelt så mycket mjöl som det skulle vara...
 
När jag var yngre fick vi alltid "daimtårta" när en kompis fyllde år. Det var bara såna köpta marängbottnar (har för mig de är äggfria). Vispad grädde med massa krossad daim i emellan och lite uppepå. Oväntat gott :)
Kan inte låta bli men maräng är väl gjort av just ägg?
 
Idag har jag provat ett nytt recept samt återanvänt ett beprövat :)
Kolagömmor:
IMG_20200730_161255.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 766
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp