Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad ger vodkan för effekt i kakan? :)
Jag tycker att den tillsammans med olivoljan ger en skarpare smak utan den beska som blir med bara mer olivolja. Konsistensen blev bättre med vodka än med vatten eller havremjölk också. Funkar att göra med vatten men då hade jag nog dragit ner på olivoljan lite och kompletterat med mer rapsolja, kanske lite bittermandel för samma effekt i smaken.

Men det beror nog på vilken vodka som används också. Jag föredrar en med lite mer smak. Har även bakat med plommonbrännvin och det är också bra i smaken för det. Det ska inte smaka sprit.
 
Jag tycker att den tillsammans med olivoljan ger en skarpare smak utan den beska som blir med bara mer olivolja. Konsistensen blev bättre med vodka än med vatten eller havremjölk också. Funkar att göra med vatten men då hade jag nog dragit ner på olivoljan lite och kompletterat med mer rapsolja, kanske lite bittermandel för samma effekt i smaken.

Men det beror nog på vilken vodka som används också. Jag föredrar en med lite mer smak. Har även bakat med plommonbrännvin och det är också bra i smaken för det. Det ska inte smaka sprit.

Aha, spännande! Tack :)
 
Bakat med sonen. Eller ja, som vanligt blir jag stående själv efter cirka två minuter :rofl:
Idag blev det muffins! Helt okej, med tanke på att vi visst inte hade ägg hemma :angel:

5FEF31A7-1C8D-4E69-87FD-D6765E192559.jpeg
 
Det har blivit mycket julbak här också. Tre sorters saffransbullar (vanliga lussekatter, några med vit choklad & smör-fyllning samt några med mandelmassafyllning), två omgångar pepparkaksmuffins samt idag ett försök till en julig variant på schackrutor. De sistnämnda var riktigt roliga men lite svåra att göra, jag ser fram emot att testa igen om ett tag nu när jag har fattat grejen lite bättre och vet alla misstag jag gjorde :p

20201206_160412_5fcd095b9606ee4e22c4317f.jpg

20201206_160358_5fcd09599606ee4e105ca741.jpg

20201206_161506.jpg
 
Det har blivit mycket julbak här också. Tre sorters saffransbullar (vanliga lussekatter, några med vit choklad & smör-fyllning samt några med mandelmassafyllning), två omgångar pepparkaksmuffins samt idag ett försök till en julig variant på schackrutor. De sistnämnda var riktigt roliga men lite svåra att göra, jag ser fram emot att testa igen om ett tag nu när jag har fattat grejen lite bättre och vet alla misstag jag gjorde :p

20201206_160412_5fcd095b9606ee4e22c4317f.jpg

20201206_160358_5fcd09599606ee4e105ca741.jpg

Visa bifogad fil 61173
Men gud vad fina kakor! :love: Hur sjutton får du till de?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 714
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 766
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp