Tårtor, bröd, kakor och annat

20210425_162909.jpg
 
Nu skulle jag behöva lite tips här. Jag får lite släkt som kommer på besök om ett par veckor och ska då bjuda på fika. Eftersom jag jobbar dagtid vill jag kunna förbereda i förväg genom att baka och sedan frysa ner. Vilka är era favoriter som tål en nedfrysning utan att få sämre kvalite? Kanelbullar är såklart givet och redan planerat :)
 
@Exile
Cheesecake såklart, men jag tycker de mesta går bra att frysa, min go to är kärleksmums/snoddas. Men chokladbollar, drömmar, kolasnitt går lika bra.
Tyvärr gillar jag inte cheesecake och var också ute mer efter "stycksaker" än något i en form. Men snoddas var en bra ide, det var länge sedan och lätt är det ju att göra också, tack!

Drömmar har jag försökt göra ett par gånger men misslyckas alltid. Mina puffar liksom inte upp och blir sådär luftiga med sprickor utan de blir som stenhårda plattor bara, osäker på vad jag gör för fel.
 
@Exile Det mesta går ju att frysa. Skulle säga att det är fler saker som funkar att frysa än som inte gör det, sålänge de får tina långsamt i rumstemperatur. Annars är ju en idé att göra småkakor (snittar, syltkakor, cookies mm mm), de funkar att förvara i lufttät burk ganska länge men går också att frysa vid behov.
 
Nu skulle jag behöva lite tips här. Jag får lite släkt som kommer på besök om ett par veckor och ska då bjuda på fika. Eftersom jag jobbar dagtid vill jag kunna förbereda i förväg genom att baka och sedan frysa ner. Vilka är era favoriter som tål en nedfrysning utan att få sämre kvalite? Kanelbullar är såklart givet och redan planerat :)
Småkakor! De funkar superbra att frysa :)
 
Tyvärr gillar jag inte cheesecake och var också ute mer efter "stycksaker" än något i en form. Men snoddas var en bra ide, det var länge sedan och lätt är det ju att göra också, tack!

Drömmar har jag försökt göra ett par gånger men misslyckas alltid. Mina puffar liksom inte upp och blir sådär luftiga med sprickor utan de blir som stenhårda plattor bara, osäker på vad jag gör för fel.
Okej ja då går ju det bort. Snoddas är toppen! Tycker drömmar blir bäst när jag använder en matberedare som kan blanda ihop degen när smöret är kallt, men du kanske använt en sån?:)
 
Nu skulle jag behöva lite tips här. Jag får lite släkt som kommer på besök om ett par veckor och ska då bjuda på fika. Eftersom jag jobbar dagtid vill jag kunna förbereda i förväg genom att baka och sedan frysa ner. Vilka är era favoriter som tål en nedfrysning utan att få sämre kvalite? Kanelbullar är såklart givet och redan planerat :)

Jag älskar drömtårta 😂😁
Äter den helst frusen dessutom.
 
Nu skulle jag behöva lite tips här. Jag får lite släkt som kommer på besök om ett par veckor och ska då bjuda på fika. Eftersom jag jobbar dagtid vill jag kunna förbereda i förväg genom att baka och sedan frysa ner. Vilka är era favoriter som tål en nedfrysning utan att få sämre kvalite? Kanelbullar är såklart givet och redan planerat :)
Silviakaka! Går att äta I princip direkt från frysen utan att passera upptining 🙄🙈
 
Min sambo fyller år i helgen och jag tänkte göra någon slags tårta. Hans absoluta favoritbakverk är kladdkaka, så jag funderar på att göra något med det som bas. Kanske två kladdkakor som tårtbottnar, ett tunt lager grädde mellan dem och så spackla med nutellagrädde/nutellafluff. Jordgubbar, riven hasselnöt och riven vit choklad som dekoration. Vad tror vi om det? För mäktigt? Några andra förslag?
 
Min sambo fyller år i helgen och jag tänkte göra någon slags tårta. Hans absoluta favoritbakverk är kladdkaka, så jag funderar på att göra något med det som bas. Kanske två kladdkakor som tårtbottnar, ett tunt lager grädde mellan dem och så spackla med nutellagrädde/nutellafluff. Jordgubbar, riven hasselnöt och riven vit choklad som dekoration. Vad tror vi om det? För mäktigt? Några andra förslag?
Jag tycker det låter gott men hade bara dekorerat med bär. Lite syrlighet för att väga upp mot allt det söta. Mäktigt ja, men gott!
 
Min sambo fyller år i helgen och jag tänkte göra någon slags tårta. Hans absoluta favoritbakverk är kladdkaka, så jag funderar på att göra något med det som bas. Kanske två kladdkakor som tårtbottnar, ett tunt lager grädde mellan dem och så spackla med nutellagrädde/nutellafluff. Jordgubbar, riven hasselnöt och riven vit choklad som dekoration. Vad tror vi om det? För mäktigt? Några andra förslag?
Kanske en chokladkladdkaka och en citronkladdkaka? Så blir det lite avbrott i det chokladiga!
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 624
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp