Tårtor, bröd, kakor och annat

20210505_191734.jpg


Kaka nr 1 blev daimsnittar. Jag brukar inte vara så förtjust i snittar (tycker det mesta som är mördegsbaserat är rätt trist) men dessa var riktigt goda, daimen gav förutom smaken en rätt god crunch när den hårdnat igen. Löjligt lätt att göra var det också, tack för tipset :)

Under dagen idag har jag gjort en sockerkaka. Jag köpte sånt färdigt paket som man bara blandar med vatten och lite smält smör, måste säga att det nog smakade exakt likadant som när man gör egen från grunden.

Jag orkade inte lägga så mycket energi då 1. Det bara är en bas för arraksbollar, 2. Jag ska baka två grejer till också, 3. Jag hatar att baka..
 
Tror jag sabbade min bulldeg.. Fattade inte varför den liksom inte ville gå ihop utan var mest smulig, insåg då att jag glömt ägget.. jag hade i det i efterhand istället och sedan smöret men degen är ju knappast "elastisk och med glansig yta" som det ska vara efter ~10 minuters knådning, snarare som en hård klump..

Får se nu efter 20 minuters jäsning men det är bara att slänga skiten och börja om va?

Jag HATAR att baka :rage:
 
Saft passar väl in i denna tråd, tänker jag.
Har en hel del rabarber kvar i frysen. Vad passar det att blanda med för att göra saft?
Har svarta vinbär tex. Vill helst ha nåt som inte kräver massvis med socker.
 
Saft passar väl in i denna tråd, tänker jag.
Har en hel del rabarber kvar i frysen. Vad passar det att blanda med för att göra saft?
Har svarta vinbär tex. Vill helst ha nåt som inte kräver massvis med socker.
Åh rabarbersaft är så gott! Fast den hag druckit är nig välsötad. Tror den innehåller både rabarber och citron.
 
Saft passar väl in i denna tråd, tänker jag.
Har en hel del rabarber kvar i frysen. Vad passar det att blanda med för att göra saft?
Har svarta vinbär tex. Vill helst ha nåt som inte kräver massvis med socker.
Jag har gjort saft på bara rabarber (och vanilj), men det kräver socker för att bli gott. Annars har jag även gjort på klassiska smakkombon med jordgubbar och jordgubbar är ju sötare så det kräver mindre socker för att få god smak. Hallon och rabarber är gott också, men det kräver ofta en del socker för att bli sött och gott.
 
Är det någon som har något bra recept på vaniljtarte med färska jordgubbar? 🍓🍓🍓
Eller bara har någon teori om huruvida det är bäst att baka av vaniljkrämen i ugnen eller göra en som bara ska kokas och sedan hällas upp i skalet?
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 678
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 742
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp