Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fyller år imorgon så har bakat banankaka med choklad i!
Plus tårta (med färdiga bottnar) bild på den kommer ikväll eller imorgon :)
20210906_185440.jpg
 
Hörni behöver råda lite med er. Har lovat att baka en enhörningstårta till en liten tjej som tyvärr är sjuk i leukemi. 😢
Problemet är att de inte kan säga exakt när tårtan behövs utan det styrs väldigt mycket av hennes dagsform. Det kan alltså vara tänkt en helg men funkar det inte så måste det skjutas upp en vecka.
Min tanke var då att jag skulle baka tårtan och frysa ner den, för att ta upp den och dekorera när jag får klartecken.
Vad tror ni? Funkar det med fyllningen? Tänkte fylla med hallonmousse och glasskräm.
 
Hörni behöver råda lite med er. Har lovat att baka en enhörningstårta till en liten tjej som tyvärr är sjuk i leukemi. 😢
Problemet är att de inte kan säga exakt när tårtan behövs utan det styrs väldigt mycket av hennes dagsform. Det kan alltså vara tänkt en helg men funkar det inte så måste det skjutas upp en vecka.
Min tanke var då att jag skulle baka tårtan och frysa ner den, för att ta upp den och dekorera när jag får klartecken.
Vad tror ni? Funkar det med fyllningen? Tänkte fylla med hallonmousse och glasskräm.
Mousse kan tappa stabiliteten och "svettas" när den tinar efter att ha varit fryst. Det finns ingen chans att du bara kan frysa bottnarna och vara "stand-by" med fyllningen?
 
Mousse kan tappa stabiliteten och "svettas" när den tinar efter att ha varit fryst. Det finns ingen chans att du bara kan frysa bottnarna och vara "stand-by" med fyllningen?
Det var det jag var lite rädd för. Hade helst fryst hela tårtan, så att jag slipper tiden då den ska sätta sig innan dekoration.
Tips på annan fyllning än mousse? Klarar sig fluff bättre kanske. Choklad går bort då hon får kväljningar av det stackarn. Men kanske skulle gå att göra fluff på geléhallon?
 
Det var det jag var lite rädd för. Hade helst fryst hela tårtan, så att jag slipper tiden då den ska sätta sig innan dekoration.
Tips på annan fyllning än mousse? Klarar sig fluff bättre kanske. Choklad går bort då hon får kväljningar av det stackarn. Men kanske skulle gå att göra fluff på geléhallon?
Man kan ju frysa marängsmörkräm med gott resultat, hade det kunnat vara ett alternativ kanske? Tror dock att det är bättre att frysa den för sig så man kan vispa upp den lite igen efter att den tinat, men jag har iofs aldrig provat att frysa den "färdigspritsad".
 
Man kan ju frysa marängsmörkräm med gott resultat, hade det kunnat vara ett alternativ kanske? Tror dock att det är bättre att frysa den för sig så man kan vispa upp den lite igen efter att den tinat, men jag har iofs aldrig provat att frysa den "färdigspritsad".
Nu har jag tänkt ett varv till och kommer köra på mousse. Fryser ju hela moussetårtor utan problem så tror att det kommer funka.
 
Nu har jag tänkt ett varv till och kommer köra på mousse. Fryser ju hela moussetårtor utan problem så tror att det kommer funka.
Det går utmärkt att frysa moussetårtor. Alla konditorier jag jobbat på eller vet om fryser sina moussetårtor (dock är det oftast moussetårtor gjorda på italiensk maräng). Jag har även testat att göra det hemma i egen frys och det går utmärkt. Ska man dekorera med glaze, gelé eller dylikt kan det vara enklare att göra det efter och säkrare att det håller sig, men jag vet ställen som fryst in även det med gott resultat.
 
Jag skulle gärna vilja skynda på att en tigerkaka svalnade så jag kan ringla choklad över, kan den svalna utan bakformen ovanpå? Jag har alltid lärt mig att det är så man ska göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 707
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 754
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp