Tårtor, bröd, kakor och annat

Orkar inte läsa igenom alla 30 sidor...

Nån som har nåt enkelt recept som kan användas för fikabjudning som ska passa för diabetiker? Gärna lättbakat med inte alltför många ingredienser. Tårta kanske? Eller lite olika kakor?
 
Är det någon som har ett recept (eller instruktioner om ni så vill, recept kanske förutsätter mer än att man bara sätter ihop redan färdiga saker :p ) på en riktigt episk glasstårta. Ungen min älskar glass, kola, choklad, maränger och allt sånt där, men HUR sätter jag ihop det på ett riktigt kul, och gott, sätt? Funderar på en "Baked Alaska" fast på någon sorts kladdkakebotten istället för sockerkaka. Kan det funka?

Funkar säkert med kladdkaksbotten. Sambon har gjort med lite tjockare havreflarn som botten. Dock kan det nog bli väldigt mastigt med marängen också. Den blir ju inte genombakad direkt. Men med typ lite hallon blandat med glassen så man får in något fräscht och lite syrligt så kan det nog balanseras upp. Testa!
 
Orkar inte läsa igenom alla 30 sidor...

Nån som har nåt enkelt recept som kan användas för fikabjudning som ska passa för diabetiker? Gärna lättbakat med inte alltför många ingredienser. Tårta kanske? Eller lite olika kakor?

Min sambo har diabetes och han har inte ätit ”specialfika” sedan han var liten och alla trodde att det var livsfarligt med socker för diabetiker.
 
Min man har typ 1-diabetes och han äter vanligt fika. :)

Ja, men det måste väl ändå vara nyttigare att äta nåt som inte bara är socker och vetemjöl? Menar nödvändigtvis inte aspartam odyl utan sånt som alla nog eg bör äta mer av istället för traditionellt fika?

Har både en med typ 1 och en med typ 2 på kalaset. Ffa i det andra fallet kan det nog vara bra att se lite alternativa men ändå goda fikafat, och inte minst för mig som reagerar rätt mkt på socker 😊
 
Första försöket på en klassisk Silviakaka idag :)! Snygg och fluffig och god👌

47FA8855-791C-4788-BBCF-97E88E3C9F84.jpeg
 
Ja, men det måste väl ändå vara nyttigare att äta nåt som inte bara är socker och vetemjöl? Menar nödvändigtvis inte aspartam odyl utan sånt som alla nog eg bör äta mer av istället för traditionellt fika?

Har både en med typ 1 och en med typ 2 på kalaset. Ffa i det andra fallet kan det nog vara bra att se lite alternativa men ändå goda fikafat, och inte minst för mig som reagerar rätt mkt på socker 😊

Jo men det är ju nyttigare för alla, inte enbart diabetiker?
 
Jo men det är ju nyttigare för alla, inte enbart diabetiker?

Ja, det ena utesluter ju inte det andra? Men det är klart att en tänker till extra när det finns diabetiker med. iaf jag. Sockret påverkar trots allt dem mest. Även om det går att reglera med insulin så är ju inte insulin heller så nyttigt att ta mer av än en måste. På sikt.
 
Ja, det ena utesluter ju inte det andra? Men det är klart att en tänker till extra när det finns diabetiker med. iaf jag. Sockret påverkar trots allt dem mest. Även om det går att reglera med insulin så är ju inte insulin heller så nyttigt att ta mer av än en måste. På sikt.

Nä tar en mer insulin än man måste så drabbas personen av insulinkoma, hypoglykemi. Det är farligt. Men det har absolut inget med fika att göra. Hur tror du att en fungerande bukspottkörtel reglerar fikat med insulin som skiljer sig från hur en diabetiker gör och varför skulle samma sak ”inte vara så nyttigt” för diabetiker?
 
Nä tar en mer insulin än man måste så drabbas personen av insulinkoma, hypoglykemi. Det är farligt. Men det har absolut inget med fika att göra. Hur tror du att en fungerande bukspottkörtel reglerar fikat med insulin som skiljer sig från hur en diabetiker gör och varför skulle samma sak ”inte vara så nyttigt” för diabetiker?

Vi behöver inte kapa tråden med att diskutera diabetessjukdomen på detaljnivå, jag ville bara ha tips på fikabröd som inte påverkar blodsockret mer än nödvändigt. Men för att svara på din fråga så ja, det finns bieffekter av insulin, tex att det är cancerframkallande enligt min partner som har diabetes typ 1. Det anser jag vara en effekt på sikt. Han går på kontroller och tar prover regelbundet. Hypoglykemi är en kortsiktig effekt, jag har koll på det. Tack.
 
Vi behöver inte kapa tråden med att diskutera diabetessjukdomen på detaljnivå, jag ville bara ha tips på fikabröd som inte påverkar blodsockret mer än nödvändigt. Men för att svara på din fråga så ja, det finns bieffekter av insulin, tex att det är cancerframkallande enligt min partner som har diabetes typ 1. Det anser jag vara en effekt på sikt. Han går på kontroller och tar prover regelbundet. Hypoglykemi är en kortsiktig effekt, jag har koll på det. Tack.

Okej, din partner som har diabetes kan säkert veta vilket fikabröd du ska baka som gör att det behövs så lite insulin som möjligt :)
 
Vi behöver inte kapa tråden med att diskutera diabetessjukdomen på detaljnivå, jag ville bara ha tips på fikabröd som inte påverkar blodsockret mer än nödvändigt. Men för att svara på din fråga så ja, det finns bieffekter av insulin, tex att det är cancerframkallande enligt min partner som har diabetes typ 1. Det anser jag vara en effekt på sikt. Han går på kontroller och tar prover regelbundet. Hypoglykemi är en kortsiktig effekt, jag har koll på det. Tack.

Ruggigt svårt med fikabröd som inte påverkar. Jag har i te hittat något direkt. Tycker att de flesta LCHF fungerar (iallafall för mig) de höjer knappt bs och jag klarar mig utan extra insulin.

Liten notis. Det är inte bevisat att syntetiskt insulin är cancerframkallande. De trodde sig se ett samband mellan bröstcancer och insulinsorten lantus (om jag minns rätt) men det var inget de kunde bevisa. Oavsett så är det ju ett syntetiskt hormon. Pest eller kolera liksom :D
 
Vi behöver inte kapa tråden med att diskutera diabetessjukdomen på detaljnivå, jag ville bara ha tips på fikabröd som inte påverkar blodsockret mer än nödvändigt. Men för att svara på din fråga så ja, det finns bieffekter av insulin, tex att det är cancerframkallande enligt min partner som har diabetes typ 1. Det anser jag vara en effekt på sikt. Han går på kontroller och tar prover regelbundet. Hypoglykemi är en kortsiktig effekt, jag har koll på det. Tack.

Kom på att den här höjer inte mitt bs alls om jag inte tar i honung . och väldigt mättande. Hoppas det är ok att länka.

http://www.56kilo.se/mandelbrownie-lchf/
 
Är det någon som har ett recept (eller instruktioner om ni så vill, recept kanske förutsätter mer än att man bara sätter ihop redan färdiga saker :p ) på en riktigt episk glasstårta. Ungen min älskar glass, kola, choklad, maränger och allt sånt där, men HUR sätter jag ihop det på ett riktigt kul, och gott, sätt? Funderar på en "Baked Alaska" fast på någon sorts kladdkakebotten istället för sockerkaka. Kan det funka?
Jag brukar köra en latvariant ibland med sandwich-glassar.

Du lägger typ tre glassar ihop som ett "block", sen öser då på typ nougatsås, kanske lite strössel/nötter/krossad daim eller nåt du gillar, ett nytt lager glassar, mer sås osv, toppa fint med lite grädde och strö eller sätt maränger och så runt. Det är lite svårt att beskriva men tänk att du ska göra en tårta och glassarna är bottnar typ :p Går att variera form och storlek osv med olika mängd glassar beroende på hur många som ska äta. Superlätt och supergott!
 
Okej, din partner som har diabetes kan säkert veta vilket fikabröd du ska baka som gör att det behövs så lite insulin som möjligt :)

Han har dessvärre skrämmande dålig koll på bakning och ingredienser osv. Tyvärr. Men jag hoppas att jag kan prova nåt som funkar bättre än traditionellt fika, för alla :) Min mormor (som har typ 2) är desto mer bakintresserad och där tänkte jag att jag kan få inspiration till nya saker här bland bagerieliten på buke. Båda ska fira påsk med mig så jag tänkte få glänsa lite :up::D
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 624
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp