Tårtor, bröd, kakor och annat

Ruggigt svårt med fikabröd som inte påverkar. Jag har i te hittat något direkt. Tycker att de flesta LCHF fungerar (iallafall för mig) de höjer knappt bs och jag klarar mig utan extra insulin.

Liten notis. Det är inte bevisat att syntetiskt insulin är cancerframkallande. De trodde sig se ett samband mellan bröstcancer och insulinsorten lantus (om jag minns rätt) men det var inget de kunde bevisa. Oavsett så är det ju ett syntetiskt hormon. Pest eller kolera liksom :D

Åh, så kul att höra 😊 Jag tror att jag oroar mig mer än partnern för alla följder av sjukdomen. Men just canceraspekten vet jag att han nämnt som ett tråkigt orosmoment.

Ska definitivt prova brownien du länkade till, samt sockerfria muffins som nämndes tidigare i tråden. Ersätter du honungen med nåt eller tar du bara bort det? :)
 
Jag brukar köra en latvariant ibland med sandwich-glassar.

Du lägger typ tre glassar ihop som ett "block", sen öser då på typ nougatsås, kanske lite strössel/nötter/krossad daim eller nåt du gillar, ett nytt lager glassar, mer sås osv, toppa fint med lite grädde och strö eller sätt maränger och så runt. Det är lite svårt att beskriva men tänk att du ska göra en tårta och glassarna är bottnar typ :p Går att variera form och storlek osv med olika mängd glassar beroende på hur många som ska äta. Superlätt och supergott!

Det var ju skitsmart; ungen älskar Sandwichglassar! :D
 
Åh, så kul att höra 😊 Jag tror att jag oroar mig mer än partnern för alla följder av sjukdomen. Men just canceraspekten vet jag att han nämnt som ett tråkigt orosmoment.

Ska definitivt prova brownien du länkade till, samt sockerfria muffins som nämndes tidigare i tråden. Ersätter du honungen med nåt eller tar du bara bort det? :)

Glömde svara. Jag tog bara bort den och tyckte den blev bra :) Tror mor min ersatte med flytande sötströ en gång och jag kunde ärligt talat inte känna någon direkt skillnad :)
 
Alltså, jag skulle gjort cheesecake idag och påbörjade det projektet igår genom att göra botten. Nu blir middagen ikväll inställd och flyttad till måndag - tror ni botten håller sig tills dess? Det är alltså en Digestive/smör-botten som är gräddad men ingen fyllning i!
 
Alltså, jag skulle gjort cheesecake idag och påbörjade det projektet igår genom att göra botten. Nu blir middagen ikväll inställd och flyttad till måndag - tror ni botten håller sig tills dess? Det är alltså en Digestive/smör-botten som är gräddad men ingen fyllning i!
Den håller absolut, men kan för säkerhets skull förvaras i kyl eller frys. Även den färdiga cheesecaken bör hålla till måndag i kyl
 
Åh, så kul att höra 😊 Jag tror att jag oroar mig mer än partnern för alla följder av sjukdomen. Men just canceraspekten vet jag att han nämnt som ett tråkigt orosmoment.

Ska definitivt prova brownien du länkade till, samt sockerfria muffins som nämndes tidigare i tråden. Ersätter du honungen med nåt eller tar du bara bort det? :)
Jag brukar både experimentera och byta ut en del av mjölet mot mandelmjöl och byta ut socker mot sötströ. Men om man gör något där socker och ägg ska vispas pösigt så får man istället separera äggen blanda sötströet med gulan och sedan vispa vitan hår och vända i hop dessa försiktigt. Det går inte att få pös med sötströet :). Smulpaj är annars lätt att göra helt utan socker. Man behöver inte ha något socker i smulet och det går bra att byta ut hela eller delar av mjölet mot tex mandelmjöl och/eller havregryn och liknande. Dessutom kan man ha lite kryddor i smuldegen med så blir det gott, tex vanilj och kardemumma till rabarbern. Är det en sur frukt eller bär så får man ha i lite sötströ annars brukar man klara sig med tex bara kanel i äppelsmulpaj.
 
Bakade en tårta i födelsedagspresent till min mamma idag. Fyllning med limecurd och limemousse, täckt med vit chokladsmörkräm, kaksmulor och kokosflingor. Den blev smarrig men överraskande söt, trodde att limen skulle göra den mer syrlig.
 

Bifogade filer

  • C0CFBC16-C3A7-4648-AB76-136976B402D0.jpeg
    C0CFBC16-C3A7-4648-AB76-136976B402D0.jpeg
    301,9 KB · Visningar: 59
Det blev en påsktårta med chokladbottnar, jordgubbar skurna i småbitar blandat med Philadelphia och vispgrädde som fyllning och en liten hare som dyker ned bland äggen uppepå. God men tyvärr tog chokladbottnarna över smaken lite väl från gräddblandningen. Gör jag om tårtan någon gång blir det nog varvat choklad och vanlig tårtbotten istället.
28520
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 624
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp