Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörni, nu behöver jag lite hjälp från alla mästerbagare igen!

Jag vill göra följande tårta/paj till midsommar eftersom jag råkar veta att den är VRÅLGOD: https://www.kokaihop.se/recept/jordgubbspannacotta-pa-kexbotten

Men! Jag ogillar tanken på gelatin. När jag gör vanlig panna cotta använder jag därför alltid gelésocker, men jag är osäker på hur jag ska dosera med det här eftersom det ingår två ingredienser - som dessutom är vätska - som inte är med i vanlig panna cotta. Kan man försöka dosera enligt mängd vätska istället tro? Eller ska jag helt enkelt försöka komma över min gelatin-rädsla? (det är inte direkt så att jag undviker det i färdiga produkter, så jag vet inte varför det känns som en grej nu....)
 
Hörni, nu behöver jag lite hjälp från alla mästerbagare igen!

Jag vill göra följande tårta/paj till midsommar eftersom jag råkar veta att den är VRÅLGOD: https://www.kokaihop.se/recept/jordgubbspannacotta-pa-kexbotten

Men! Jag ogillar tanken på gelatin. När jag gör vanlig panna cotta använder jag därför alltid gelésocker, men jag är osäker på hur jag ska dosera med det här eftersom det ingår två ingredienser - som dessutom är vätska - som inte är med i vanlig panna cotta. Kan man försöka dosera enligt mängd vätska istället tro? Eller ska jag helt enkelt försöka komma över min gelatin-rädsla? (det är inte direkt så att jag undviker det i färdiga produkter, så jag vet inte varför det känns som en grej nu....)

Testat agar agar-pulver :)? Det är vegetabilisk gelatinersättning :up: 1 tsk ersätter 6 gelatinblad :).
 
Hörni, nu behöver jag lite hjälp från alla mästerbagare igen!

Jag vill göra följande tårta/paj till midsommar eftersom jag råkar veta att den är VRÅLGOD: https://www.kokaihop.se/recept/jordgubbspannacotta-pa-kexbotten

Men! Jag ogillar tanken på gelatin. När jag gör vanlig panna cotta använder jag därför alltid gelésocker, men jag är osäker på hur jag ska dosera med det här eftersom det ingår två ingredienser - som dessutom är vätska - som inte är med i vanlig panna cotta. Kan man försöka dosera enligt mängd vätska istället tro? Eller ska jag helt enkelt försöka komma över min gelatin-rädsla? (det är inte direkt så att jag undviker det i färdiga produkter, så jag vet inte varför det känns som en grej nu....)
Jag tror det blir enklast om du kommer över din fobi. OM du bestämmer dig för att testa något annat så tycker jag att du ska provbaka så du säkert vet att det funkar!
 
Tack för tips hörni! Jag ska kika vidare på det där med agar agar också, trodde att gelésocker var det enda vegetabiliska alternativet! :o
 
Jag har borjat en diet (det vill saga dra in pa saker som gor att min vikt gar at fel hall) den har veckan. Och var ar jag nu? 🙄

Den gjorde vi fast med köpebottnar till dotterns förskolefröknar nu när hon gick på sommarlov.
Hon var mycket bestämd att det skulle vara tårta och den här har jag gjort förut och den är både god och förhållandevis enkel.
Hon fick dekorera själv. :D:DVisa bifogad fil 30577

WOW ... du har en creativ tjej!

Rabarberdag! Har lagat denna rabarberpaj https://www.ica.se/recept/knackig-rabarberpaj-715053/ tillsammans med en övertrött och ganska tjurig 3-åring, samt rabarbersaft. Tyvärr inga bilder men de blev båda MYCKET goda!

TACK ... den blir det i morgon ... diet eller inte.:cautious:

Ja, det är många år sedan jag gav upp tanken på att få ett "recept" av mormor. Det är praktik som gäller. En får lära sig att se på degen när den är bra. Det enda en kan lära sig teoretiskt är väl isf hur mkt jäst som behövs per mängd deg.
Jag bor 100 mil från mormor men jag åker dit och baka mjukkaka ett par ggr per år :heart

❤ Om du visste hur jag onskar att jag kunde aka till mormor och lara mig baka tunnbrod och annat "vasterbotten special". Ta vara pa det medan du kan. :love:
 
Testade att göra tosca för första gången idag :love: Blir nog en klick grädde till.

31420
 
Hjälp hörni! Fått till uppdrag att fixa ihop en pavlova till midsommar åt 10 pers. Hittar ett recept på tasteline men osäker på om det räcker? Står 1 sats. Receptet innehåller 4 äggvitor, 2,5dl socker, majsstärkelse och vinäger. Ska jag göra dubbel sats?!
 
Hjälp hörni! Fått till uppdrag att fixa ihop en pavlova till midsommar åt 10 pers. Hittar ett recept på tasteline men osäker på om det räcker? Står 1 sats. Receptet innehåller 4 äggvitor, 2,5dl socker, majsstärkelse och vinäger. Ska jag göra dubbel sats?!
Enligt ett recept på Ica så är 4 äggvitor 8 bitar, om du förstår hur jag menar 😊.
Men det beror ju helt på vad ni har ätit innan, och lite vad det är för folk.

Jag hade kanske inte gjort dubbel sats men nog 1,5 för att vara på den säkra sidan. Men jag gör å andra sidan alltid för mycket :angel:;)
 
Enligt ett recept på Ica så är 4 äggvitor 8 bitar, om du förstår hur jag menar 😊.
Men det beror ju helt på vad ni har ätit innan, och lite vad det är för folk.

Jag hade kanske inte gjort dubbel sats men nog 1,5 för att vara på den säkra sidan. Men jag gör å andra sidan alltid för mycket :angel:;)
Okej tack!
 
Fråga till er andra hobbybagare; vad har ni för (hand)elvisp, och är ni nöjda med den?

Jag har en gammal trotjänare som fyller 18 år i år och som jag befarar börjar bli lite sliten (ex så låser inte visparna sig inte alltid helt perfekt när jag kopplar på dem), så jag tänkte att jag skulle investera i en till. Jag hade ofta behövt 2 uppsättningar elvispar ändå när jag bakar, så om min gamle vän håller ett par år till så gör det ändå inget om jag investerar i en till :D

Mina krav är att den ska vara bekväm i handen, snabb och relativt stark, men inte så att jag kommer blanda deg med degkrokar med den utan den kommer användas mest till smet, maräng, vispgrädde osv. Den ska vara stabil och kännas genuin och inte vara alldeles för plastig och kännas "billig".

Och ett sista "nästankrav" (alltså att jag föredrar om det är så men det är inte HELT avgörande men NÄSTAN helt avgörande) är att den finns i rosa :D .

Jag har läst lite recensioner och hittills fastnat mest för en Bosch MFQ4030 eller en KitchenAid. Är det nån som har någon av dessa och kan lämna ett personligt omdöma :)? Finns det några andra toppenalternativ som jag ska kika närmre på?
 
Fråga till er andra hobbybagare; vad har ni för (hand)elvisp, och är ni nöjda med den?

Jag har en gammal trotjänare som fyller 18 år i år och som jag befarar börjar bli lite sliten (ex så låser inte visparna sig inte alltid helt perfekt när jag kopplar på dem), så jag tänkte att jag skulle investera i en till. Jag hade ofta behövt 2 uppsättningar elvispar ändå när jag bakar, så om min gamle vän håller ett par år till så gör det ändå inget om jag investerar i en till :D

Mina krav är att den ska vara bekväm i handen, snabb och relativt stark, men inte så att jag kommer blanda deg med degkrokar med den utan den kommer användas mest till smet, maräng, vispgrädde osv. Den ska vara stabil och kännas genuin och inte vara alldeles för plastig och kännas "billig".

Och ett sista "nästankrav" (alltså att jag föredrar om det är så men det är inte HELT avgörande men NÄSTAN helt avgörande) är att den finns i rosa :D .

Jag har läst lite recensioner och hittills fastnat mest för en Bosch MFQ4030 eller en KitchenAid. Är det nån som har någon av dessa och kan lämna ett personligt omdöma :)? Finns det några andra toppenalternativ som jag ska kika närmre på?
Nu är jag inte så kräsen, särskilt inte när det gäller typ att mest vispa grädde och annat lättvispat så har inga direkt tips. Jag har någon rätt billig variant från bosch som funkar fint, men så har jag en stor maskin för degar och allt som ska vispas ett tag som maräng, smörkräm, tårtbottnar. Men kitchenaid avråder jag från. Egentligen okej produkter, men verkligen inte prisvärda! De är rätt klena och för priset kan man få bättre och starkare produkter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 719
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 769
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp