Tårtor, bröd, kakor och annat

IMG_20190619_125212.jpg

Såhär blev kakan till slut! Lyckades inte rädda tryffeln trots att jag pytsade i mer vit choklad två gånger... Slutade med att jag rörde ner philadelphian, vispade det sista av grädden och vände ner lite av tryffelröran i det. Blev gott i alla fall 😅
 
Jag tänkte göra den här tårtan i morgon https://www.ica.se/recept/brownietarta-med-vit-chokladpannacotta-721934/

Men hur lyckas jag att få så skarpa kanter? Finns det inte risk att pannacottan rinner ner på sidorna av bottnen? Stod något i kommentarerna om att ha bakplåtspapper men jag förstår inte riktigt.
Kanterna får man till med att antingen köpa plastband (finns hos en del affärer med lite större sortiment för bakning, tror typ hos Åhléns, panduro, annan bakaffär. Tror man även kan klippa till oh-plast om man vill) som man klär insidan av formen med - obs! Den är inte värmetålig så efter bakning av botten. Det går också bra att göra en remsa av bakplåtspapper som du klär insidan av formen med, men brukar vara knepigare att få slät tycker jag. Även där brukar de bli bättre att göra det efter bakningen särskilt om du har varmluftsugn. låt pannacottan sätta sig något så den är mer kräm i konsistensen innan du häller i den i formen för att minska risken att den kryper ut vid botten men fortfarande får en slät topp.
 
Kanterna får man till med att antingen köpa plastband (finns hos en del affärer med lite större sortiment för bakning, tror typ hos Åhléns, panduro, annan bakaffär. Tror man även kan klippa till oh-plast om man vill) som man klär insidan av formen med - obs! Den är inte värmetålig så efter bakning av botten. Det går också bra att göra en remsa av bakplåtspapper som du klär insidan av formen med, men brukar vara knepigare att få slät tycker jag. Även där brukar de bli bättre att göra det efter bakningen särskilt om du har varmluftsugn. låt pannacottan sätta sig något så den är mer kräm i konsistensen innan du häller i den i formen för att minska risken att den kryper ut vid botten men fortfarande får en slät topp.
Tack för alla tips! 😀
 
På fredag har jag haft min hund i två år. Det är värt att fira med tårta, eller hur? Jag gjorde en "fryst snickerstårta". Hoppas den blir god! Gör jag den fler gånger blir det nog med mjölkchoklad istället för mörk. Sött ska det vara!

(Hunden får nöja sig med vispad grädde ;))
 
På fredag har jag haft min hund i två år. Det är värt att fira med tårta, eller hur? Jag gjorde en "fryst snickerstårta". Hoppas den blir god! Gör jag den fler gånger blir det nog med mjölkchoklad istället för mörk. Sött ska det vara!

(Hunden får nöja sig med vispad grädde ;))
Man ska läsa klart innan man reagerar. Tänkte först "är männskan galen som ska ge hunden chokladtårta!??!"

Och ja, självklart är det värt att firas :D.
 
V
På fredag har jag haft min hund i två år. Det är värt att fira med tårta, eller hur? Jag gjorde en "fryst snickerstårta". Hoppas den blir god! Gör jag den fler gånger blir det nog med mjölkchoklad istället för mörk. Sött ska det vara!

(Hunden får nöja sig med vispad grädde ;))
Vi brukar fira hunds födelsedag med pannkakstårta :D Så, klart hunden ska ha tårtkalas (och matte får nog faktiskt göra en hundvänlig tårta också, bara grädde är ju lite av en kränkning ;))
 
V

Vi brukar fira hunds födelsedag med pannkakstårta :D Så, klart hunden ska ha tårtkalas (och matte får nog faktiskt göra en hundvänlig tårta också, bara grädde är ju lite av en kränkning ;))

Känner att jag att jag valde fel ord :D. Hunden ska slippa massa oväsentligheter och bara få det han tycker är godast, det vill säga grädden. Han hade så besvärligt med sin födelsedagstårta där jag lagt på massa godis (som han visserligen åt upp, men först efter att ha lyckats slicka i sig grädden).
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 624
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp