Tårtor, bröd, kakor och annat

Jag kunde inte hålla mig längre... :angel: :D
Idag har jag bakat mjuk pepparkaka, och imorgon blir det lussekatter, kavring och förberedande av pepparkaksdeg. Julbaket är det bästa på hela året! :love:

IMG_20191116_170436__01.jpg
 
Om man misslyckas med vaniljkräm, så det blir klumpar efter att den varit i kylen, kan man fixa det efteråt? :nailbiting:
Har en tårta planerad som ska ha delvis vaniljkrämsfyllning men tidigar ehar det alltid blivit klumpar när jag gjort, tom nu senast när jag använde sånt där pulver man blandar med mjölk. Såg inga klumpar när jag vispade ihop det men dom var där när det var dags att ta ut ur kylen och fylla tårtan :meh:
 
Har ni några bra recept på saker som är sockerfria, eller med endast lite socker?
Gärna till julen.
Vill inte att sonen ska äta massa socker (än). Måste man alltid byta ut socker mot sötningsmedel?
Vet att det finns en hel del recept online, men svårt att veta vilka som blir goda.
 
Har ni några bra recept på saker som är sockerfria, eller med endast lite socker?
Gärna till julen.
Vill inte att sonen ska äta massa socker (än). Måste man alltid byta ut socker mot sötningsmedel?
Vet att det finns en hel del recept online, men svårt att veta vilka som blir goda.
Fudge där man använder sötningsmedel tycker jag blir goda. Dock är det ju en del fett i (grädde/ smör).
Jag googlade lite innan jag skrev och hittade denna bloggen. Fudge Hade lätt kunnat testa att baka alla!
 
Är det någon som har ett svenskt recept på butterbeer cookies (Harry Potter-inspirerade sådana ja)? Alla jag hittar har ingredienser jag inte ens vet vad de betyder och färdig kakmix och jävelskap och jag känner mest att... Näe, låt mig baka ordentligt liksom :cautious:
 
Är det någon som har ett svenskt recept på butterbeer cookies (Harry Potter-inspirerade sådana ja)? Alla jag hittar har ingredienser jag inte ens vet vad de betyder och färdig kakmix och jävelskap och jag känner mest att... Näe, låt mig baka ordentligt liksom :cautious:
Kan du inte be en snäll bukefalist att skicka dig ingredienserna som saknas?
Jag tror det är lättare, har aldrig hittat något "butterscotch"- aktigt i butikerna i Sverige. Eller jo, såklart smörkola, men aldrig t.ex. "smörkolspudding" som jag såg något recept hade, eller "smörkolschoklad".
 
Kan du inte be en snäll bukefalist att skicka dig ingredienserna som saknas?
Jag tror det är lättare, har aldrig hittat något "butterscotch"- aktigt i butikerna i Sverige. Eller jo, såklart smörkola, men aldrig t.ex. "smörkolspudding" som jag såg något recept hade, eller "smörkolschoklad".
Ja jag reagerade på puddingen jag med, bara öh, va? :laugh: Men nej tyvärr inte, ska det skickas ingredienser över halva jorden så blir kakorna snabbt snordyra och tar för lång tid att få ihop :down:
 
Har ni några bra recept på saker som är sockerfria, eller med endast lite socker?
Gärna till julen.
Vill inte att sonen ska äta massa socker (än). Måste man alltid byta ut socker mot sötningsmedel?
Vet att det finns en hel del recept online, men svårt att veta vilka som blir goda.

Jag brukar söka efter tex rawfood recept då jag intet tycker sötningsmedel är ett bra alternativ.Chokladbollar med dadlar är tex jättegott, finns både med och utan nötter, jag gör utan nötter. Jag tycker det smakar som vanliga chokladbollar och går säkert att ha i lite pepparkakskrydda för mer jul :)
 
Ja jag reagerade på puddingen jag med, bara öh, va? :laugh: Men nej tyvärr inte, ska det skickas ingredienser över halva jorden så blir kakorna snabbt snordyra och tar för lång tid att få ihop :down:
Bakar du under tidspress?! :eek: :D
Nejmen jag kan fixa lätt. Om du vill, kollade upp ingredienser på Sainsburys typ Angel delight butterscotch 3 pund (puddingen) och choklad (chokladkaka man får hacka) för 1.5 pund.
 
Är det någon som har ett svenskt recept på butterbeer cookies (Harry Potter-inspirerade sådana ja)? Alla jag hittar har ingredienser jag inte ens vet vad de betyder och färdig kakmix och jävelskap och jag känner mest att... Näe, låt mig baka ordentligt liksom :cautious:
Apropå det så fick min man nys om att man kan göra egen butter beer nyligen så det måste vi testa snart! Hoppas på succé. :D

Vi är ju ganska trogna vår varma glögg men med inspiration från andra länder finns det ju andra goa, varma drycker man kan njuta av på vintern. Använde pumpakryddor i en kopp varm choklad och det var super!
 
Bakar du under tidspress?! :eek: :D
Nejmen jag kan fixa lätt. Om du vill, kollade upp ingredienser på Sainsburys typ Angel delight butterscotch 3 pund (puddingen) och choklad (chokladkaka man får hacka) för 1.5 pund.
Haha ja typ! Nej men det är en liten överraskning som ska skickas iväg med posten, så snart som möjligt hoppas jag. Får bli tre sorters kolakakor och lite annat smått och gott istället :)
Du har ingen koll på ett ungefärligt fraktpris ändå tro? Även om de inte kommer med nu så vore det ju rätt klockrent som julklapp till en Harry Potter-nörd, men jag vill minnas att det är sjuuuuukt dyrt att posta grejer från UK (som jag antar att du håller till i)? :p

Apropå det så fick min man nys om att man kan göra egen butter beer nyligen så det måste vi testa snart! Hoppas på succé. :D

Vi är ju ganska trogna vår varma glögg men med inspiration från andra länder finns det ju andra goa, varma drycker man kan njuta av på vintern. Använde pumpakryddor i en kopp varm choklad och det var super!
Håller tummarna! Du får återkomma med rapport :D

@gul_zebra Nu har jag dragit ihop en Harry Potter kväll med kompisar och ska baka kakor. :o
Recept och utlåtande efteråt please! ;)
 
@gul_zebra Jag köper gärna och kan skicka antingen härifrån eller direkt när jag kommer till Sverige den 13 december om du tror det räcker tidsmässigt. Du behöver inte oroa dig för kostnaden, se det som en julklapp! :)
Men gulle! :love: Tidsmässigt fungerar det alldeles utmärkt men det är klart att du ska få betalt för det isf.
Jag ska kolla Coop nån dag dock, de har en utländsk hylla och jag troooor att jag sett Jello där, i ett recept var två skumma ingredienser just olika sorters Jello. Toffee-bitar var sista men det borde väl gå att få tag i tycker jag? Typ hacka upp mjuka Werthers i värsta fall, om jag inte tänker helt fel här?
 
Men gulle! :love: Tidsmässigt fungerar det alldeles utmärkt men det är klart att du ska få betalt för det isf.
Jag ska kolla Coop nån dag dock, de har en utländsk hylla och jag troooor att jag sett Jello där, i ett recept var två skumma ingredienser just olika sorters Jello. Toffee-bitar var sista men det borde väl gå att få tag i tycker jag? Typ hacka upp mjuka Werthers i värsta fall, om jag inte tänker helt fel här?
Jamen det borde absolut funka! Men hojta om du behöver något :)
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 679
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 745
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp