Tårtor, bröd, kakor och annat

Så enkelt, så gott!

0C72E11B-833A-4DF8-B04D-779FF3B7C460.jpeg
 
Jag behover recept pa kakor man kan ta ut figurer med "formar" (som med pepparkakor) och dekorera med en enkel "icing". Camilla (4 ar) och jag bakar ofta nar hon ar har. Jag bakar ALDRIG annars. Jag har ALDRIG bakat.:cautious: Men da jag vet att ingen annan bakar med henne sa gor jag det.

Please HELP ... i dag bakade vi sugar cookies ... som inte alls ser ut som stjarnor eller gubbar langre. De flot ut till "blobbar" ... men i morgon ska de dekoreras. Det vore dock kul om kakorna kunde se ut som det var meningen.
 
Jag behover recept pa kakor man kan ta ut figurer med "formar" (som med pepparkakor) och dekorera med en enkel "icing". Camilla (4 ar) och jag bakar ofta nar hon ar har. Jag bakar ALDRIG annars. Jag har ALDRIG bakat.:cautious: Men da jag vet att ingen annan bakar med henne sa gor jag det.

Please HELP ... i dag bakade vi sugar cookies ... som inte alls ser ut som stjarnor eller gubbar langre. De flot ut till "blobbar" ... men i morgon ska de dekoreras. Det vore dock kul om kakorna kunde se ut som det var meningen.
Jag skulle säga mördegskakor. De flyter inte ut eller ändrar form i ugnen, bara puffar upp sig lite.
 
Jag behover recept pa kakor man kan ta ut figurer med "formar" (som med pepparkakor) och dekorera med en enkel "icing". Camilla (4 ar) och jag bakar ofta nar hon ar har. Jag bakar ALDRIG annars. Jag har ALDRIG bakat.:cautious: Men da jag vet att ingen annan bakar med henne sa gor jag det.

Please HELP ... i dag bakade vi sugar cookies ... som inte alls ser ut som stjarnor eller gubbar langre. De flot ut till "blobbar" ... men i morgon ska de dekoreras. Det vore dock kul om kakorna kunde se ut som det var meningen.
Vita gubbar - Recept - Matklubben.se Så kan man måla kakorna med karamellfärg, dom är faktiskt goda fast det låter lite torftigt :D
 
Jag behover recept pa kakor man kan ta ut figurer med "formar" (som med pepparkakor) och dekorera med en enkel "icing". Camilla (4 ar) och jag bakar ofta nar hon ar har. Jag bakar ALDRIG annars. Jag har ALDRIG bakat.:cautious: Men da jag vet att ingen annan bakar med henne sa gor jag det.

Please HELP ... i dag bakade vi sugar cookies ... som inte alls ser ut som stjarnor eller gubbar langre. De flot ut till "blobbar" ... men i morgon ska de dekoreras. Det vore dock kul om kakorna kunde se ut som det var meningen.

Var dom riktigt kalla innan du stoppade in dom i ugnen? Funkar bäst om man kan stoppa in hela plåten i kylskåpet men beror ju på hur stor den är :D Är som med pajdeg, ska gå från riktigt kallt till hett så att ytan hinner bakas först och få ett "skal" innan resten kommer upp i temperatur, så att det inte flyter ut.
Kan också vara för mycket bakpulver. Jag bakar en del sugar cookies och det finns även "no spread" recept, jag tycker dock inte dom blir riktigt lika goda utan lite för kompakta.
 
Var dom riktigt kalla innan du stoppade in dom i ugnen? Funkar bäst om man kan stoppa in hela plåten i kylskåpet men beror ju på hur stor den är :D Är som med pajdeg, ska gå från riktigt kallt till hett så att ytan hinner bakas först och få ett "skal" innan resten kommer upp i temperatur, så att det inte flyter ut.
Kan också vara för mycket bakpulver. Jag bakar en del sugar cookies och det finns även "no spread" recept, jag tycker dock inte dom blir riktigt lika goda utan lite för kompakta.

Uhh :o Jag kopte degen i kyldisken pa snabbkopet.:p
 
Uhh :o Jag kopte degen i kyldisken pa snabbkopet.:p

Aha :D Men det borde ju fungera på samma sätt. Du kan kavla ut degen först till den tjocklek du vill ha kakorna och lägga in den i kylskåpet. Sen när den är riktigt kall (lyfter du den så är den stel och böjer sig inte) så trycker du ut kakorna och skickar in i ugnen direkt, hinner degen bli mjuk så behöver den dock åka in i kylskåpet igen.
 
Aha :D Men det borde ju fungera på samma sätt. Du kan kavla ut degen först till den tjocklek du vill ha kakorna och lägga in den i kylskåpet. Sen när den är riktigt kall (lyfter du den så är den stel och böjer sig inte) så trycker du ut kakorna och skickar in i ugnen direkt, hinner degen bli mjuk så behöver den dock åka in i kylskåpet igen.

Fast det fungerar inte sa bra med 4 aringen som gillar att kavla och trycka ut figurer. :p
 
Fast det fungerar inte sa bra med 4 aringen som gillar att kavla och trycka ut figurer. :p

Vet hur det är :D Men var det jag menade med att hinner degen bli för varm vid utkavlingen så är det bara att lägga in bakpappret/plåten, med dom färdiguttryckta kakorna på, i kylskåpet tills dom kallnar igen :) Sen direkt in i ugnen.
 
20210131_121606.jpg

Jag måste erkänna att jag är ganska stolt över min sambo och känner ett litet behov att få skryta lite! Nu har han bakat matbröd åt oss sedan strax innan jul och bröden blir bara bättre och bättre. Idag blev det rågfrallor med hasselnötter.:d Anledningen till att det blir mycket frallor i det här huset är för att de är lätta att frysa in och plocka fram den mängd som behövs för tillfället. Men det bakas en del limpor ibland också.
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 624
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp